in

Alufelni, az autó ünneplős lábbelije

Volt, amikor a könnyűfém felnit feláras extraként lehetett megvásárolni, manapság már az alapmodellekhez is többféléből lehet választani. Hogy sokáig biztonsággal használható maradjon, érdemes ápolni és vigyázni rá. 

Az acélfelni létjogosultsága még valószínűleg sokáig nem szűnik meg, ugyanis olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek a könnyűfém felni gyengeségei közé sorolhatók. Tagadhatatlan, hogy legnagyobb előnye anyagának rugalmasságában és strapabírásában rejlik, és ez a tulajdonság különösen felértékelődik a kátyús, rossz utakon.

Az acélfelnit könnyű javítani, és kevésbé ártanak neki az időjárási és környezeti ártalmak. Ugyanakkor korlátozott mérettartományban kapható, és növelheti az autó rugózatlan tömegét. Ebből a szempontból összehasonlítva az acél és a könnyűfém felnit, az alacsony rugózatlan tömeg jobban kíméli a lengéscsillapítót és a futómű többi elemét, amelynek nem csupán rossz úton való haladásnál van jelentősége, de hatással van az irányíthatóságra is.  

A könnyűfém felni olyan gyűjtőnév, amely magában foglalja az alumínium, valamint az alumínium és – például – magnézium ötvözetéből készült keréktárcsákat is. Az ötvözött tárcsák könnyebbek, mint alumíniumból készült társaik, és ha a rugózatlan tömeg csökkentése a fő cél, akkor meglepetést okozhat, hogy egy alufelni tömege akár túl is szárnyalhatja az ugyan-akkora méretű acélfelni tömegét.

Ugyanezért, valamint a tartósság miatt érdemes megfontolni a minőségi felnik, mint például a Momo vagy a Reds márkák beszerzését, ugyanis az olcsó, utángyártott, kétes minőségű felnik hosszú távon többe kerülnek, mint a márkás darabok, hiszen rossz utakon elvetemednek, megrepednek. Manapság már egy kisautóra sem érdemes gyenge minőségű felnit venni, hiszen nem éri meg a biztonságot kockáztatni.

Az alufelnit sokan a nyárigumi-készlethez használják, a téli abroncsokat pedig acélfelnire szerelve tárolják. Ez egy jó döntés, amely mind az autó, mind pedig a felnik és a gumik épsége érdekében meghozható. Ha nem kifejezetten télállóak a könnyűfém felnik, a téli gumikat érdemes acélfelnire szereltetni, így akár egy, a havas-csúszós körülményekhez jobban illeszkedő, keskenyebb profilú, magasabb oldalfalú gumit is lehet használni.

A gumiknak tárolás szempontjából jobb, ha felnin állnak, mert sok helyen még mindig nem szakszerűen tárolják őket, így kisebb az esélye, hogy az egymásra halmozás miatt például egyoldalú terhelést kapnak.  

A tavaszi–őszi kerékcserénél – a kötött forgásirány miatti tengelyek közötti oldalhelyes csere mellett – természetesen újra kell centrírozni a kereket, így feltárhatók az olyan rejtett hibák, amelyekre egy átlagos sofőr nem biztos, hogy felfigyel. Kátyúba hajtva ugyanis a látható sérülések mellett előfordul-hat, hogy deformálódik a felni, ez pedig olyan vibrációt vált ki, amely akár jelentős károkat is okozhat.

Ha valamilyen trauma érte a felnit, például egy nagyobb kátyúval vagy járdaszegéllyel való találkozás után, ha kívülről nincs nyoma sérülésnek, érdemes a felnit a gumi leszedésével átvizsgálni, és fizikai sérülések után kutatni. Ugyanígy nem árt rendszeresen átvizsgálni az eseménytelenül használt felniket is, hiszen előfordulhat anyagfáradásból eredő sérülés vagy korrózió, amely a gumiabroncs alatt rejtve marad. 

További érv az alufelnik kizárólagos nyári használata mellett, hogy a téli útszóráshoz használt apró szemcsés anyag vagy a tartósan rárakódott só kárt tehet benne. Ha a felni nem kifejezetten téli használatra minősített, a bevonatán szabad szemmel nem látható repedések keletkeznek, amelybe bejut a nedvesség, a fagyás-olvadás szétfeszíti a hézagokat, megbontva a bevonatot, és az így bejutó maró lé már a felni anyagát kezdi ki. Nem utolsó szempont, hogy esztétikailag sem kellemes látvány az így öregedő felni. Nem érdemes tehát spórolni a jó minőségű felniken, és a hosszú, probléma-mentes használat érdekében ajánlott rendszeresen ápolni és gondozni őket. 

A felni ápolása 

A felniket, különösen a könnyűfém felniket kizárólag nem maró, kifejezetten erre a célra készült tisztítószerrel és nem karcoló, puha sörtéjű kefe vagy rongy segítségével szabad ápolni. Ajánlott a rendszeres tisztítás, mert a fékbetétből távozó por és a nyáron fel-fröccsenő, olvadt aszfalt akár maradandóan el is színezheti a felületet. Ha az alufelnink sérül, akkor is van esély a javításra. Több olyan szakszerviz működik, ahol hegesztéssel pótolni tudják a kipattant darabokat, görgőzéssel biztosítják az eredeti súlyelosztást, és fényezik, lakkozzák is a megújított darabot. 

Ha szaktanácsot, segítséget kérne felniügyekben, forduljon bizalommal az AKH szervizekhez!

Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Loading…

0

Comments

0 comments

Kutyaélet az autóban

Sítúrákon kötelező: téli gumi és tetőcsomagtartó!

Ha a csomagtér már nem elég