Nyári gumi – Használtautó.hu teszt 2021

2021 – nyári gumiabroncs teszt

Az egyetlen nagyszabású hazai tesztet, melyen a legtöbb népszerű nyári gumi részt vesz, a Használtautó.hu autós magazinja és a Nonstopgumi.hu csapata készítette a Hungaroring szívében található Groupama Tanpályán és közreműködésével.

A Használtautó.hu és a Nonstopgumi.hu csapata a Hungaroringen található Groupama Tanpályával karöltve – ahogyan 2012 óta minden évben, idén is – nagyszabású gumiteszttel segíti az autósokat az abroncsválasztásban, kiemelve a gumicsere és a megfelelő, a vezetési stílushoz és szokásokhoz illő szettek fontosságát. Az elmúlt esztendőben a koronavírus miatt sokan döntöttek új vagy használtautó-vásárlás mellett. A szakértők meglátása szerint a gumicsere azonban már kevesebb figyelmet kapott, a forgalomban részt vevő sofőrök közül sokan nem váltottak még nyári gumira. Ez pedig a hőség beköszöntével bizony közúti kockázatot is jelent.

A közlekedésbiztonsági fókuszú teszten a hazánkban legnépszerűbbnek számító, 205/55 R16 méretben a nyári gumik mellett 4 négyévszakos, illetve 1 új téli gumi, 1 használt (3 éves) téli, és 1 használt (8 éves) nyári szett is mérkőzött a vadonatúj garnitúrák között. A tesztet a szakértők 15-25 Celsius fokos levegőhőmérséklet és 17-40 Celsius fokos aszfalthő mellett végezték a száraz szakaszokon. A vizes aszfaltszakaszok pedig ugyan folyamatosan „kapták” a 10 Celsius foknál is hűvösebb vizet. Ezzel még mindig a gumicserére kijelölt, bűvös 7 Celsius fokos átlaghőmérsékletnek megfelelő karakterisztikákat mutatták.

Nyári gumi – teszteredmények

Autóhossznyi különbség adódhat a fékutakban!

Az egyes gumiabroncsoknak száraz és nedves aszfalton, fékezhetőség és kanyarjellemzők tekintetében is bizonyítaniuk kellett, továbbá a szakértők a gördülési ellenállásukat, zajszintjüket és kopásukat is pontozták. A teszt különlegessége, hogy az összes részeredmény publikus, így nemcsak az abroncsok végső, összesített sorrendje látható, hanem például az is, hogy az egyes gumikkal milyen féktáv adódott 60 km/óráról indított vészfékezéseknél.

Az eredmények alapján továbbra sem mindegy, milyen gumi van az autónkon. Már ekkora tempóról indított vészfékezésnél is autóhossznyi, útfelülettől függően akár 4 méteres különbség mutatkozhat a fékútban.

„A négyévszakos abroncsok idén is a mezőny második felében végeztek, így továbbra is kompromisszumos megoldásnak bizonyulnak azoknak, akik spórolni szeretnének az átszerelésen. Azonban ne feledjük, a fékút a sebességgel négyzetesen nő! Bár a teszt szinte csak a városi közlekedésre jellemző sebességtartományban zajlott, az egyes abroncsteljesítmények közti különbségek drasztikusak lehetnek. Egy már viszonylag jó és a csapnivalóan rossz gumigarnitúra árkülönbözete sokszor csupán néhány ezer forintos, ezért ennek tudatában is érdemes átgondolni a gumicserét és az abroncsválasztást” – hangsúlyozta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autós magazinjának főszerkesztője és szakértője.

A tizedméteres pontossággal dolgozó, GPS-es mérésen alapuló teszten – azon túl, hogy minden mérést ötször végeztek el – az összesített eredményhez a száraz fékezhetőséget 30, a vizes úton mértet 20, a kanyarjellemzőket és a kigurulásból származtatott gördülési ellenállást 10-10, míg a kopásállóságot 15, a zajszintet 5 százalékos súllyal vették figyelembe, ami alapján az alábbi összesített sorrend adódott.

Fékút száraz aszfalton

Használtautó.hu - 2021 nyári gumiabroncs teszt - fékút száraz aszfalton
Használtautó.hu – 2021 nyári gumiabroncs teszt – fékút száraz aszfalton

Száraz fékút teszten kiemelkedő eredményt ért el, így első helyen végzett a Falken Ziex Zero ZE310 Ecorun nyári gumi 14,5 m fékúttal. A 15,9 m átlageredményhez képest a Toyo Proxes Comfort abroncs 15,4 m-el a harmadik helyre jutott. Nagyon szép, az átlagnál jobb eredménnyel (15,5 m) a Kumho ECSTA HS51 nyári gumi az ötödik helyet érte el. Az első (14,5 m) és az utolsó (18,5 m) helyezett eredményei közt 4 m különbség van, ami nem elhanyagolható különbség.


Fékút vizes aszfalton


A vizes aszfalon való fékezésnél a Kumho CSTA HS51 abroncs szerepelt a legjobban, 14,9 m-el. Szorosan követi a Falken Ziex ZE310 Ecorun 15 m-el. Az átlagos fékút hosszához (16,1 m) képest kiemelkedően jó eredménnyel zárták a tesztet. Felzárkózva a negyedik helyen végzett a Toyo Proxes Comfort nyári gumi 15,4 m-es fékúttal.

Használtautó.hu - 2021 nyári gumiabroncs teszt - fékút nedves aszfalton
Használtautó.hu – 2021 nyári gumiabroncs teszt – fékút nedves aszfalton

Összértékelés – nyári gumiteszt 2021

ÖSSZÉRTÉKELÉS
 Súlyozott eredmény (%)Értékelés
Continental ContiEcoContact 690,9%Nagyon jó
Michelin Primacy 489,6%Nagyon jó
Kumho Ecsta HS5188,8%
Barum Bravuris 588,7%
Falken Ziex ZE310 Ecorun88,0%
Toyo Proxes Comfort87,5%
Continental AllSeasonContact (négyévszakos)83,9%Kielégítő
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos)82,6%Kielégítő
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos)82,0%Kielégítő
Pirelli Cinturato P781,0%Kielégítő
Barum Quartaris 5 (négyévszakos)79,2%Rossz
Új téli gumi77,9%Rossz
Használt nyári gumi77,8%Rossz
Taurus High Performance76,2%Rossz
Használt téli gumi75,2%Rossz
Használtautó.hu – 2021 nyári gumiabroncs teszt – összértékelés

A megmérettetésen jó helyezést értek el a Kumho, Toyo, Falken abroncsok is. A harmadik hely büszke tulajdonosa az Auto Bild tesztjén tartóssága miatt győzedelmeskedő Kumho Ecsta HS51 lett 88,8%-os teljesítménnyel. Jó eredményt ért el 88%-al a Falken Ziex Z310 EcoRun és 87,5%-al a Toyo Proxes Comfort is. A jó kategória szereplői közt tulajdonképpen nagy különbségek nem adódnak, így azok bármelyike nyugodt szívvel használható.

Az összértékelésben legjobbnak a négyévszakos Continental abroncsa bizonyult, azonban a meglepő de a Kleber és  Michelin négyévszakos abroncsa jobban szerepelt, mind a dedikáltan nyári Pirelli Cinturato P7 abroncs. A sereghajtó a Taurus High Performance abroncsa lett 76,2%-al, ami éppen csak a használt téli gumiabroncsokat tudta megelőzni. Igaz, ha megnézzük, az összértékelésben több abroncs került rossz, vagy kielégítő kategóriába. Azonban még mindig sokkal ajánlottabb ezen abroncsok bármelyike mellett dönteni, mint új vagy használt téli gumiabronccsal, netán kopott, agyonhasznált nyári gumiabronccsal közlekedni.

Forrás: Használtautó.hu – Nyárigumi-teszt 2021: autóhossznyi különbségek a fékutakban

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!