Mi az osztókör és mire használják?

Mi az osztókör (PCD) és mire használják?

Az osztókör (PCD) két hasznos információval szolgál a felni kapcsán: a csavarok számával és a csavarfuratok közepét szegő kör milliméterben megadott átmérőjével. De vajon hogyan olvasható le a jelölés másodpercek alatt a keréktárcsáról? Milyen egyéb fontos felni jelölésekről érdemes tudni? Mi az osztókör módosító és mire használják? Cikkünkben megválaszoljuk a PCD kapcsán felmerülő legfontosabb kérdéseket.

Mi az osztókör (PCD)?

Az osztókör (angol megnevezése pitch circle diameter, innen a rövidítése PCD) az egyik legfontosabb adat alu- és lemezfelnik kapcsán. Megmutatja a keréktárcsán található csavarfuratok számát és az általuk alkotott kör átmérőjét milliméterben.

Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Egy példán keresztül megmutatjuk!

A 4×100 osztókör jelölésből azt tudhatjuk meg, hogy az adott keréktárcsán 4 darab, a csavarok befogadását szolgáló furat található. Ezen furatok által alkotott átmérő 100 milliméter.

Felni csere esetén kritikus fontosságú, hogy a megfelelő osztókör méretű terméket válassza, szerencsére a PCD könnyen és gyorsan leolvasható.

osztókör

Osztókör jelölése: így olvasható le a PCD másodpercek alatt

A gumiabroncs jelölésekhez hasonlóan, a felniken is olvasható egy hosszú kódsor. Míg avatatlan szem számára értelmezhetetlen a betűk és számok kombinációja, a következőkben bemutatjuk, hogyan dekódolható a jelölés.

Felni szélesség

A kódsor első eleme colban fejezi ki a keréktárcsa szélességét. Mivel egy col 2,54 centiméter, így a példában szereplő érték átváltáshoz a következő egyszerű művelet szükséges: 5 * 2,54 = 12,7. Tehát, a felniszélesség 1270 milliméter.

Példa: 5 B x 17 H ET40 4×100

Pántszarv magasság (kerékpánt-perem magasság)

A következő betű jelöli a pántszarv magasságot (kerékpánt-perem magasság), amelyekből a következőket különböztetjük meg:

  • A: Kerékpárokon, motorokon, targoncákon és tehergépkocsikon alkalmazott jelölés.
  • B: Személygépkocsikon használt.
  • D: Kerékpárokon, motorokon, targoncákon és tehergépkocsikon alkalmazott jelölés.
  • E: Nehéz és középnehéz tehergépkocsikon alkalmazott jelölés.
  • F, G és H: Nehéz gépkocsikon alkalmazott jelölés.
  • J: Személygépkocsikon alkalmazott. A legnépszerűbb pántszarv jelölés.
  • JJ: Terepjárókon alkalmazott jelölés.
  • P, K: Veterán gépkocsikon alkalmazott jelölés.
  • S, T, V és W: Haszongépjárműveken alkalmazott jelölés.

Fontos: kizárólag a gyártó által engedélyezett pántszarv magasságú felnit használja. Máskülönben jelentős kárt okozhat autójában. A gépjármű műszaki könyvében megtalálja a használható kerékpánt-perem magasságot.

Példa: 5 B x 17 H ET40 4×100

Felni átmérő

A példában szereplő 17-es érték mutatja a keréktárcsa átmérőt colban. 17 * 2,54 = 43,18, tehát a vizsgált felni átmérője 431,8 milliméter.

Példa: 5 B x 17 H ET40 4×100

Lemezfelni profil (pántprofil)

A lemezfelni profil (pántprofil) a kerékabroncs szélének kialakítását mutatja. Az alábbi kategóriákat különböztetünk meg:

  • H (hump): Egy púppal erősített keréktárcsa.
  • H2 (double hump): Dupla púppal erősített keréktárcsa.
  • FH (flat hump): Lapos púppal erősített keréktárcsa.
  • FH2 (double flat hump): Dupla lapos púppal erősített keréktárcsa.
  • CH (combination hum): Kombinált púppal erősített keréktárcsa.
  • EH2 (extended hump): Megerősített púpokkal erősített keréktárcsa.
  • EH2+: Extrán megerősített púpokkal erősített keréktárcsa.

A példában szereplő felni esetén egy púppal erősítették meg a keréktárcsa szerkezetét, félkövérrel jelöltük a kódsor vizsgált tagját.

Példa: 5 B x 17 H ET40 4×100

Besajtolási mélység (ET-szám)

A ET-szám milliméterben mutatja a felni középvonala és a kerékagy felfekvési síkja közötti távolságot. Három típusa a negatív-, nullás- és pozitív besajtolási mélység.

Példa: 5 B x 17 H ET40 4×100

PCD (osztókör)

Végül pedig eljutottunk az osztókörig, amit az utolsó tag jelöl. A felni tárcsán található kódsor segít abban, hogy másodpercek alatt megtudhassa a PCD értékét. A példában 4 csavar furat található, amelyek átmérője 100 milliméter.

Példa: 5 B x 17 H ET40 4×100

Felni osztókör mérése lépésről-lépésre

Bár a fenti módszer a legcélravezetőbb, egyes esetekben mégis szükséges lehet a PCD mérése. Ehhez a következő lépéseket érdemes követni.

  1. Fektesse vízszintesen el a keréktárcsát!
  2. Számolja meg a felnin található furatok számát!
  3. Válasszon egymással szemben található furatokat és precíz tolómérő eszköz segítségével mérje meg a furatok centrális távolságát!
  4. Ezt követően a “furatok száma x centrális távolság milliméterben” jelöléssel megkapta a PCD-t!

Felni osztókör táblázat: melyek a leggyakoribb méretek?

Az alábbi osztókör táblázat bemutatja a leggyakoribb PCD értékeket. Az első oszlopban található a felnin is olvasható jelölés, a második oszlop mutatja a furatok számát, míg az utolsó két oszlopban olvasható a centrális távolság milliméterben és colban egyaránt.

Felni osztókör táblázat

OsztókörCsavar furatok száma (db)Centrális távolság (mm)Centrális távolság (col)
4 x 10041003,93
4 x 107,954107,954,25
4 x 11041104,33
4 x 114,34114,34,5
4 x 13041305,12
4 x 14041405,51
5 x 10051004
5 x 107,955107,954,25
5 x 114,35114,34,5
5 x 11551154,53
5 x 12051204,72
5 x 120,655120,655,75
5 x 13051305,12

Mi az osztókör módosító és mire használják?

Az osztókör módosító egy olyan tuning eszköz, amely segítségével az autóra típusidegen felni is felszerelhető. A felnihez rögzíthető, általában alumíniumból készült osztókör módosító eltérő furat számmal és centrális távolsággal rendelkezik, mint a gyári felni. Ezzel lehetővé teszi a korábban inkompatibilis keréktárcsa rögzítését.

Válogasson kedvére téli gumi kínálatunkból, szereltesse át országszerte több, mint 200 helyen.

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!Hírlevél feliratkozás