A négy évszakos, más néven a minden időjárásnál használható all-weather vagy all-season abroncsok egyre népszerűbbek. Statisztikák szerint a Németországban vásárolt abroncsok nyolcada ilyen. Azonban a négy évszakosokat inkább csak olyanoknak ajánlják a szakemberek, akik főként városi környezetben használják a járműveiket.

Ha a kocsi olyan munkaeszköz, amelynek bármikor szolgálatba kell állnia, nem mellőzhető a téli abroncs, amely afféle célszerszám: arra készült, hogy a legszélsőségesebb körülmények között is megállja a helyét. Ugyanakkor világszerte évről évre bővül a négy évszakosok forgalma, ám a szegmens növekedését nem annyira a globális felmelegedés, mint inkább az urbanizáció élénkíti.

Azok számára ideális az ilyen gumi, akik nem Skandináviában vagy a hegyekben élnek, és a legritkább esetben indulnak hosszú útra télen. A néhány kilométeres városi utakra kiválóan megfelelnek, de ha valaki télen rendszeresen jár magas hegységekbe, mondjuk síelni, természetesen nem nélkülözheti a téli abroncsot.

A gyártók felismerték, hogy azok számára, akik főként a nagyvárosokban autóznak, és évente csupán 4500–5500 kilométert tesznek meg, kiváló alternatíva lehet egy olyan abroncstípus használata, amelyet nem szükséges lecserélni, nyárra és télre is jó. A friss tesztek azt bizonyítják, hogy alig több mint két évtized alatt annyit fejlődött az abroncsok gyártástechnológiája, hogy – bizonyos kompromisszumokkal – egész évben használhatók ezek a gumik. Ma már szinte minden gyártónak létezik négy évszakos abroncsa, de ezek csak akkor kaphatják meg a „négy évszakos” minősítést, ha a gumik oldalfalán az M+S jelzés mellett látható a három hegycsúcs és a hópihe, vagyis a Three-Peak-Mountain-Snowflake (3 PMSF) jelzés is.

Mikor jó megoldás a négy évszakos gumiabroncs?

A négy évszakos abroncsok vételára ugyan valamivel magasabb, mint a szezonális abroncsoké, az élettartamuk pedig rövidebb, mint a nyáriaké, de előnyük, hogy nem kell évente kétszer lecserélni a garnitúrát, és nincs gond az éppen nem használatos kerekek tárolásával. A szezonális gumik esetén ajánlatos ugyanis két garnitúrát használni, hogy évszakváltáskor a téli gumival szerelt kereket tegyék fel a nyári helyére. Ha csak egy kerékkészletünk van, a gumik állandó le- és felszerelése óhatatlanul   a tartósságuk rovására megy.

Az első négy évszakos abroncsot 1977-ben vezette be a Goodyear, ugyanakkor szintén régóta gyárt all-season abroncsokat az egyébként legnagyobb kerékpár- és quad- (ATV) gumigyártó, a tajvani Maxxis.

A gumi.hu webáruház többféle négy évszakos abroncsot is tart a kínálatában, amelyek közül a legfrissebb márka a Goodride, az Infinity, valamint a Triangle, ám a független tesztek – köztük a német autóklub, az ADAC tesztje – szerint a legkiemelkedőbb a Nexen, amely több nemzetközi díjat is nyert. Tegyük hozzá, hogy az ázsiai gyártók kínálati palettája igen széles, 13–18 collos méretekben személyautókra, sőt kisteherautókra is szállítanak. A teherjárművek számára a négy évszakos abroncs jobb alternatíva nyáron, mint fennhagyni a téli gumikat, amelyek a forró aszfalton képlékenyebbé válnak, kenődnek, és ez hosszú fékutat eredményez.

Rendesen fel van fújva?


Tegyük a kezünket a szívünkre: ki az, aki minden tankolásnál ellenőrzi, megvan-e az előírt légnyomás az abroncsban? Márpedig ha kicsi a nyomás, a szétterülő abroncs jobban melegszik és kopik a kelleténél, ráadásul jelentősen megnöveli a fogyasztást is. Ha pedig csak egyik-másik lapos, az már balesetveszélyes is lehet. Nem is beszélve arról, ha a meghajtott kerekek egyike lapos, a differenciálmű állandóan dolgozik (az egyenesekben is), amely szintén fogyasztásnövekedést okoz.

Ne felejtsük el, az utólag is beszerelhető dTPMS (mint például a CUB Sensor Aid+) már álló helyzetben, az indulás előtt is figyelmeztet, ha valamelyik abroncsban kisebb a nyomás a kelleténél. Egy ilyen beszereltetésével nemcsak biztonságosabban közlekedhetünk, hanem ritkábban kopik el az abroncs, és kevesebbet is kell tankolni. Időjárástól függetlenül megéri.

Borítókép: Lisa Fotios from Pexels

Előző cikkKamera a fedélzeten
Következő cikkHa nem jó a téli gumi, ugrik a forgalmi!