ADAC téli gumiteszt 2021
A hideg idő közeledtével érkeznek az első gumiabroncs tesztek, köztük az ADAC. Cikkünkben az ADAC német autóklub 2021-es téligumi tesztjének bemutatásával szeretnénk segíteni téli szezon felkészüléséhez.
A téli gumiabroncsnak szükséges biztosítani a megfelelő tapadást havon, jégen és nedves körülmények között, mindezt a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználással. A német ADAC teszten számos más kihívás is vár a gumiabroncsokra. Ilyen például az aquaplaning, a menetstabilitás és a tartósság megmérettetése.
A tesztben szereplő Gumiabroncs Méretek:
Téligumi teszt 225/50 R17 (2021)
A hideg évszakban elengedhetetlen a megfelelő tapadás havon, jégen és nedves úton – a téli gumik pedig erre kínálnak megoldást a nap bármely időpontjában. De melyik a legjobb a tesztelt 18 abroncs közül?
A vizsgált méret 225/50 R17 a V sebességindex (240 km / h). Olyan járműveknél terjedt el, mint, például a Audi A4 vagy a BMW 3-as. A 2021-es téli gumiabroncs-teszthez 18 ilyen méretű modellt helyeztek a górcső alá. Jó hír, hogy három gumiabroncs különösen ajánlott minősítést kapott, a széles középpálya pedig tizenhárom gumival továbbra is jól teljesít.
Nagyon kiegyensúlyozott: az első hármas
A Dunlop Wintersport 5, a Michelin Alpin 6 és a Goodyear UltraGrip Performance + fenntartások nélkül ajánlható. Mindhárom jó eredményt hoz minden fő kritériumban, így kiegyensúlyozottan jól szerepeltek a teszten, azonban azt tudni érdemes, hogy ezek magasabb árkategóriájú termékek.
Sikerül a Dunlopnak rekordot felállítania havas körülmények közt – a felső hármas legalacsonyabb üzemanyag -fogyasztásával büszkélkedhet. A Michelin Alpin 6 viszont hagyományosan a legkevesebb kopást mutatja. A Goodyear pedig valahol középen áll, minden úttípuson jó teljesítményt nyújt, de sehol nem éri el a legjobb eredményt.
Széles középpálya
Az ADAC megítélése szerint „megfelelő” gumiabroncsokat Krisalp HP vezeti a Michelin leányvállalatától, a Kleber -től , amelynek nedves vezetési jellemzői valamelyest elmaradnak a teszt legjobbjaitól.
Az értékelés némileg világosabb a következő négy gumiabroncs esetében. A Bridgestone Blizzak LM005 csak hóban teljesített megfelelően. A Continental WinterContact TS 860 általános besorolása gyengült a száraz úton való szereplése miatt.
A Nexen Winguard Sport 2 jó féktávolsággal szerepelt száraz időben, illetve stabil vezetést biztosít jeges úton, ugyanakkor kopási eredménye rosszabb eredményt mutatott. A gumi.hu kínálatában a koreai gyártó termékei már javarészt a vadonatúj legmodernebb technológiával felszerelt, csehországi gyárból érkeznek a webshop kínálatában.
Márka mintázat | ADAC minősítés | Száraz út | Nedves út | Havas út | Jeges út | Kopás | Fogyasztás | Zajszint |
---|
Téligumi teszt 195/65 R15 (2021)
Az új járművek gumiabroncs-mérete folyamatosan növekszik: az idei 195/65 R15 tesztméret a T sebességindexben még Magyarországon is a 2. legkeresettebb méret – legalábbis a téli gumi szegmensben. Kompatibilis alsó középosztályú járművekkel, mint például az Opel Astra vagy a VW Golf.
Alapvetően nagyrészt pozitív következtetést lehet levonni a 16 modell megmérettetéséből, és ezért csak feltételesen ajánlott – négy abroncsmodellt „jónak”, tizenegyet pedig „kielégítőnek” minősítettek.
Fontos: a személyes vezetési profil
Érdemes alaposabban szemügyre venni ilyen szempontból az abroncsokat, mert az egyéni vezetési profiltól függően akár egy kielégítő (és általában olcsóbb!) tesztjelölt személyes használatra ajánlhatónak bizonyulhat. Az ADAC teszten a mezőny egyik szereplője sem mutat (súlyos) gyengeségeket sem száraz, sem nedves időben, ezért jó minősítést kap ezekben a fő kritériumokban. Csak két gumiabroncs marad el a jó minősítéstől havas körülmények között. Minden tesztjelölt jó minősítést ért el a jégen és az üzemanyag -fogyasztás tekintetében.
Figyelemre méltó: Ha megnézzük a kopási teszt eredményeit, észrevehető, hogy a teljes mezőny átlagos várható futásteljesítménye nem különösebben magas, körülbelül 27 300 kilométer. A hatótávolság 34 400 (Michelin) és 21 800 kilométer (Maxxis) között van.
Nagyon kiegyensúlyozott: a négy éllovas
Négy ilyen téli gumiabroncs kapta az áhított ADAC „jó” minősítést: a Dunlop Winter Response 2, a Goodyear UltraGrip 9+, a Michelin Alpin 6 és a Vredestein Wintrac modellek. Jó minősítést kaptak, mert minden fő kritériumban kiegyensúlyozott eredményt mutatnak.
A Dunlop és a Goodyear jó száraz teljesítményt nyújtanak, különösen havas lejtőkön. És bár a Dunlop Winter Response 2 még mindig optimalizálja gazdaságos üzemanyag-fogyasztását, az UltraGrip 9+ valamivel tovább megy a nedves és jeges úton való teljesítmény tekintetében. A Michelin Alpin 6 hagyományosan jó kopást mutat. Ár érték arányban a gumi.hu ajánlása a Kumho WP51. Ha a gazdasági-ökológiai szempont különösen fontos valaki számára, akkor a Vredestein jó választás lehet: a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztást ötvözi az alacsony kopással.
A mezőny másik fele
A fenti csoport mögött kiemelkedő a Michelin vállalat márkája a BFGoodrich g-Force Winter2 és a Continental WinterContact TS 860, amelyek csak az egyik fő kritérium leértékelése miatt maradtak le a jó összértékelésből. Mindkettő jó minősítést ér el a kopási tesztben, és jól teljesít havon, jégen egyaránt. De száraz és nedves utakon ellentétesen viselkedtek: míg a BFGoodrich uralja a száraz utakat, a nedves teljesítménye – a tesztmező alapján – már nem elegendő a jó minősítéshez. A Continental másrészt nedves utakon a legjobb eredményt éri el, de száraz körülmények között enyhe gyengeségeket mutat.
A gumi.hu kínálatában a Continental WinterContact TS860 utódja a TS870 már elérhető.
Túl magas kopás
Négy gumiabroncsnak van egy közös vonása: mindannyian viszonylag jól teljesítettek a fő vezetési kritériumok tekintetében, de a kopási teszt egyetlen kielégítő teljesítménye miatt egy fokozattal leértékelődtek az összeredményben. A Bridgestone Blizzak LM005 meglehetősen jó teljesítményt nyújtott száraz utakon, és nedves utakon a második legjobb eredményt érte el a teszt során. De a valamivel nagyobb kopás mellett a hóban nyújtott teljesítménye már nem lett volna elegendő a jó általános értékeléshez.
A Falken Eurowinter HS01 jó eredményeket hozott száraz, valamint havas és jeges út esetén. Jó üzemanyag-fogyasztással rendelkezik ezeken a terepeken, de nedves rugózása miatt lepontozásra került.
Gyengeségek nedves körülmények között
Az ADAC tesztjén a fennmaradó öt kielégítő gumiabroncs esetében a vezetési jellemzők egyedi gyengeségei az általános értékelés leértékelődéséhez vezetnek.
A Kumho Wintercraft WP51 gyengébb értékelést kapott száraz utakon, így meg kell elégedjen az átlagos értékeléssel. Azonban fontos megjegyezni, hogy havas és jeges úton kiválót teljesítménnyel és rendkívül jó üzemanyag-fogyasztással büszkélkedhet. A gumi.hu ajánlásával ár-érték arányban a „legjobb ajánlat”.
Márka mintázat | ADAC minősítés | Száraz út | Nedves út | Havas út | Jeges út | Fogyasztás | Zajszint | Kopás |
---|
Gyengeségek száraz és nedves körülmények között
Az ESA-TECAR Supergrip Pro (hazánkban jelenleg nincs forgalomban), a Sava Eskimo HP2 és a Fulda Kristall Control HP 2 általános besorolását a száraz és nedves körülmények közti szereplésének gyengeségei miatt csökkentették.
A mezőny harmadik része: a fennmaradó öt gumi márkánál különböző okok vezetnek a teszteredményhez. A Firestone Winterhawk 4 száraz úton teljesített rosszabbul, de minden más kritérium szerint átlagos teljesítményt mutatott. A Pirelli Winter Sottozero 3 (melynek utódja a Pirelli Winter Cinturato) esetében ezúttal a száraz és nedves körülmények között, valamint a jégen való vezetési jellemzők csak „megfelelőek”. A Toyo Observe S944 kissé rosszabbul teljesített nedves és havas útkörülmények közt, ellenben minden egyéb más úton jól tejesített. A Maxxis Premitra Snow WP6 pedig havon és jégen szerepelt gyengébben.
Az ADAC szerint két típust nem ajánl a teszt alapján, a Goodrize Z-507 Zuper Snow-t és a Linglong Green-Max Winter UHP-t.
Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!
ADAC 2020 téli gumiteszt
Mint ahogy azt már megszokhattuk az Európában véleményvezérnek számító német autóklub, évente kétszer veszi górcső alá a gumiabroncsokat tulajdonságaik és teljesítményük alapján. Ezúttal a téli gumikat tesztelték a német mérnökök.
Közeleg a tél és ezzel együtt pedig a nedves, csúszós utak, hó, fagy száraz és fagyos időjárás. De vajon melyik gumiabroncs tud a legjobban megbirkózni a legkülönbözőbb időjárási viszonyokkal? Ezt vizsgálja az ADAC téli gumitesztje. Ugyanakkor ez egy megfelelő támpont azok számára is, akik téli gumivásárlás előtt állnak, de tanácstalanok a vásárlást illetően, nehezen igazodnak el az autógumik széles kínálatában.
2020 téli gumi teszt ADAC: 205/55 R16 téli gumi teszt
A vizsgált 15 gumiabroncs 205/55 R16 H mérettartományban (210 km / h sebességig) összességében jó eredményt ért el, pozitív értékelést kapott. A teszten gazdasági és kényelmi szempontok, valamint az abroncsok vezetési és biztonsági tulajdonságaik alapján lettek értékelve. Így 5 gumiabroncs kapott jó, 7 kielégítő 1 elégséges eredményt ért el, azonban 2 abroncsnál szükség volt a leminősítésre, ugyanis azok nedves tapadása a kielégítő eredményt sem érték el.
Eredmények:
– Bridgestone Blizzak LM005- 2.0
– Hankook icept RS2- 2.2
– Maxxis Premitra Snow WP6- 2.4
– Continental Winter contact TS 860 3.0
– Sava Eskimo HP2 3.1
– Pirelli Cinturato Winter 3.3
– Giti Gitiwinter W1 3.4
– King Meiler Winter Tact WT81 5.4
– Tristar Snowpower HP 5.5
Értékelések:
0,6 – 1,5: nagyon jó
1,6 – 2,5: jó
2,6 – 3,5: kielégítő
3,6 – 4,5: elégséges
4,6-tól lefelé: nem felelt meg
Mely abroncsok kaptak jó eredményt?
A teszten a „különösen ajánlott” minősítést összesen 5 abroncs érte el, teljesítményük kiegyensúlyozottnak mondható.
Bridgestone Blizzak LM005 – A Bridgestone gumiabroncsa nagy előnye, hogy különösen jó teljesítményt nyújtott száraz és nedves úton is, azonban a legnagyobb abroncskopást is ő mutatta a legfelső csoport tagjaihoz képest.
Michelin Alpin 6 – A francia prémium modell szerepelt a legjobban az előre jelzett 43 000 km-es futásteljesítményű kopás próbán. Így aki hosszú utakra tervez, annak a 2. helyezett Michelin Alpin 6 ajánlott, annak ellenére is, hogy száraz kissé gyengébb teljesítményt nyújtott.
Dunlop Winter Sport 5 – A Dunlop előrejelzett futásteljesítménye 39 500 km, mellyel kifejezetten jó helyezést ért el. Kifejezetten jó futást nyújt havas és nedves utakon. A gumiabroncsok teszthez való előmelegítése miatt az abroncs vezetési viselkedése kissé szivacsossá vált.
Hankook i * cept RS2 – A Hangkook abroncsa az előző versenyzőhöz hasonlóan zárta a versenyt. Legjobb eredményeit a száraz utakon érte el.
Maxxis Premitra Snow WP6 – A Maxxis gumiabroncsa a száraz és a nedves út próbán is egyértelműen kiváló eredményt ért el, azonban a kopás és a hópróbán csak jó értékelést kapott.
Középmezőny – száraz úton gyengébb
Miért is húzta le az eredményeket a szárazon vezethetőség eredménye? Ebben a csoportba 7 gumiabroncs került, amik összességében jól szerepeltek a teszteken, de a szárazon vezethetőségben nem jeleskedtek. A tesztautó egy GOLF VII GTI volt, melyen minden gumi megfelelő kormány nyomatékot kínált, de a hátsó tengely kissé rugalmas érzetet adott, így az autó nem haladt egyenesen. Ez könnyen azt eredményezheti, hogy vezető elveszítheti a kontrollt az autó felett. Ennél az autónál folyamatosan után kell korrigálni kis mozdulatokkal a kormányzásnál és bizonyos esetekben még a jármű hátulja is kifelé tolódhat. Ez leginkább a Pirelli Cinturato Winter és a Giti GitiWinter W1 teljesítményére nyomta rá a bélyegét.
Falken Eurowinter HS01 – a prémium abroncsok után szorosan következett a Falken gumiabroncsa a teszteken, így a középkategóriát vezeti. Olyan márkákat utasított maga mögé, mint a Continental és a Goodyear modelljeit
A Continental WinterContact TS 860 nedves úton a tesztmezőny második legjobb eredményét tudhatja magáénak.
Toyo Observe S 944 – a megbízható márka modellje stabilan a középmezőnyt erősíti. Minden kritérium alapján jó értékelést kapott, ezzel a mezőnyének listavezetője is lehetne, azonban a száraz úton való fékezés eredményei valamelyest rontottak az összpontszámán.
A Goodyear UltraGrip 9+ és a Pirelli Cinturato Winter nedves úton remekelnek.
A Sava Eskimo HP2 és a GitiWinter W1 erősen közepes eredményt adnak nedves állapotban. Míg a Sava a kezelhetőségben van hátrányban, addig a Giti az aquaplaning terén.
És kik lettek a sereghajtók?
Egyöntetűen kijelenthetjük, hogy okkal lettek sereghajtók, ugyanis rendkívül sok hiányossággal bírnak.
Semperit Speed-Grip 3 – a gumiabroncs a hőmérséklete emelkedésével elveszíti a rugalmasságát, ezért a hirtelen manővereket kerülni érdemes vele, a jármű hátulja könnyen kifelé tolódhat. Ez az abroncs csak feltételesen ajánlott a száraz utakon mutatott gyengeségei miatt.
King Meiler Winter Tact WT81 – ellentétes eredményeket mutatott. Az előre jelzett 45 000 km futásteljesítménnyel a legjobb kopásállóságot mutatja a teszten, azonban a gyengeségek még így is túlsúlyban vannak. Az újrafutózott gumi teljesítménye nedves úton kifejezetten rossz, a teszt legnagyobb féktávolságát is ő hagyta, mindemellett pedig a kezelhetősége is a teszt legrosszabbja. Gyengeségei száraz utakon egyaránt megjelennek, ezért nem ajánlott.
Tristar Snowpower HP – furcsa ellentmondás. A szezon legrövidebb féktávolsága az övé, ennek ellenére ugyanez havon nem mondató el. Hibái a nedves állapotban buknak ki. Aquaplaning, kezelhetőség és vezetői komfort szempontjából gyenge értékelést kapott.
2020 téli gumi teszt ADAC: 235/55 R17 téli gumi teszt
13 tesztelt modell, de csak 1 versenyző nyújtott kiegyensúlyozott teljesítményt, ezért „jó” minősítést kapott. De mi a helyzet a többivel? 11 gumiabroncs ajánlottnak minősíthető, de mindegyikük hiányosságokat mutat legalább egy fő kritériumban. Egy modell minősítése pedig elégséges a száraz utakon mutatott tulajdonságai, viselkedése miatt.
Eredmények:
– Esa+Tecar Supergrip Pro 2,7
– Goodyear Ultragrip Performance 2,7
– Dunlop WinterSport 5 SUV 2,8
– Nokian WR Snowproof 2,9
– Bridgestone Blizzak LM005 3,0
– Pirelli Winter Sottozero 3 3,0
– Cooper Discoverer Winter 3,1
– Fulda Kristall Control SUV 3,1
– Continental WinterContact TS850 P 3,4
– Semperit Speed Grip 3 SUV 3,9
Értékelések:
0,6 – 1,5: nagyon jó
1,6 – 2,5: jó
2,6 – 3,5: kielégítő
3,6 – 4,5: elégséges
4,6-tól lefelé: nem felelt meg
A teszt győztes a Michelin Pilot Alpin 5
A győztes Michelin Pilot Alpin 5 kiegyensúlyozottan vezette a mezőnyt. Minden kritérium szerint jó minősítést kapott. A Michelin gumiabroncs több jó biztonsági tartalékkal rendelkezik veszélyes kitérő manőverek esetére, mindemellett pedig a legjobb tulajdonságait a száraz úton mutatta meg.
Kezelhetőség terén a nedves úton is megmutatkoztak kimagasló előnyei. Egyetlen területen nem szerepelt jól, mégpedig az aquaplaning teszten, itt kiütköztek kisebb gyengeségei.
Havas úton a Michelin Pilot Alpin 5 abroncs bizonyult toronymagasan a legerősebb versenyzőnek az összes többivel szemben. Jó értékelést kapott a jégen való tulajdonságaira, melyek közül a legkiemelkedőbb a zaj és az üzemanyag-fogyasztási szempontok alapján nyújtott teljesítménye volt. Összegezve tehát egy magasabb árkategóriájú, de megbízható, biztonságos, jó tulajdonságokkal rendelkező téli gumiabroncsról beszélünk.
És a többiek?
A többi 11 gumiabroncsot 3 csoportba osztották. Az első csoport a teszteken összességében minden kritérium szerint jól szerepeltek kivéve a száraz utakon való tesztet. Itt megmutatkoztak gyengeségeik, és emiatt leértékelődtek. Összességében elmondható, hogy amennyiben nagy szerepet nem játszik a választásban a fékezési, kezelési és kormányzási teszteken mutatott gyengébb szereplés, úgy ezen 3 abroncsok is jó választásnak bizonyulnak. Ebbe a csoportba kerültek az alábbi gumiabroncsok: Goodyear UltraGrip Performance +, Kleber Krisalp HP3, Bridgestone Blizzak LM005.
A Kleber gumija nedves és havas utakon, míg a Blizzak gumi féktávolság és a kezelhetőség mérésen mutatkozott erősnek.
A második csoportba kerültek azok az abroncsok, melyek nedves, száraz úton és viszonylag jégen is, jól szerepeltek, azonban havas úton csak kielégítő eredményt hoztak. Pontosságuk gyenge, korán alulkormányoznak, nem kombinálják jól a tapadási és kanyarodási erőket. Ezek az abroncsok éppen ezért inkább kevésbé havas utakra ajánlottak. A második csoport tagjai: Dunlop Winter Sport 5 SUV és a Vredestein Wintrac Pro.
A harmadik csoportban már csak két fő kritérium van, amiban a résztvevők kielégítően teljesítettek.
Esa + Tecar Supergrip Pro, Cooper Discoverer Winter, Fulda Kristall Control SUV – gyengeségeik megmutatkoznak száraz és nedves úton egyaránt.
Nokian WR Snowproof – jégen és nedves útfelületen csak kielégítő eredménnyel zárt.
Continental WinterContact TS 850 P – szárazon és havon sem tudott a kielégítőnél magasabb eredményt szerezni.
Pirelli Winter Sottozero 3 – szárazon, jégen és havon lett kielégítő, míg a Fulda Kristall Control terepjáró nedves, havas, száraz úton.
A harmadik csoport modelljei mindezek ellenére jó alternatívái lehetnek társaiknak abban az esetben, ha tisztában vagyunk hiányosságiakkal és ehhez mérten használjuk őket, megpróbálunk az útviszonyok függvényében megválasztani erősségeikhez mérten.