Közlekedés 2021-ben – a jövő járművei
A COVID-19 megváltoztatta életünk sok aspektusát. A hírek és az előrejelzések jelenleg elég komorak és negatívak, de vannak olyan apróságok, amelyek reményt adhatnak a jövőre nézve. A hirtelen jött válság felgyorsította az új technológia fejlődését és a soha nem látott körülmények arra kényszerítették az embereket, hogy felkészüljenek olyan helyzetekre, amelyekre sohasem gondoltak volna. Ugyanez vonatkozik az autóiparra is. Milyen módon számíthatunk tehát arra, hogy az autóipari piac megváltozik 2021-ben, amikor a társadalmunk mélyreható változásokkal néz szembe? Milyen szempontokat kell szem előtt tartanunk?
Az elektromos járművek használatának rohamos növekedése
A lehangoló gazdasági adatok ellenére 2020-ban az elektromos járművek piacának gyors ütemben sikerült növekednie. Különösen a Tesla hozott kimagasló eredményeket. Noha a különféle politikai támogatások, köztük az állami juttatások hatása jelentős volt az elektromos járművek értékesítésének fellendítésében, az a változó paradigma, amelyen keresztül a fogyasztók az autókra tekintenek, kritikus szerepet játszott az elektromos autók térnyerésében. Mivel a „Green New Deal” politika kulcsfontosságú elemként jelenik meg a vírus utáni globális gazdasági menetrendben, az elektromos autók értékesítése a következő hónapokban várhatóan még tovább fog növekedni.
2021-től az EU együttesen szabályozza az összes eladott jármű szén-dioxid-kibocsátását. Ha az átlagos kibocsátás meghaladja a 95 g / km-t, az EU az egész évben értékesített járművekre grammonként 95 euró bírságot szab ki. Emiatt sok szakértő úgy véli, hogy az elektromos járművek népszerűsége 2021-ben fokozódni fog. Eközben az elektromos járművek piaca is, amelyet korábban Európa és Kína vezetett, várhatóan növekedni fog jövőre az Egyesült Államokban.
Előre haladva érdemes lehet szemmel tartani, hogy az autó- és autómegosztó ipar visszatérhet-e vagy sem. Az utazás-megosztó és az autókölcsönző ipar, amelyek egy ideje folyamatosan növekedtek, visszaesést tapasztaltak az elmúlt években. Ami az Ubert illeti, az autómegosztó üzletág tavaly sokat küzdött a fennmaradásért. Szerencsére élelmiszer-szállító vállalkozása, az Uber Eats berobbant a piacra és sikerült kitöltenie a réseket. Ezek a közösségi megosztó szolgáltatások jelentős csapást szenvedtek a járvány következtében. Az autók megosztása vagy más emberek által használt autók bérlése veszélyes lehet egy olyan világban, ahol a fertőző betegségek futótűzként terjednek. Most a fogyasztók ugyanolyan fontosnak tartják a fertőzések elleni védekezést, mint magának a járműnek a biztonságát.
Önvezető járművek forgalmazása
A vírus meggátolta az autonóm vezetési technológia fejlesztését is. A Ford ideiglenesen felfüggesztette az önvezető autók fejlesztését, amikor az autóeladások jelentősen visszaestek. Ezalatt a Cruise (a GM leányvállalata), amely az autonóm vezetéstechnikára szakosodott, és amelyet a Waymóval együtt az autonóm vezetéstechnika-fejlesztés legfejlettebb vállalatának tartottak, bizonyos konzervatív lépéseket tett.
Ironikus módon azonban a járvány arra késztette az embereket, hogy jobban felfigyeljenek az önvezető (azaz a vezető nélküli) autók használatára. Tavaly Kína pilóta nélküli taxiszolgáltatásokat indított nagyvárosokban, mint például Sanghajban. Az Egyesült Államokban több vállalat, például a Google Waymo, a Ford Argo AI, a GM Cruise, a Starship Technology és a Tesla versenyez egymással a „robo taxi” szolgáltatások piacán. Az Amazon egy alacsony sebességű, pilóta nélküli Nuro nevű jármű használatával tesztelte a napi szintű szükségletek kiszállítását, később pedig a Walmart is megkezdte az élelmiszerek szállítását ugyanennek a kézbesítési szolgáltatásnak a segítségével. Ilyen ütemű felhasználásnál annyit láthatunk, hogy 2021 végére szép számú önállóan közlekedő autó várható a közutakon.
A mikromobilitás mindennapos használata
Manapság nem különösebben nehéz észrevenni az elektromos robogókat, elektromos kerékpárokat vagy más „mikro-mobilitás” járművet a belvárosban. A városi népesség gyors növekedésével az egyszemélyes villamos energiával történő utazás környezetbarát megoldást kínál a forgalmi torlódások elkerülésére.
Ez lehetővé teszi, hogy az 1 és 3 km közötti távolságokat villamosenergia segítségével egyedül és gyorsan le lehessen küzdeni. Akárcsak a legközelebbi metrómegálló és az otthon közti távolságot. Az úticélokat sokkal gyorsabban és kényelmesebben lehet majd megtenni. Várhatóan a jövőben gyorsan növekedni fog az ilyen járműveknek a száma, ugyanis olyan meglévő hiányosságokat pótol a közlekedésben, amire az embereknek igényük van. A Ford, az Uber és a Hyundai Motors egyaránt arra törekszik, hogy megalapozzák a globális mikromobilitási piacot, amely az előrejelzések szerint 2030-ig eléri az 500 milliárd USD-t.
Repülő autók már közelebb vannak, mint gondolnánk
Az UAM a városi légi mobilitást foglalja magában. Az önálló vezetéshez és a mikro-mobilitási technológiához hasonlóan a „kényelmes közlekedés” iránti vágy ösztönzi az UAM járművek fejlődését is. A „repülő autók” néven is ismert UAM járművek ötvözik a drónt és az önálló vezetési technológiát. A kutatás és fejlesztés a közeljövőben gyors ütemben halad az UAM járművek sorozatgyártása érdekében.
Ennek érdekében a globális autóipari vállalatok, mint például a Toyota, a Mercedes-Benz, a Geely és az Audi vezető IT-vállalatokkal és nagy légitársaságokkal együttműködve folytatják az UAM fejlesztését. A Hyundai Motor Company esetében Chung Eui-sun (a Hyundai Motor Group elnöke) nemrég bejelentette, hogy az UAM a Hyundai jövőbeni termelésének 30% -át veszi fel. Bár a „The Fifth Element” vagy a „Blade Runner” járművekhez hasonlóan vertikális felszállásra és leszállásra alkalmas személyi repülőgépek várhatóan nem érkeznek, azonban számíthatunk arra, hogy sokkal fejlettebb és praktikusabb koncepciókat látunk majd 2021-ben.