Gumiabroncs kopás – 2022 ADAC teszt

A gumi a műanyagok családjába tartozik. A gumiabroncs kopásából származó részecskék,  amelyek  többsége több mint 50 μm méretű és igencsak káros, még ha nem is kerülnek az ember légzőszervébe. Mindazonáltal a közúti forgalom által kibocsátott gumiabroncs kopás  mértékét a lehető legalacsonyabban kell tartani annak érdekében, hogy minimális hatást gyakoroljon az élővilágra.

Az ADAC abroncstesztje során a gumiabroncs kopásának értékelése évek óta szerves részét képezi a vizsgálati módszertannak. Egy bonyolult vizsgálati eljárás során a gumiabroncsokat valós vezetési és laboratóriumi vizsgálatoknak vetik alá egy görgős fékpadon, és a futásteljesítményt a maximális kopási határérték eléréséig számítják ki.  A futásteljesítményt két paraméter befolyásolhatja. Az első a kopási sebesség, a második pedig a futófelület magassága: minél magasabb a futófelület, annál hosszabb ideig használható a gumiabroncs.   A tényleges kopási sebesség nem közvetlenül releváns az autós számára, mivel a gumiabroncs élettartama a futófelület magasságától is függ. A gumiabroncs környezetre gyakorolt hatását, azonban nem lehet pusztán ezekre az eredményekre alapozni, ugyanis sok más tényező befolyásolja, mint például az abroncs élettartama.

Ezért az ADAC most először végzett átfogó tanulmányt, amely bemutatja és értékeli a gumiabroncs kopásának a különböző gumiabroncs-modellekre gyakorolt környezeti hatását a különböző méretekben. 

  A  közel 100 nyári és téli gumiabroncsmodell elemzése egyértelmű eredményt mutat: Szinte minden gumiabroncsméretben vannak olyan modellek, amelyek alacsony gumiabroncs kopással rendelkeznek és biztonságos vezetést biztosítanak.

Az ázsiai márkák az élmezőnyben – a Falken, Toyo, Kumho márkák kifejezetten jó eredményeket értek el különböző méretekben.

gumiabroncs kopás
Átlagos gumiabroncs kopás gyártónként – Forrás: ADAC

Gumiabroncs kopás: teher a környezetre

A 15 abroncsgyártó gumikopás elemzése azt mutatja, hogy a Michelin, amelynek átlagos gumiabroncs kopása mindössze 90 g/1000 km, messze megelőzi a versenyt.

A Vredestein is elképesztően alacsony, mindössze 100 g/1000 kilométeres gumiabroncs kopást mutat a legújabb abroncsgenerációval, amelyek túlnyomórészt jó vezetési jellemzőkkel is rendelkeznek.

A Falken alig lemaradva az élmezőnytől 114 g/1000 km-es értékkel az előkelő 4. helyet tudhatja a magáénak.

Az értékelési skála másik végén három prémium gyártó áll – Pirelli, Bridgestone és a Continental – nekik még sok tennivalójuk van, hogy megtalálják a gumiabroncs kopás és környezetvédelem közötti egyensúlyt.

Következtetés: Egyes gumiabroncsgyártók már felismerték, hogy az alacsony kopású abroncsok egyre nagyobb teret hódítanak maguknak, mert nemcsak a környezetet kímélik, hanem az autós pénztárcáját is, mivel a gumiabroncsok hosszabb ideig kitartanak ugyanazzal a futófelületi mélységgel. Az is egyértelmű, hogy az alacsony kopás és a biztonsági jellemzők közötti kompromisszumot a legmodernebb gumiabroncs technológiával lehet megoldani. 

Adatértékelés

A gumiabroncsok súlyveszteségét a különböző méretű gumiabroncsok esetén az alábbi ábra mutatja.

Az előző vizsgálati évek (2019-2021) három nyári és három téli gumiméretet, valamint egy négyévszakos gumiméretet (2016-ból) értékeltek. A négyévszakos gumik kopására vonatkozó naprakészebb mérések nem állnak rendelkezésre, ezért jelenlegi generációjukra vonatkozóan nem lehet következtetéseket levonni. Az elemzés azonban azt mutatja, hogy a négyévszakos gumik kopása hasonló szinten van, mint az azonos méretű nyári és a téli gumik esetében.

A gumi kopása és teljesítménye közötti összefüggések:

– Minden méretben léteznek olyan modellek, amelyek alacsony kopással és jó vezetési biztonsággal rendelkeznek.

– Az alacsony kopással rendelkező gumiabroncsok nem feltétlenül vezetnek az aquaplaning kockázatának növekedéséhez, mivel az aquaplaning jellemzői teljes mértékben a futófelület kialakításától és mélységétől függenek, nem pedig a gumikeveréktől.

– Az alacsony kopási értékkel rendelkező téli gumik általában rosszabb teljesítményt nyújtanak havas felületen.

– Különösen a versenyabroncsok és az úgynevezett ultranagy teljesítményű abroncsok (UHP) esetében úgy tűnik, hogy a hangsúly gyakran csak a száraz úton nyújtott nagy teljesítményű stabilitásra helyeződik.

Gumiabroncs kopás teszt

Gumiabroncs kopás nyári gumiabroncsok 185/65 R15

185/65R15 (nyári gumiabroncsok 2019)Gumiabroncs kopás [g/1,000 km] ↑Értékelés: száraz útonÉrtékelés: nedves úton
Michelin Cross Climate +582,62,4
Vredestein Sportrac 5702,32,2
Falken Ziex ZE310 Ecorun711,83,0
Kumho Ecowing ES01 KH27792,82,8
Firestone Roadhawk791,52,8
Giti Gitisynergy E1822,83,2
Maxxis Mecotra 3841,92,8
Petlas Imperium PT515843,03,3
Goodyear Efficient Grip Performance911,92,7
Hankook Kinergy Eco 2 K435912,43,4
Pirelli Cinturato P1 Verde932,33,4
Bridgestone Turanza T005971,51,9
Toyo Proxes CF2992,22,8
Semperit Comfort-Life 2992,93,0
Continental Conti Premium Contact 51232,22,4
Linglong Greenmax HP0101263,02,8
Átlagos gumiabroncs kopás:89 g/1,000 km  

A legalacsonyabb kopást a kisautók abroncsai mutatják, mivel általában kisebb teljesítményű motorral rendelkeznek, valamint a jármű tömege is alacsony – mindkét tényező fontos a lehető legalacsonyabb gumikopás és ezáltal a környezetre gyakorolt alacsony hatás szempontjából.

A Michelin által a 2019-es tesztévben 185-ös méretben nyári gumiként kínált, de egész évben használható Michelin Cross Climate + gumi kopása (57 g/1000 km) kiemelkedően alacsony. Mind a Michelin Cross Climate +, de különösen a Vredestein Sportrac 5 (70 g/1.000 km) is bizonyítja, hogy egy környezetbarát gumiabroncs is lehet biztonságos.

 Az élmezőnybe bejutott a Falken Ziex ZE310 abroncs, ami rendkívül alacsony, 71 g-os kopást mutat. Szorosan követi a 4. helyen a Kumho Ecowing ES01 KH27 79 g kopással.

Gumiabroncs kopás nyári gumiabroncsok 225/40 R18

Igazi meglepetés a Gumi.hu kínálatában régóta kapható Rotalla márka teljesítménye.

225/40R18 (Nyári gumiabroncsok 2020)Gumiabroncs kopás [g/1000 km] Értékelés száraz útfelületÉrtékelés nedves útfelület
Falken Azenis FK5101152,92,4
Bridgestone Potenza S0011171,73,0
Michelin Pilot Sport 41181,92,0
Rotalla Setulla S-Pace RU011182,93,6
Goodyear Eagle F1 Asymetric 51211,72,3
Cooper Zeon CS-Sport1222,03,3
Maxxis Victra Sport 51232,02,2
Vredestein Ultrac Vorti1242,52,7
Nexen N`Fera Sport1242,22,6
Continental Premium Contact 61252,41,7
Sava Intensa UHP 21351,82,7
Hankook Ventus S1 Evo31362,03,1
Nokian Powerproof1392,42,4
Toyo Proxes Sport1492,02,8
Kumho Ecsta PS711562,42,3
Pirelli P Zero1571,31,8
Átlagos gumiabroncs kopás:130 g/1,000 km  

Gumiabroncs kopás nyári gumiabroncsok 205/55 R16

205/55R16 (Nyári gumiabroncsok 2021)Gumiabroncs kopás [g/1000 km] Értékelés száraz útfelületÉrtékelés nedves útfelület
Goodyear Efficient Grip Performance 2822,62,3
Fulda Ecocontrol HP2982,52,8
Petlas Imperium PT515983,33,3
Kumho Ecsta HS51992,62,2
Apollo Alnac 4G1002,62,7
BF Goodrich Advantage1022,22,9
Bridgestone Turanza T0051182,02,1
King Meiler Sport 11193,23,6
Semperit Speed-Life 31222,01,9
Continental Premium Contact 61262,01,8
Maxxis Premitra 51321,42,2
Hankook Ventus Prime 3 K1251321,52,7
Uniroyal Rainsport 51412,92,1
Pirelli Cinturato P7 C21442,02,0
Nokian Wetproof1512,12,3
Átlagos gumiabroncs kopás:118 g/1,000 km  

A  205/55 R16 gumiabroncs mérete az egyik legkelendőbb gumiabroncsméret a német piacon. A környezeti kompatibilitás ezért különösen fontos itt, mivel nagyon sok ilyen gumiabroncsot használnak a napi közúti forgalomban, ezzel jelentősen hozzájárulnak a környezeti terheléshez.

Biztató, hogy vannak olyan gumiabroncsok ebben a kompakt méretben, amelyek kevesebb, mint 100 g/1000 km gumiabroncs kopást mutatnak, különösen a Kumho Ecsta HS51, amely jó vagy kielégítő biztonsági szintet mutat.

Gumiabroncs kopás téli gumiabroncsok 185/65 R15

185/65R15 (Téli gumiabroncsok 2019)Gumiabroncs kopás [g/1,000 km] ↑Értékelés: száraz útonÉrtékelés: nedves útonÉrtékelés: havas úton
Kleber Krisalp HP3852,12,32,5
Michelin Alpin A4862,22,12,8
Vredestein Snowtrac 5993,02,82,7
Davanti Wintoura1023,45,53,8
Goodyear Ultragrip 91042,51,93,1
Toyo Snowprox S9431053,02,65,1
Sava Eskimo S3+1053,62,81,9
Dunlop Winter Response 21052,31,91,9
Falken Eurowinter HS011072,72,52,9
Continental Winter Contact TS8601082,51,82,2
Hankook Winter i*cept RS2 W4521092,52,12,5
Nokian WR D41203,12,92,0
Gislaved Euro Frost 61272,83,22,7
Kumho Wintercraft WP511292,72,83,2
Pirelli Cinturato Winter1292,42,02,4
Viking Win Tech1302,53,22,5
Átlagos gumiabroncs kopás:109 g/1,000 km  

A  185/65 R15 méretben a Michelin eredménye figyelemre méltó, különösen a hóteljesítmény szempontjából, mivel az alacsony gumiabroncs kopás  és a jó vezetési biztonság közötti kompromisszum a havas terepen különösen nehéz kérdést küld.

Gumiabroncs kopás téli gumiabroncsok 205/55 R16

205/55R16 (Téli gumiabroncsok 2020)Gumiabroncs kopás [g/1,000 km] ↑Értékelés: száraz útonÉrtékelés: nedves útonÉrtékelés: havas úton
Tristar Snowpower HP862,25,54,3
Michelin Alpin 6872,52,02,1
King Meiler Winter Tact WT811013,75,42,9
Falken Eurowinter HS011132,92,32,7
Dunlop Winter Sport 51182,52,32,0
Sava Eskimo HP21203,13,12,5
Hankook Winter i*cept RS21212,52,02,1
Goodyear Ultra Grip 9+1223,02,01,8
Toyo Observe S9441253,22,52,3
Giti Gitiwinter W11263,43,32,0
Continental Winter Contact TS8601273,01,82,0
Maxxis Premitra Snow WP61352,02,32,5
Semperit Speed-Grip 31363,72,11,9
Bridgestone Blizzak LM0051452,11,32,1
Pirelli Cinturato Winter1493,32,21,8
Átlagos gumiabroncs kopás:121 g/1,000 km  

A vezetési biztonságnál soha nem lehet fontosabb a környezettudatosság szempontja. A Michelin Alpin 6 hatékonyabban oldja meg a kompromisszumot.

Gumiabroncs kopás téli gumiabroncsok 195/65 R15

195/65R15 (téli gumiabroncsok 2021)Gumiabroncs kopás g/1,000 km] Értékelés: száraz útonÉrtékelés: nedves útonÉrtékelés: havas úton
BF Goodrich G-Force Winter 21002,22,61,9
Michelin Alpin 61051,92,52,2
Vredestein Wintrac1092,52,32,2
General Tire Altimax Winter 31243,43,51,9
Nokian WR Snowproof1272,53,32,3
Dunlop Winter Response-21322,02,12,0
Goodyear Ultra Grip 9+1342,31,82,0
Kumho Wintercraft WP511373,63,02,5
Barum Polaris 51433,03,22,0
Continental Winter Contact TS8601452,71,61,9
GT Radial Winter Pro 21493,53,52,4
Laufenn i Fit+ LW311592,62,21,9
Yokohama Bluearth*Winter V9061632,13,12,2
Falken Eurowinter HS011642,32,72,4
Maxxis Premitra Snow WP61672,22,32,6
Bridgestone Blizzak LM0051712,51,72,8
Átlagos gumiabroncs kopás:139 g/1,000 km  

A  195/65 R15 téli  gumi méretének eredményei meglepőek, átlagon felüli kopást mutat.

A lista élén a BF Goodrich G-Force Winter 2 áll 100 g/1000 km-rel, ezt követi a Michelin Alpin 6 (105 g/1000 km) és a Vredestein Wintrac (109 g/1000 km). Mindhárom gumiabroncs jó vagy kielégítő vezetési jellemzőket mutat a hó és a nedves utakon.

Gumiabroncs kopás gyártó szerint

Az értékelés azt mutatja, hogy még nem minden gumiabroncsgyártó integrálta a lehető legnagyobb vezetési biztonságot és az alacsony környezeti hatást a gumiabroncs-fejlesztési folyamatba. A reklámüzenetekben gyakran csak   a gumiabroncsok teljesítményét hangsúlyozzák, de a gumiabroncs környezeti jellemzőit nem.

Elengedhetetlen, hogy még jobban felhívjuk a közvélemény figyelmét, és ne csak a gumiabroncsok teljesítményét hangsúlyozzuk, hanem a környezetre gyakorolt hatását is.

Gumiabroncs kopás, mint műanyag a környezetben

A műanyaghulladék a környezetben és a világ óceánjaiban egyre nagyobb problémát jelent civilizációnk számára. Műanyag részecskék megtalálhatók a talajban, az ivóvízben és még a belélegzett levegőben is.  Ez egyre nagyobb kockázatot jelent az emberi egészségre is.

Kopás történik a gumiabroncs, az útfelület  és az   útfelületen  fekvő  szennyeződések (pl. levélmaradványok, fújt   talaj) közötti értintkezésből. A kopási részecskék ezért nem tiszta gumiabroncs kopásból állnak.

 A gumiabroncs kopásának csak egy kis része marad hosszabb ideig a légkörben, és a belélegzett levegőn keresztül a légzőrendszerbe jut. A részecskék belélegezhető részéhez képest (PM10 és PM2,5, amelynek átmérője 10 μm alatt van, illetve 2,5 μm alatt van), a gumiabroncs kopásának részecskéi túl durvák,  és nem hatolnak be mélyen az emberek légutakba.  

A gumiabroncsok és az út kopásának nagy része az úttesten vagy az út közelében marad. Nagy részét a csapadék gyűjti össze az útról és viszi tovább. Csatornarendszereken keresztül áramlik, és  szennyvíztisztító  telepeken kezelik (kombináltcsatornarendszerbe), vagy közvetlenül a külön csatornarendszerbe kerül. A városokon kívül az útfelületi vizet általában nyíltan ürítik ki így belekerülnek a talajba.

Általános szabályként a közúti forgalom által kibocsátott mennyiségét a lehető  legalacsonyabban  kell tartani, hogy óvjuk környezetünket.

Tippek a fogyasztóknak

  • Különösen a gyakran közlekedőknek érdemes alacsony kopású gumikat vásárolni – nemcsak a pénztárcát, hanem a környezetet is kíméli.
  • A nyári/téli gumikat az évszaknak megfelelően kell cserélni, hogy ne essenek ki a megfelelő hőmérsékleti tartományból, és így ne növeljék szükségtelenül a kopást.
  • Az gumi nyomását rendszeresen ellenőrizni kell. Az alulnyomás ugyanúgy növelheti a kopást, mint a túlnyomás.
  • A tengelybeállításokat rendszeresen ellenőrizni kell szakszervizben, legkésőbb akkor, ha az abroncson egyenetlen kopásmintázatot észlelünk.
  • Az egyenletes és előrelátó vezetési stílus nemcsak alacsony üzemanyag fogyasztást biztosít, hanem csökkenti a gumik kopását is.

Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át országszerte több, mint 200 helyen.

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!