Biztonságunk alapja a téli gumi

A nyári abroncs a télinél keményebb kompozitanyagból készül, hogy az 50–60 fokra hevült aszfalton is jól funkcionáljon. A hideg útburkolaton viszont nem tapad – a fékút akár a háromszorosára, négyszeresére is nőhet –, és kanyarban képes elpattogni az útról, ahelyett, hogy az íven tartaná a kereket.

Ezért fontos lecserélnünk az abroncsokat a sokkal lágyabb szerkezetű téliekre. A téli abroncs nemcsak az anyagkeverékében, hanem a mintázatában is különbözik a nyáritól, de arra különösen ügyelni kell, hogy a mintázat profilmélysége megfelelő legyen, különben nem lesz képes a futófelület alól elvezetni a vizet, latyakot.

Szerviztapasztalatok szerint gyakran előfordul, hogy amikor az ügyfelek ősszel megérkeznek a gumicserére, olyan téli abroncsot hoznak, amelyet gyakran még a kocsival együtt vettek az elmúlt évtizedben. Igaz, ezek többnyire valóban alig kopottak, megfelelő a profilmélység is, azonban a gumikeverék elöregszik az évek során, és sok esetben csak a lamellák között lehet észrevenni a kezdődő repedéseket.

Attól ugyan nem kell tartani, hogy ezek defektet okoznak, viszont az elöregedett abroncs merevebbé válik: nemcsak a rugalmasságából veszít, hanem ezzel együtt keményebb is lesz, és csökken a tapadása. Ezért kell minden tél előtt megvizsgálni az abroncsokat.

Ami a gumicsere időpontját illeti, arra nincs szabály: minden az időjárástól függ. Elméletileg október 15-én kezdődik a téli gumik felszerelésének szezonja, a tavaszi pedig a március 15-ét követő első munkanapon, mivel sokan az ünnepek alatt még elutaznak síelni.

Néhány jó tanács az autósoknak:

  1. Amennyiben kerékőr tartozik a kocsi kerekeihez, legyen mindig az autóban, mert sok esetben a szervizben derül ki, hogy ez a lényeges eszköz éppen otthon maradt. Ha nincs kéznél a szerelőfej, meghiúsul a kerékcsere.
  2. Érkezzünk pontosan a szervizbe, esetleg kicsit korábban is, mert ha csak egyvalaki késik, borul az egész napi beosztás, ami az utánunk következőknek sok bosszúságot okozhat.
  3. Szánjunk elegendő időt, legalább fél órát a cserére. Közben nyugodtan érdeklődjünk az aktuális gumi- és felniválasztékról.
  4. A digitális világ egyik előnye, hogy a kártyával történő fizetés sokkal gyorsabb, mint a készpénzes, ez is gyorsítja az ügymenetet.

Vélemény, hozzászólás?