Évszaknak megfelelő biztonság
Jeges-havas úton a nyárigumival felszerelt autónak háromszor annyi fékútra van szüksége, mint a téli abroncsokon futó gépkocsiknak. Ez a legnyomósabb érv a szezonális gumicsere mellett, ám nem az egyetlen.
Sajnos a magyar autósok legalább 30 százaléka télen is nyárigumikon közlekedik, ami nagy kockázatot jelent, mivel az említett háromszoros féktáv gyakorlatilag életveszélyes helyzetet eredményez.
A téligumit használók aránya egyébként Angliában a legalacsonyabb Európában, átlagosan 43%. Az itthoni adat tehát nem kiugróan rossz, ám a kontinens számos országával ellentétben nálunk nem kötelező, csak erősen ajánlott a téligumi használata, a jelenleg használt csaknem négymilliós közúti járműállományon.
Ezzel szemben a németek komolyan veszik a témát. Náluk 2018. január elsejétől már csak olyan téli abroncsok forgalmazhatók, amelyeken az M+S mellett a három hegycsúcsos, „alpesi” szimbólum is szerepel. A nemrégiben hatályba lépett rendelet szerint ennek hiányában a gumi nem minősül téli abroncsnak. Pedig 2010 óta az M+S jelű abroncsok is télieknek számítottak, ám a német közlekedési hatóság célszerűnek látta a szigorítást.
Az általánosan elfogadott ajánlás szerint a csere ideje indokolt, amikor a kinti hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá esik. Általában október második fele, november első két hete a szerelési szezon csúcsa. Vásárlás előtt a biztonsági szempontokat érdemes figyelembe venni és kérjük szakemberek segítségét. Ha magunk akarjuk eldönteni, melyik típust vásároljuk meg, mindig gondoljunk a vezetési és felhasználási szokásainkra és ez alapján válasszunk gyártót. Keressük a legjobb ár-érték arányú abroncsot, hiszen nem mindig a legdrágább a legjobb.
Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6–12 milliméter között van, az elő-írások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül baleset veszélyes. Téli abroncsnál még ennyit sem szabad várni: 4 milliméter alatt már kötelező cserélni, mert esős, latyakos úton nincs vízelvezető képessége, havas úton pedig megszűnik a kapaszkodóképessége. Nagy segítség, hogy a modern abroncsokon kopásjelzők találhatóak, de a szakemberek is felhívják a figyelmet a cserére.
Egy abroncs megvásárlása 3-5 évre szóló döntés, és az átlagos fogyasztói kosár e szegmensben 50-100 ezer forint. Ha egynegyedével többe kerülő, de jobb minőségű abroncsot választunk, akkor havi pár száz forintos többletráfordítással nagyobb biztonságban tudhatjuk magunkat és családunkat. Érdemes figyelni az európai abroncsmatrica értékeit is: sok új vagy kisebb, de tradicionális, illetve feltörekvő márka kínál jó ár-érték arányú termékeket.
A gumiabroncstesztek is iránymutatást adnak az adott méret és márka teljesítményét tekintve: például a távol-keleti (kínai) márkák között is találhatunk a teszteken igen jól szereplő termékeket.
Fotó: Steve Long innen: Unsplash