in

Életet menthet és pénzt spórolhat a szakszerű futóműállítás

futóműbeállítás
futóműbeállítás

Biztonsági, kényelmi és anyagi szempontokból sem mellékes, milyen állapotban van autónk futóműve. A helytelen beállítás ugyanis nemcsak az autó menetteljesítményét, az utazás kényelmét, vagy a fogyasztást befolyásolhatja, hanem jelentős, nem várt költségeket is eredményezhet. Az alábbiakban bemutatjuk, mikor működik jól a futómű, milyen jelekből következtethetünk arra, hogy autónk futóművével valami nincs rendben és azt is, hol és hogyan orvosolják ezeket a hibákat.

Miért fontos a futómű és miért kell ellenőrizni?

A futómű a jármű azon szerkezeti egysége, amely segít a stabil haladásban és az autó úton tartásában, valamint elnyeli, vagy legalábbis tompítja az út hibáiból adódó behatásokat. A mai modern közúti járművek futóműve, vagy más néven felfüggesztése több százéves fejlődési folyamat révén jött létre. A kezdetben a lovasszekereknél használt egyszerű felfüggesztéshez képest bonyolult, több alkatrészből állóm összetett rendszerek ezek, amelyek együttesen fontos kényelmi és biztonsági feladatokat látnak el a jármű működése során. A futómű elsődleges feladata a biztonság szempontjából, hogy az útfelülethez való maximális tapadás biztosításával elősegítse a biztonságos haladást, de emellett a kényelmi feladatok sem elhanyagolhatók. A beépített alkatrészek segítségével ugyanis a futómű biztosítja azt is, hogy az autó az utasok számára kényelmes is legyen és a futómű elnyelje az út egyenetlenségeiből adódó kényelmetlen rázkódásokat. Ehhez nélkülözhetetlen eleme a futóműnek a rugó és a hozzá kapcsolódó lengéscsillapító. Ez utóbbi csökkenti a rugók által keltett kilengéseket és csökkenti a kerekek pattogását is. A lengéscsillapító felelős a kerekek úton tartásáért, a gumik folyamatos tapadásáért, ami nem csak menet közben, hanem fékezéskor is döntő fontosságú.

A futóműveket és a benne lévő alkatrészeket, illetőleg a gumikat is természetszerűleg igénybe veszi a folyamatos használat és az úton található hibák és kátyúk. Ez különösen igaz a hazai utakra, amelyek közismerten rossz állapotúak. Amikor ezeken a lyukakon, kátyúkon áthalad az autó, kisebb-nagyobb ütések érik a kereket, ezen keresztül pedig a többi alkatrészt is. Ezen ütések hatására az alkatrészek, köztük maga a gumi is kopni kezdenek, súlyosabb eseten deformálódnak. A deformálódott futómű és a kopó alkatrészek nagyban rontják a menetstabilitást, a kormányozhatóságot és nem utolsó sorban többletköltséget is jelentenek az autótulajdonosoknak, hiszen így adott esetben az eredetileg meghatározott időtartamnál jóval korábban szorulnak cserére. Ezt úgy lehet elkerülni, ha rendszeres időközönként elvisszük autónkat egy futómű szervizbe, ahol elvégzik a szükséges futómű beállításokat.

Mikor működik optimálisan a futómű?

A futómű helyes beállítása nemcsak a biztonság és a kényelem szempontjából fontos az autósnak, bár ezek sem elhanyagolható szempontok. A jó futómű-beállítás nagyban csökkenti a gumiabroncsok igénybevételét és kopását. Ezen keresztül pedig nő a gumiabroncsok élettartama, teljesítménye, ezáltal pedig az autó stabilabban és jobb hatásfokkal üzemel. Ezek a szempontok sajnos a legtöbb autós számára nem feltétlenül bírnak kiemelt fontossággal, ezért sokszor figyelmen kívül is hagyják ezeket.

Ezért tehát nemcsak az autónk, de a pénztárcánk érdeke is az, hogy a futómű-beállításra igenis figyeljünk oda. A legtöbb mai modern autón úgy tervezték meg a normál futómű-beállítást, hogy az a lehető leghatékonyabb működést segítse elő, minimumra csökkentse az abroncsokat és magát a futóművet érő igénybevételt. Az autóknál ezért célszerű mindig a gyári felni és gumiméretet használni, mivel ezekhez igazítják a futóművet is. A négy kerék előírások szerinti futómű-beállítása csökkenti a gumiabroncsok kopását, növeli a gumik teljesítményét és élettartamát, ezen kívül a kormányzási problémák megszüntetésével nagyban javul az autó menetbiztonsága és vezethetősége is. Ami pedig szintén nem lényegtelen szempont, az üzemanyag-takarékosságot is segíti a jó beállítás, ez pedig az üzemanyagköltségek csökkenését is maga után vonja.

Mikor kell ellenőriztetni a futóműállítást?

A futómű-beállítást az autójára vigyázó és magára valamit is adó autós rendszeres időközönként elvégezteti, még akkor is, ha egyébként nem tapasztalja semmiféle szembeszökő jelét annak, hogy az autója futóművén valami elcsúszott. A rendszeres ellenőrzéssel megelőzhetők a komolyabb bajok és a nagyobb váratlan kiadások is.

Természetesen az sem árt, ha a napi használat során odafigyelünk az autónk működésére és észrevesszük azokat a jól beazonosítható jeleket, amelyek a futómű rossz beállítására utalnak. Mielőtt azonban rátérnénk azokra az esetekre, amikor a vezetés közben tapasztalható jelek miatt mindenképpen ajánlatos szakszervizben elvégeztetni a futómű-beállítást, nem árt, ha tisztázunk egy gyakori félreértést. Sok autós összekeveri ugyanis a futómű-beállítást és a kerék-kiegyensúlyozást. A kettő távolról sem ugyanaz a beavatkozás. Míg ugyanis a kerék-kiegyensúlyozásnál a kerék gördülése során esetlegesen fellépő vibrációt szüntetik meg, addig a futómű-beállításnál a kerék szögeinek beállítására kerül sor. Erről részletesebben alább.

Melyek tehát azok az autótulajdonosok által is hallható, látható, érezhető jelek, amelyek megléte esetén feltétlenül forduljunk autószerelőhöz?

  • Ritkán ugyan, de a futómű elállítódását előidézheti, ha az autó menet közben nagyobb sebességnél kátyúba fut, vagy nekiütközik a járdaszegélynek.
  • Balesetek, karambolok is okozhatják a futóművel elállítódását, ebben az esetben a károk javításakor mindig végeztessük el a futómű-beállítást is!
  • A laikusok számára is jól látható jele a futómű elállítódásának, ha a gumiabroncsok észrevehetően egyenetlen mértékben kopnak.
  • Abban az esetben sem szabad halogatni a futóművek ellenőrzését és beállítását, ha vezetés közben az autó valamelyik irányba húz. Ez nagyon gyakori jele az elállítódásnak.
  • – Akkor is forduljunk szakemberhez, ha egy bizonyos sebesség felett, vagy fékezéskor azt érezzük, hogy a kormány rázkódni kezd.
  • Ha a kormány egyenes vonalú haladás közben nehezen tár vissza a középállásba, akkor szintén gyanakodhatunk a futómű elállítódására.
  • Ugyanígy a futómű elállítódásának lehet árulkodó jele, ha bár az autó egyenesen halad, de a kormánykerék nincs középállásban.
  • Ha vezetés közben kormányzási nehézségeket tapasztalunk, alul- vagy felülkormányozott lesz az autó, ez is lehet jele a futómű rossz beállításának, mint ahogy az is, ha kis ívű kanyarodásnál nehéz forgatni a kormányt, vagy kanyarodásnál visító gumizajt hallunk.
  • Minél előbb vigyük el szakszervizbe az autót akkor is, ha kopogó, búgó, morgó hangot hallunk a kerekek felől!
  • Végezetül alkatrészek, a kormánymű, vagy a felfüggesztés valamely elemének cseréjekor, illetve új gumiabroncsok vásárlásakor is célszerű elvégeztetni a beavatkozást.

Hogyan csinálják?

A futómű-beállítás során beállítják a kerekek szögeit, hogy megfelelő legyen az összetartásuk és a dőlésük. A beállítás három fő elemből, a kerékdőlés, a csapdőlés és az összetartás beállításából áll. A futómű elállítódásának van két másik szemmel látható jele is. Ideális esetben ugyanis az első kerekeknek felülnézetből enyhe V alakban, szemből pedig enyhe A alakban kell állniuk. Ha nem így állnak, akkor bizony szükség van a futómű beállítására. Az alábbiakban megvizsgáljuk a két legfőbb elállítódási hiba, a kerékösszetartás és a kerékdőlés jellemzőit.

Kerékösszetartás

Általában ez a gyakoribb beállítási hiba, aminek elsődleges jele, hogy az autó nem a kormány egyenes állásánál halad egyenes irányban. Definíciószerűen a gumiabroncsok elülső és hátulsó része közötti távolság különbségét nevezzük kerékösszetartásnak és ez befolyásolja a kanyarodás közbeni vezethetőségi tulajdonságokat. Ezen belül is megkülönböztetünk két kategóriát, a hasonló nevű kerékösszetartást és a kerékszéttartást.

Kerékösszetartásról akkor beszélhetünk, ha a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz, mint a hátsók. Ez a jellemző alulkormányozottságot idáz elő az autónál. Ha túl nagy, akkor a gumi külső szélei kezdenek kopni először.

Kerékszéttartás esetén pont ellenkezőleg, a gumiabroncs hátsó részei helyezkednek el közelebb egymáshoz, mint az elülsők. Ilyenkor jelentkezik az autó túlkormányozottsága és ebben az esetben a gumik kopása belülről indul el. 

Kerékdőlés

Ha az autó eleje felől nézünk rá a gumiabroncsokra, láthatjuk a kerekek dőlésszögét. Fontos ennek a szögnek a beállítása is, hiszen, ha ez a szög túlságosan nagy, a gumiabroncsok egyenetlen mértékben kopnak. Itt szintén két külön kategória létezik, a pozitív és a negatív kerékdőlés.

A pozitív kerékdőléskor a kerék felső része elhajlik az autótól, ennek a felső résznek az egymástól való távolsága nagyobb, mint a két kerék alsó részéé. Ha a pozitív dőlés túl nagy, a gumi külső része kopik először.

Negatív kerékdőlésről akkor beszélhetünk, ha a kerekek felső része közelebb van egymáshoz, mint az alsó. Ilyenkor a gumiabroncsok belső része rongálódik meg előbb.

Minden autónál más és más a kerékdőlés szöge, de mindig úgy állítják be ezeket az értékeket, hogy az abroncsok lehető legnagyobb felülete érintkezzen az útfelülettel. Ha nagy a különbség az első kerekek dőlésszögei között, az az autó egyik irányba történő húzását eredményezi. Fontos tudni, hogy ha a kerékdőlés szöge elállítódik, az maga után vonja a kerékösszetartás megváltozását is.

Házilag vagy autószerelőnél?

Természetesen létezik olyan autós, akinek meggyőződése, hogy mindent meg tud oldani házilag, nem létezik olyan probléma, amire a garázsban ne találna megoldást. A fenti futómű-beállításokat ugyanakkor célszerűbb egy erre szakosodott futómű szervizben elvégeztetni, így nemcsak arra kapunk garanciát, hogy az autónk futóműve biztonságos, hanem már rövid távon is olcsóbban jövünk ki a dologból. Futómű beállítást Budapesten és vidéken is több szakszerviz kínál, ahol nem ritkán a legmodernebb, érintésmentes futóműállító gépre helyezik fel az autót, amelyek lézerek segítségével automatikusan végzik el a beállításokat, sőt még az autó karosszériájának deformálódását is mérni tudják. Az autók és az ügyfelek adatait a beavatkozás végeztével tárolják azért, hogy a következő beállításnál fel lehessen használni. A szakszervizben elvégzett munka pedig garanciát jelent arra, hogy hosszú ideig nem kell foglalkozni a futóművekkel, nem kell nehéz tízezreket költeni új gumiabroncsokra, vagy egyéb autóalkatrészekre.

Megéri azt a néhány ezer forintot

Sokan gondolhatják, hogy a házilag végzett futómű-beállítással jelentős összegeket lehet megtakarítani, de ez sajnos nem igaz. A legtöbb futómű szervizben ugyanis az állapotfelmérés ingyenes, maga a beállítás pedig már 10 ezer forint körüli összegből megvan. Nem éri meg tehát ezen spórolni, hiszen egy szakszerű beállítás a későbbi, váratlan és ennél jóval nagyobb összegű költségektől menthet meg minden autóst típustól függetlenül. Ha pedig rendszeresen, évente egyszer elvégeztetjük az ellenőrzést és a beállítást, nemcsak a pénztárcánknak, de az autónknak is jót teszünk.

Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Loading…

0

Comments

0 comments

Négyévszakos gumiabroncs

Nem érdemes félni a négyévszakos gumiktól

Egy magyar, aki nélkül csak sétálgattunk volna a Holdon