Télváró tennivalók
A globális felmelegedés kapcsán az optimisták az örök nyárban reménykedtek, helyette azonban hirtelen hőmérséklet-változást, frontokat, szélsőséges időjárást hozott az átlaghőmérséklet emelkedése. Mivel a tél beköszöntét manapság nem lehet pontosan megjósolni, még fontosabbá vált az autó hidegre és a havas-jeges körülményekre való felkészítése.
Manapság talán már evidens az autósok körében a téli és a nyári abroncsok szezon előtti cseréje, és tudjuk, hogy 7 fok alatt már téligumival kell közlekednünk. Ezen felül azonban akad még tennivaló az autó körül. Ellenőrizni kell például az akkumulátor feszültségét, mert idővel csökken a kapacitása, és egy idősödő darab hidegben már indítási problémákat okoz. Átlagosan egy 4-6 éves akkumulátornál érdemes számolni a megelőző cserével.
Még a hideg hónapok küszöbén meg kell mérni a hűtőfolyadék fagyási pontját, amit bármelyik benzinkúton vagy szervizben kérésre elvégeznek. Ha nem elég alacsony a fagyási pont, a jég javíthatatlan károkat okozhat a motorban, és a blokk oldalába épített fagydugók ellenére repedések keletkezhetnek a blokköntvényben, sérülhet a hengerfej, és egy ilyen állapotban történő indítás kevés alkatrészt hagyhat épségben.
Mindenre kiterjedő vizsgálat kell!
Érdemes az őszi csapadékos időjárás előtt ellenőrizni az ablaktörlők állapotát, nyáriról télire cserélni az ablakmosó folyadékot, mert a fagyás költséges mulatság.
Fontos az autó elindulás előtti hó- és jégmentesítése, amihez
a jégkaparón felül használható készen kapható vagy házi készítésű jégoldó folyadék, amely alkohol, víz és pár csepp mosogatószer keveréke. Kis permetező flakonba töltve meg könnyíti a jégtelenítést.
Ha a szélvédőn sérülés van, fontos kijavíttatni, mert amikor az autó fűtése belülről meleget nyom a hideg üvegfelületre, tovább repedhetnek.
Bár manapság terjednek a kulcs nélküli rendszerek, fontos a zárak, az ajtók mechanikai elemeinek és a gumitömítéseknek a megfelelő felkészítése, mivel egy lemerülő akkumulátor egy befagyott zárral karöltve lehetetlenné teheti az autóba való bejutást. A zárakat zárolajjal vagy ha nincs más kéznél, WD-40-nel érdemes kezelni, a zsír azonban kerülendő, mert összegyűjti a szennyeződést. A gumielemeket ápolófolyadékkal vagy egyszerű patikai glicerinnel áttörölve megelőzhető az ajtók befagyása.
Ami a legfontosabb…
A hideg évszakban nem a hó miatt kell téli abroncsokkal járni, hanem azoknak az időjáráshoz kifejlesztett anyagösszetétele miatt . Ám a 4 mm alatti mintázat mélységű téli abroncsok már nem működnek megfelelően hóban, latyakban. A jobb állapotú abroncsokat mindig a hátsó tengelyre szereltessük, és fogadjuk meg a gumis szakember tanácsát, ha cserére érett az abroncs vagy újat vásárolnánk. Ők figyelembe veszik az autó teljesítményét, a vezetési szokásokat, a felhasználás helyét, módját.
Borítókép: Владимир Кондратьев /Pexels