„Beköszöntött a tavasz de vele együtt a COVID járvány is megjelent, így először a lezárások miatt, most pedig a pénztárcám kímélése okán nem mentem el gumit cserélni.”

Jó ötlet-e téli gumival autózni nyáron? Megéri-e gazdaságilag vagy az autóban utazók biztonsága szempontjából? A nagyon is aktuális téma legfontosabb kérdéseit járjuk körbe.

Az AKH-nál küldetésünk, hogy ügyfeleink biztonságban közlekedjenek minden nap. A szezonális gumiabroncs csere rendkívül elterjedt hazánkban és bár a magyarországi jogszabályok erre közvetlenül nem köteleznek a legtöbb autó tulajdonos az évszaknak megfelelő gumiabroncson vezet.

Téli gumival nyáron – érvényben lévő szabályozások

Szakértők ajánlása szerint akkor szükséges új téli gumiabroncsokat vásárolni, amikor a mintázat mélysége 4 mm-esnél kisebbre kopik – ami az új gumik mintázati mélységének nagyjából a felét jelenti. Ez sokak számára azért is meglepő lehet, mert a szabályozások szerinti átlagos mélységkövetelmény csak 1,6 mm. Ezek után jogosan merül fel a kérdés, hogy megbüntethetnek-e azért, mert téli gumival autózunk. Elméletben, amennyiben a gumik kopása eléri az előírt határértéket, akkor számíthatunk bírságra. Ritkábban, az ellenőrzésekkor a helyzet súlyosságától függően bevonásra kerülhet az autó forgalmi engedélye is. A valóságban és főként itthoni autózás esetében azonban nem a szabályoktól való tartás a téli-nyári csere fő mozgató rugója.

A nyári vs. téli gumik

A német ADAC szervezet szerint a téli gumik a kopásuk során mind a teljesítményüket, mind gyári tulajdonságaikat elveszítik. A kopott gumik nem biztosítanak már megfelelő tapadást hóban, hiszen a mintázatuk már nem hasonlítható össze vadiúj társaikéval. Az igazság valójában az, hogy a 4 mm-nél is jobban elkopott téli gumik még mindig jobban teljesítenek, mint a használt, kopott nyári gumik. Ebből következhetne az is, hogy a téli gumival való autózás, nem csak környezettudatosságilag, hanem gazdaságilag is jobb döntésnek bizonyul. Ez azonban nem egészen van így. Mielőtt azonban részletesen megvizsgáljuk ennek a megoldásnak az előnyeit és hátrányait, tisztában kell lennünk a téli, valamint nyári abroncsok közötti alapvető különbségekkel.

A piacvezető gyártók műszaki szakértői általában a következőképp jellemzik a nyári és téli gumik közti fő különbségeket: 

A nyári és téli gumik elsősorban a futófelület anyagában, valamint mintázatában térnek el. Az első, és feltehetően legfontosabb különbség a gumi anyagösszetétele, amely kiemelt hangsúlyt érdemel – hiszen nem mindegy, hogy száraz téli utakon, vagy jeges, havas úton autózunk éppen.

A téli gumik összetétele kifejezetten úgy van kialakítva, hogy hidegebb időjárás esetén is a lehető legrugalmasabb tudjon maradni – ezzel biztosítva az optimális tapadást. Ugyanakkor a nyári gumik, ezzel ellentétben, 7°C alatt elkezdenek megkeményedni, ezzel csökkentve a vezetés biztonságát, és kényelmét egyaránt.

Egy másik rendkívül fontos megkülönböztető tulajdonság a téli gumik mintázata, ami szintén a tapadást hivatott növelni, valamint meggátolja a kipörgést akár a friss hóban is. A téli gumik szélesebb és mélyebb mintázata lehetővé teszi, hogy hó kerüljön a mélyedésekbe, amely ugyancsak hozzáad a gumi tapadásához. Ezek a téli mintázatok gyorsabban vezetik el a vizet, a megolvadt havat vagy a latyakot – ezzel segítik hozzá a gumi és az aszfalt közvetlenebb kapcsolatát. A téli gumik jellegzetességei a lamellák, amelyek a mintázat tulajdonképpeni bevágásai, amik több tapadási „kapaszkodót” jelentenek, és növelik a gumi rugalmasságát is. A lamellák is óriási szerepet játszanak a jeges, valamint a havas aszfaltfelületeken való tapadáshoz.

Összességében tehát elmondható, hogy a nyári és a téli gumik két teljesen különböző gumiabroncsot testesítenek meg. Ezek alapján a vezető gyártók kivétel nélkül javasolják, hogy szezononként cseréljük le az autó gumijait, hiszen csak az adott évszakra kialakított gumik jelentenek megfelelő biztonságot az utakon.

Tulajdonképpen már ezen a ponton magabiztosan kijelenthetnénk, hogy a szezonális gumicsere valójában megéri. Ha továbbmegyünk, és mélyebbre ásunk a témában, akkor a gumicsere további előnyeire is rávilágíthatunk.

Hogyan teljesítenek a téli gumik nyáron?

A téli gumik – mint ahogy a nevük is beszédesen mutatja – alacsony (a bizonyos 7°C alatti) hőmérsékletre lettek tervezve. A téli gumik összetétele túl puhává és rugalmassá válik a nyári körülmények között, aminek hatására az abroncs eldeformálódhat és tapadását veszítheti – főként fékezéskor vagy kanyarodáskor. Ennek következményeképp a féktáv túl hosszúra nyúlhat, valamint a kanyarban való tapadás sem lesz megfelelő. Ez különösképp nyári időben okozhat problémát okozhat, hiszen a jobb látóviszonyoknak és a kedvezőbb időjárásnak köszönhetően a sofőrök hajlamosak gyorsabban vezetni. A téli gumik az esős napokon is gyengén szerepelnének. Mindezek mellett pedig sokkal gyorsabban kopnak, illetve felerősödik a gördülési zaj is, a megpuhult gumiösszetétel és a durvább mintázat miatt.

Mindent egybevetve kijelenthető, hogy a téli gumik használata nyáron gazdaságilag nem előnyös, valamint a vezetés kényelmét és biztonságát is jelentősen megcsappantja.

Biztonságos-e a téli gumik használata nyáron?

A legnagyobb veszélyt jelentő faktort a megnövekedett féktávolság jelenti – ahogy ezt már fentebb említettük. Az utakon történő kiszámíthatatlan helyzeteket legtöbbször még a legóvatosabb sofőrök sem tudják elkerülni. Az ADAC tesztje szerint a nyáron használt téli gumik féktávolsága 100 km/h-nál akár 16 m-rel is több lehet, mint a nyári gumiké. Ahol nyári gumival az autó már megállna, ott a téli gumival felszerelt autó sebessége még bőven elegendő ahhoz, hogy egy gyalogos életét veszélyeztesse, vagy balesetet okozzon.

Magas hőmérséklet, nagyobb terheltség

Hidegebb napokon a téli és a nyári abroncsok közti különbség nem ütköztethető annyira ki. A melegebb napokon azonban – főképp száraz útviszonyoknál – egy telepakolt autóval a téli gumik stabilitása és tapadása is jelentősen csökken. A téli gumik nagy előnye épp visszájára fordul, amikor melegebb felületeken használjuk őket. A mintázatuk sokkal gyorsabban kopik, valamint a puha gumi-összetételű abroncs (amely a hidegebb időkben épp a könnyebb kezelhetőségért felelős) elkezdhet ragadni a felhevült aszfalthoz, amely nyilvánvalóan elvesz a vezetés biztonságából és élményéből is. A gördülési ellenállás érzékelhetően nagyobbá válik, ami megnöveli az üzemanyag-fogyasztást is. A defektek kockázata is sokkal magasabb akkor, ha téli gumival autózunk nyáron, hiszen a rongálódott gumi a mechanikus sérülésekre is sokkal érzékenyebbnek bizonyul.

Téli vagy négy évszakos gumi?

Azok, akik nem akarnak két garnitúra gumira beruházni, illetve spórolni akarnak a gumicserén, gyakran választják a négy évszakos változatokat. A négy évszakos gumik nagyon sokoldalúak, hiszen ötvözik a nyári és a téli gumik előnyeit. Ezzel természetesen az is jár, hogy a teljesítményükkel kapcsolatban kompromisszumra kényszerülünk. A négy évszakos gumik jól teljesítenek télen a városban, azonban lehetséges, hogy nem megfelelőek a hóval fedett hegyi utakra. Éppen ezért a négyévszakos gumik a városi kisautókra, illetve jellemzően második – kisebb utakra használt – autókra kerülnek elsősorban felszerelésre.

A kérdés tehát, hogy téli gumival vállaljuk-e a nyáron a kockázatot?

Ne. Az autót a szezonnak megfelelő gumikon biztonságos vezetni és a nyárra „jó ötletként” fent hagyott téli gumik le fognak kopni pont a kritikus esős-fagyos téli hónapokra – amikor mindenképpen cserére kényszerülünk. És ha mégis fent marad az a téli gumiszett, legalább a légnyomását állíttassuk be a nagy melegek előtt, ez a legtöbb szervizben és benzinkúton ingyenes szolgáltatás, mi is profi csapattal várjuk a kedves autósokat szervizeinkben.

Előző cikkAMIKOR A (VIRTUÁLIS) VALÓSÁG FELÜLMÚLJA A KÉPZELETET
Következő cikkNyári gumiabroncs tippek