A mitikus 7 fok és a téli gumik
Ha elkezdünk kutakodni, mikor érdemes a nyári abroncsról télire váltani, akkor az ajánlások többségében bűvös módon felbukkan a 7 Celsius-fok. Vajon miért pont ennyi, és miért nem a 0°C a vízválasztó? Teljes bizonyosság nehezen található, de a mérések és a racionalitás is jól magyarázza a mesés hetest.
A szakértők azt mondják, amikor a napi átlaghőmérséklet már 7°C-ra csökken, cseréljük le az abroncsokat az autónkon, mert a téli változat nagyobb biztonságot jelent. Ezt az ajánlást egyöntetűen elfogadta a szakma, nem lett vita vagy versengés tárgya a gumigyártók körében. Az ok egyszerű: ha a napi átlaghőmérséklet 7°C, akkor már vannak olyan hideg időszakok, órák, amikor fagypont alá is eshet a hőmérő higanyszála, már jegesedhet az útra kerülő csapadék, pára.
Biztonsági szempontból határozták meg ezt az átlagot, hiszen nagyjából ennél hidegebb időben jöhetnek olyan útviszonyok, amikor a téli abroncs adja a jobb tapadást, a rövidebb fékutat, a könnyebb irányíthatóságot. Az autógumik – elsősorban azoknak természetes kaucsuk összetevői – egyszerűen felkeményednek hideg hőmérsékleten, és puhulnak, kenődnek, ha forró a helyzet.
A nyári és téli abroncsok között nemcsak a mintázatban van különbség, hanem a gumikeverékek is az adott évszakra vannak optimalizálva, azaz egy téli abroncs a hidegben is könnyebben őrzi meg lágyságát, ami a tapadás fontos feltétele.
Amennyiben télen is száraz útviszonyokkal számolhatnánk, akkor a nyári gumik még 0 fok környékén is biztonságot nyújthatnának, hiszen alacsonyabb barázdáltságuk révén nagyobb az a felület, ami érintkezik az úttal. Viszont a nedves, latyakos aszfalton már előjön a mintázat jelentősége is, azoknak az apró éleknek, bordáknak a fontossága, amelyeknek köszönhetően a téli gumi hatékonyabban „kapaszkodik” az úthoz.
Ha lágyabb a téli abroncs, akkor talán jobban tapad meleg időben is? A tavasz beköszöntével a téli gumit nem érdemes fennhagyni, mert a meleg időben sokkal inkább felpuhul, intenzívebben elhasználódik, inkább már kenődik, mintsem stabil tapadást ad. Szóval a 7°C mindkét irányba egy jó irányszám lehet.
Nem a gumigyártók ügyes fogása mindez? Feltételezhetnénk, hogy esetleg a plusz értékesítés lehetőségét kiszagolva alakultak ki a nyári és a téli abroncsok, de ha belegondolunk, akkor amíg az egyik típus fent van az autón, addig a másikat nem használjuk, ezáltal nem veszünk gyakrabban gumiabroncsot, tovább kitart mindkettő. Sőt, a gyártóknak még többe is kerül különböző abroncsokat fejleszteni, gyártani, tesztelni és tárolni.
Tehát valóban értünk, autóvezetőkért születnek az újabb és újabb típusú autógumik és azok szezonális változatai. Szerencsére ez egy olyan verseny, amelynek jó eredményei, győzelmei a mi javunkat szolgálják.