Hölgyválasz – autót a családnak

2019. július 1-jétől a legalább három gyereket nevelő családok hétszemélyes autó vásárlása esetén a vételár 50 százalékának – legfeljebb 2,5 millió forint – visszatérítését kérhetik a magyar államtól. Ez várhatóan jelentősen megdobja majd a családi egyterűk eladásait Magyarországon. De vajon mi alapján választanak az anyák, hölgyek családi autót?

Ha kicsit bogarásszuk az európai és azon belül a hazai autóeladási statisztikákat, láthatjuk, hogy az egyedi stílust képviselő járművek – a Fiat 500, a MINI, a BMW i3 vagy a Nissan Juke – szerte a kontinensen népszerűek. Azonban a hölgyek sem kizárólag a stílus és a forma alapján választanak, egyértelműen dominálnak a praktikus szempontok is.

Fontos a megalapozott ajánlás

A közhiedelemmel ellentétben a hölgyek tudatosan, gyakran még a férfiaknál is felkészültebben vágnak bele az autóvásárlásba. Az egyik használt gépkocsik forgalmazására szakosodott cég 2016-os kutatása szerint a magyar nőket autóvétel során az észszerűség vezérli, alaposan próbálják felmérni, felmérettetni az adott jármű műszaki állapotát.

A hölgyek gyakran az autószerelőjüket is magukkal viszik, hogy segítsen nekik a kinézett gépkocsi ellenőrzésében. Illetve szívesen választanak olyan telephelyet, ahol minősített használt autók között lehet válogatni, esetleg még garancia is jár a kiszemelthez. Több márkánál körbejártuk a kérdést, milyen igények bukkannak fel az autóválasztásnál, amikor hölgyek vásárolnak, vagy egy férfiember mellett ők is segítik a választást.

A tyúkanyó kiterjeszti szárnyait

Női oldalról gyakran megmutatkozik a genetikailag kódolt anyai gondoskodás: befér-e a babakocsi? Biztonságos lesz-e a kicsiknek? A kisbiciklit is magunkkal tudjuk majd vinni? A nyaraláson is megfelelő lesz? A nagybevásárlást könnyen be tudjuk pakolni? Ha majd eladjuk, akkor is jó ára lesz, nem jár rosszul a család? Még hosszan folytathatnánk a felsorolást…

És milyen jó, hogy ezek a szempontok előkerülnek, hiszen a napi használatban ezek számítanak igazán, nem a plusz öt lóerő vagy egy plusz légterelő.

Hol itt a nehézség?

A kiemelt variálhatóság, a praktikum, a helykínálat leginkább nagyobb kategóriájú autót hozna megoldásként, ám a pénztárca nem biztos, hogy engedi ezt a választást. Ezért is nagyszerű, hogy segítséget kaphatnak a nagycsaládok, és támogatással talán könnyebben juthatnak olyan autókhoz, amelyek a család igényeit mind teljesebben kielégítik.

Átrendeződés előtt a magyar piac?

Az árérzékeny magyar piacon a Suzuki több mint 20 éve kirobbanthatatlan az első helyről. Mögötte az Opel, a Škoda, a Volkswagen, a Ford, a Peugeot-Citroën és a Renault-Dacia modelljei a legnépszerűbbek. Típusokat tekintve a Swift, a Corsa, a Fabia, a Polo, a Fiesta, a 208-as, a C3-as és a Toyota Yaris is kelendő. Vagyis a praktikus, alacsony fogyasztású kisautók. A nagycsaládosok autóvásárlási támogatása révén azonban jelentős átrendeződés következhet be ezen a téren.

Miután a legalább hétszemélyes, új családi autó vételárából 2,5 millió forintot (de legfeljebb a bruttó ár 50 százalékát) visszatéríti az állam, hamarosan beköszönthet a családi egyterűk virágzása. A hazai forgalmazók tudatosan készülnek a várható rohamra, szinte mindegyik gyártónak van a kritériumoknak megfelelő modellje.

Már most sláger a Dacia hétüléses Lodgyja, amely az 5 millió forint körüli vételára felében állhat meg a támogatás igénybevételével. Népszerű lehet továbbá az ár érték arányban szintén erős Škoda Kodiaq és spanyol „testvére”, a SEAT Tarraco, ahogy az anyakonszern Volkswagen Touran és Sharan modelljei is. A Ford az S Max-szal és a megújult Galaxyval készül a fokozott érdeklődésre, míg a Renault a hétüléses Grand Scénicet ajánlja a családosoknak.


A Peugeot a 2017-es Év autója, a 3008-as nagy testvérével, az 5008-assal küzd a családanyák kegyeiért, míg a Citroën a C4-est hosszabbította meg családi egyterűvé Grand C4 Space Tourer néven. Az Opelnél fejvakarást okoz, hogy egyterűjük, a Zafira éppen kifutóban van, de ráncfelvarrott utódja, a Zafira Life hamarosan pótolni fogja a hiányt.

Mivel a támogatás feltételei közt nincs felső árhatár, a tehetősebb családok a prémiummárkák kínálatából is választhatnak. Az Audi a Q7-essel, a BMW az X7-essel, a Tesla az X-szel, a Mercedes a GLS-modellel száll be a versenybe. A BMW annyira komolyan veszi az új kihívást, hogy a hírek szerint a Gran Tourerből faragnak egy hétüléses, kifejezetten a magyar piacra szánt verziót, amely állami támogatással akár már 5,5 millió forintért megvásárolható lesz.

Vélemény, hozzászólás?