A gumiabroncsok számos eltérő útfelülettel érintkezhetnek. A jégréteg borította aszfalt, saras földút vagy göcsörtös macskakő más-más kihívás elé állítja a gumiabroncsokat. Az gumi mintázatnak köszönhetően képes az abroncs megfelelni a különféle útviszonyoknak. Gumi mintázat alapján három fő kategóriába sorolhatóak az abroncsok: aszimmetrikus, szimmetrikus és egyirányú abroncs (kötött forgásirányú). A megfelelő gumiabroncs kiválasztása nem könnyű feladat. A gumi forgásirány és mintázat típusok megismerése segíthet a tökéletes gumi megtalálásában!

Gumiabroncs mintázat típusai: előnyök és hátrányok

Szimmetrikus mintázatú gumiabroncs

A szimmetrikus mintázatú gumiabroncs futófelületének mindkét oldalán egyenlő nagyságú és azonos kialakítású mintázat található. Tehát, a bal és jobb oldal azonos funkciókat lát el. A szimmetrikus mintázat számos előnnyel szolgál, a legfontosabbak:

  • A szimmetrikus mintázatú gumiabroncs pénztárca kímélő fogyasztást biztosít.
  • Kiváló úttartású és intenzív igénybevétel mellett is kopásálló.
  • Kiemelkedő irányíthatóságot biztosít.
  • Alacsony a gördülési ellenállás és zörejmentes, csendes közlekedést tesz lehetővé.

Az előnyök mellett, bizonyos hátrányokkal is kell számolni szimmetrikus mintázatú gumiabroncs választásakor:

  • A szimmetrikus mintázatú gumiabroncs elsősorban városi közlekedésre alkalmas.
  • Nem a legeffektívebb mintázat.

Aszimmetrikus mintázatú gumiabroncs

Ahogy a neve is mutatja, az aszimmetrikus mintázatú gumiabroncs futófelületének jobb és bal oldala eltérő mintázatú. Míg a futófelület külső része felelős a stabilitásért, az éles kanyarban történő manőverezésért, addig a belső rész felelős a vízelvezetés és a vízen való felúszás (angolul aquaplaning) megelőzéséért. Miért szükséges a különféle mintázat használata? Azért, mert kanyarodáskor eltérő erők hatnak a futófelület külső és belső részére. Fontos, hogy a kerekek felszerelésekor ellenőrizze a gumiabroncs jelöléseket. Az “outside” feliratnak kell a külső részen lenni.

Az aszimmetrikus mintázatú gumiabroncs előnyei:

  • Csökkenti a vízen való felúszás kockázatát.
  • Jobb tapadást biztosít éles kanyarokban.
  • Növeli a vezetés biztonságát szuboptimális útviszonyok mellett.

Az aszimmetrikus mintázatú gumiabroncs hátrányai:

  • Az aszimmetrikus mintázatú gumiabroncs általában magasabb árfekvésű, mint a szimmetrikus gumi.
  • Az eltérő felületű abroncsok több figyelmet igényelnek. A kopás ellenőrzése több figyelmet igényel ezeknél az abroncsoknál.

Kötött forgásirányú gumiabroncs (egyirányú gumiabroncs)

A kötött forgásirányú gumiabroncs, másnéven egyirányú gumiabroncs, specifikus V-alakú mintázattal rendelkezik. Az egyedi mintázatnak köszönhetően a gumi magas sebesség melletti fékezésnél is rövid féktávot biztosít. A kötött forgásirányú gumiabroncs kizárólag egy forgásirányban használható, ezt nyíl vagy egyéb piktogram jelöli a gumifalon. Leginkább nagy teljesítményű sportautókon használnak egyirányú gumiabroncsokat.

A kötött forgásirányú gumiabroncs előnyei:

  • Magas sebesség mellett is rövidebb féktáv.
  • Kiváló választás olyan sofőrök részére, akik rendszeresen tesznek meg nagy távolságokat.
  • Magas fokú tapadás nyirkos, csúszós úton is.

Az egyirányú gumiabroncs hátrányai: 

  • Gyakran problémát okoz a fűrészfogas kopás, ezért érdemes a tengelyeken cserélni a kerekeket időközönként. Általában 12.000 kilométer megtételét követően kerül sor a cserére.
  • Magas ára miatt leginkább sportautókon alkalmaznak egyirányú gumiabroncsokat.

Gumi mintázat szabály: Milyen minimális mélységűnek kell lennie a személygépkocsira felszerelt gumiabroncs mintázatának?

Sokakban felmerül a kérdés: milyen minimális mélységűnek kell lennie a személygépkocsira felszerelt gumiabroncs mintázatának? Gumi mintázat szabály nem létezik, ellenben a gumi profilmélységet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza. A rendelet szerint:

“(4) Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t; továbbá
b) az egyéb járműveken
ba) a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
bb) a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t.”

A törvényi előírásban szereplő 1,6 mm helyett célszerű legalább 4 mm gumi profilmélységű abroncsot választani. A magasabb gumi profilmélység segíthet a féktáv csökkentésében és a biztonságosabb vezetésben.

gumi forgásirány
Auto mechanic checking car

Gyakori kérdések a gumi forgásirány és mintázat kapcsán

Nyári gumi forgásirány vs. téli gumi forgásirány: van különbség?

A gumi forgásirány a mintázaton múlik. Míg a szimmetrikus és aszimmetrikus gumi forgásirány kötetlen, addig az egyirányú gumiabroncs kötött forgásirányú. Kijelenthető tehát, hogy a téli és nyári gumi forgásirányát a mintázat határozza meg. Amennyiben a mintázat azonos, akkor a forgásirány is azonos.

Milyen problémát okozhat a gumi forgásirány változtatás?

A kötött forgásirányú gumiabroncsok esetén tilos a gyártói előírástól eltérő forgásirányt használni. Szimmetrikus és aszimmetrikus mintázatú modern abroncsok esetén a forgásirány felcserélhető. Erről mindig a gumiabroncs gyártói oldalán tájékozódjon!

Milyen az aszimmetrikus gumi forgásiránya?

Az aszimmetrikus gumi forgásiránya felcserélhető.

Hogyan ismerhető fel a gumi forgásirány jelölés?

 Aszimmetrikus és szimmetrikus mintázatú abroncsok esetén a forgásirány felcserélhető. A kötött forgásirányú abroncsok esetén nyíl vagy egyéb piktogram jelöli a forgásirányt.

A gumi mintázat egy tengelyen lehet eltérő?

Nem javasolt, hogy különféle mintázatú gumiabroncsokat használjon a tengelyeken. Javasoljuk, hogy azonos mintázatú gumikat válasszon a biztonságos vezetés és megfelelő tapadás érdekében

Milyen a jó téli gumi mintázat? Létezik legjobb téli gumi mintázat?

A téli gumik általában aszimmetrikus mintázatúak a jobb tapadás érdekében. A “legjobb téli gumi mintázat” nem létezik, hiszen személyes igényei, gépjárműve típusa és anyagi lehetőségei befolyásolják az elérhető opciókat.

Lehetséges a használt gumi forgásirány megállapítása?

Igen, körülbelül 8000-10000 futási távolságot követően a kopási mintából egy hozzáértő szakember képes általában megállapítani a használt gumi forgásirányát.

Szeretné lecserélni gumi abroncsait? Oldalunkon több tucat gumi közül választhatja ki az igényeinek leginkább megfelelőt!

Gumi profilmélység útmutató: mérés, szabályok és tudnivalók

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Előző cikkDakar Rally 2022: Toyota csapatot támogat a Toyo Tires
Következő cikkA Toyo által szponzorált sorozatban Peter Wright az új bajnok