A motorolajon nem szabad spórolni

Mindenki látott már füstfelhőt kipufogó személyautót. Ez a nagymértékű motorkopás jele, ami pedig a motorolajjal áll összefüggésben. Ha nem az előírásoknak megfelelő az olajcsere, a következmény tökéletlen égés, füstölés, üzemanyagfogyasztás-növekedés és motorteljesítmény-csökkenés.

Néhány éve történt, hogy egy prémiummárka modelljét trailerrel szállították a szervizbe, ahol kiderült, hogy a 97 ezret futott kocsiban még sosem cseréltek olajat. Pedig autózás közben óhatatlanul kopik a motor, különösen, amikor még hideg az olaj, ez pedig apró fémszemcséket eredményez.

A motorolaj viszont amellett, hogy csökkenti a súrlódást és kopást, elvezeti ezeket a hengerek falát károsító mikroszemcséket, amelyek leülepednek az olajteknő aljára. Azért kell tehát meghatározott időnként olajat cserélni, hogy megszabaduljunk ettől a finom fémportól, illetve azoktól az apró szennyeződésektől, amelyek a légszűrőn keresztül kerülnek a motorba.

Fontos tudni, hogy a jó olajokban – ilyen például a kifejezetten az autószervizek számára készült Castrol Professional termékcsalád, amelynek kizárólagos forgalmazója az Abroncs Kereskedőház – olyan adalékanyagok vannak, amelyek oldják a lerakódásokat, és elősegítik a motor belső tisztítását.

A használat során az égéstérben ugyanis korom és más szennyeződések jönnek létre, viszont az adalékok nem engedik összetapadni a szennyező anyagok molekuláit, így fennmarad az olaj kenőképessége. A kereskedelmi forgalomban kapható gyengébb minőségű olajok ezt nem tartalmazzák.

A Castrol már hat éve eljutott a Marsra

Amikor 2012 augusztusában a NASA Curiosity Mars-járója megkezdte küldetését a vörös bolygón, segítségére volt a Castrol egy különleges ipari kenőanyaga. A Castrol Braycote 601 EF biztosította a Curiosity működését, a kerekektől a kamerákig. A kenőzsírt úgy alakították ki, hogy a -80 és a +204 Celsius-fokos hőmérséklet-tartományban is hibátlanul működjön. 

A Castrol persze ott van a hajóktól a versenyautókig mindenütt. A BP és a Castrol a Renault Sport Formula One csapat hivatalos üzemanyag- és kenőanyag-beszállítója a BP Ultimate és a Castrol EDGE termékekkel, ugyanakkor a Bentley vagy például a Koenigsegg gyárban alapból Castrol Supercar olajat töltenek az autókba.  A Castrol csúcsteljesítményű kenő anyagokkal, fék- és hidraulika-folyadékokkal látja el a Bloodhound Supersonic Cart is, amellyel az 1600 kilométeres, vagyis az 1000 mérföldes szárazföldi sebesség elérése volt a célkitűzés.

A megfelelő olaj használata mellett az olajcsere-intervallumok betartása is fontos, mert a hőmérséklet változása és az oxidáció fokozatosan rontja a motorolaj eredeti összetételének minőségét, ráadásul telítődik az említett szennyező anyagokkal, és egy idő után veszít a kenőképességéből. Amikor 30 ezer kilométeres olajcserét ír elő a gyártó, azért – biztos, ami biztos – érdemes negyed- vagy félévente ellenőrizni az olajszintet. Ha láthatóan csökkent a szint, ugyanolyan karakterisztikájú olajat kell utántölteni, mint ami benne van.

A Castrol nemcsak a Holdon, hanem a híres NASCAR rallyn is megállja a helyét.
Fotó: Will Norbury on Unsplash

Nem véletlen, hogy az autógyárak részletesen előírják, melyik modellben milyen minőségű motorolajat kell használniuk a márkaszervizeknek. Két okból is fontos, hogy betartsuk ezeket az előírásokat. Egyrészt azért, mert ha bármilyen garanciális probléma van az autóval, az importőr először arra kíváncsi, hogy az előírt gyakorisággal volt-e karbantartva az autó, illetve megfelelő alkatrész és kenőanyag került-e bele. Ha ezek nem felelnek meg a gyári előírásoknak, valószínűleg romlik az autó teljesítménye, és nagyobb a meghibásodás esélye.

Még egy szempontból fontos, hogy megfelelő kenőképességet biztosító adalékanyagok legyenek a motorolajokban: ez pedig a turbótechnológia. Az elmúlt években egyre gyakoribbak a kisebb hengerűrtartalmú, turbófeltöltős benzinmotorok. Ezek olyan szempontból rendkívül érzékeny szerkezetek, hogy nincs az a csapágy, amely percenkénti százezres fordulatot kibírna, ezért a turbina tengelye egy vékony olajfilmen pörög. Abban a pillanatban, amikor megállítjuk a motort, leáll az olajszivattyú, a turbina viszont a tehetetlenség miatt akár két percig is pörög még, de az a jó, ha ezt megfelelő olajrétegen teszi. Mivel az olcsó olaj kenő- és hőtűrő képessége egyaránt elmarad az előírtaktól, ha leáll az olajutánpótlás, rá is éghet a tengelyre az olajfilm, az ilyen esetek pedig komoly mechanikai meghibásodáshoz vezethetnek. 

Vélemény, hozzászólás?