Gumiabroncs kopás – 2022 ADAC teszt
A gumi a műanyagok családjába tartozik. A gumiabroncs kopásából származó részecskék, amelyek többsége több mint 50 μm méretű és igencsak káros, még ha nem is kerülnek az ember légzőszervébe. Mindazonáltal a közúti forgalom által kibocsátott gumiabroncs kopás mértékét a lehető legalacsonyabban kell tartani annak érdekében, hogy minimális hatást gyakoroljon az élővilágra.
Az ADAC abroncstesztje során a gumiabroncs kopásának értékelése évek óta szerves részét képezi a vizsgálati módszertannak. Egy bonyolult vizsgálati eljárás során a gumiabroncsokat valós vezetési és laboratóriumi vizsgálatoknak vetik alá egy görgős fékpadon, és a futásteljesítményt a maximális kopási határérték eléréséig számítják ki. A futásteljesítményt két paraméter befolyásolhatja. Az első a kopási sebesség, a második pedig a futófelület magassága: minél magasabb a futófelület, annál hosszabb ideig használható a gumiabroncs. A tényleges kopási sebesség nem közvetlenül releváns az autós számára, mivel a gumiabroncs élettartama a futófelület magasságától is függ. A gumiabroncs környezetre gyakorolt hatását, azonban nem lehet pusztán ezekre az eredményekre alapozni, ugyanis sok más tényező befolyásolja, mint például az abroncs élettartama.
Ezért az ADAC most először végzett átfogó tanulmányt, amely bemutatja és értékeli a gumiabroncs kopásának a különböző gumiabroncs-modellekre gyakorolt környezeti hatását a különböző méretekben.
A közel 100 nyári és téli gumiabroncsmodell elemzése egyértelmű eredményt mutat: Szinte minden gumiabroncsméretben vannak olyan modellek, amelyek alacsony gumiabroncs kopással rendelkeznek és biztonságos vezetést biztosítanak.
Az ázsiai márkák az élmezőnyben – a Falken, Toyo, Kumho márkák kifejezetten jó eredményeket értek el különböző méretekben.
Gumiabroncs kopás: teher a környezetre
A 15 abroncsgyártó gumikopás elemzése azt mutatja, hogy a Michelin, amelynek átlagos gumiabroncs kopása mindössze 90 g/1000 km, messze megelőzi a versenyt.
A Vredestein is elképesztően alacsony, mindössze 100 g/1000 kilométeres gumiabroncs kopást mutat a legújabb abroncsgenerációval, amelyek túlnyomórészt jó vezetési jellemzőkkel is rendelkeznek.
A Falken alig lemaradva az élmezőnytől 114 g/1000 km-es értékkel az előkelő 4. helyet tudhatja a magáénak.
Az értékelési skála másik végén három prémium gyártó áll – Pirelli, Bridgestone és a Continental – nekik még sok tennivalójuk van, hogy megtalálják a gumiabroncs kopás és környezetvédelem közötti egyensúlyt.
Következtetés: Egyes gumiabroncsgyártók már felismerték, hogy az alacsony kopású abroncsok egyre nagyobb teret hódítanak maguknak, mert nemcsak a környezetet kímélik, hanem az autós pénztárcáját is, mivel a gumiabroncsok hosszabb ideig kitartanak ugyanazzal a futófelületi mélységgel. Az is egyértelmű, hogy az alacsony kopás és a biztonsági jellemzők közötti kompromisszumot a legmodernebb gumiabroncs technológiával lehet megoldani.
Adatértékelés
A gumiabroncsok súlyveszteségét a különböző méretű gumiabroncsok esetén az alábbi ábra mutatja.
Az előző vizsgálati évek (2019-2021) három nyári és három téli gumiméretet, valamint egy négyévszakos gumiméretet (2016-ból) értékeltek. A négyévszakos gumik kopására vonatkozó naprakészebb mérések nem állnak rendelkezésre, ezért jelenlegi generációjukra vonatkozóan nem lehet következtetéseket levonni. Az elemzés azonban azt mutatja, hogy a négyévszakos gumik kopása hasonló szinten van, mint az azonos méretű nyári és a téli gumik esetében.
A gumi kopása és teljesítménye közötti összefüggések:
– Minden méretben léteznek olyan modellek, amelyek alacsony kopással és jó vezetési biztonsággal rendelkeznek.
– Az alacsony kopással rendelkező gumiabroncsok nem feltétlenül vezetnek az aquaplaning kockázatának növekedéséhez, mivel az aquaplaning jellemzői teljes mértékben a futófelület kialakításától és mélységétől függenek, nem pedig a gumikeveréktől.
– Az alacsony kopási értékkel rendelkező téli gumik általában rosszabb teljesítményt nyújtanak havas felületen.
– Különösen a versenyabroncsok és az úgynevezett ultranagy teljesítményű abroncsok (UHP) esetében úgy tűnik, hogy a hangsúly gyakran csak a száraz úton nyújtott nagy teljesítményű stabilitásra helyeződik.
Gumiabroncs kopás teszt
Gumiabroncs kopás nyári gumiabroncsok 185/65 R15
185/65R15 (nyári gumiabroncsok 2019) | Gumiabroncs kopás [g/1,000 km] ↑ | Értékelés: száraz úton | Értékelés: nedves úton |
Michelin Cross Climate + | 58 | 2,6 | 2,4 |
Vredestein Sportrac 5 | 70 | 2,3 | 2,2 |
Falken Ziex ZE310 Ecorun | 71 | 1,8 | 3,0 |
Kumho Ecowing ES01 KH27 | 79 | 2,8 | 2,8 |
Firestone Roadhawk | 79 | 1,5 | 2,8 |
Giti Gitisynergy E1 | 82 | 2,8 | 3,2 |
Maxxis Mecotra 3 | 84 | 1,9 | 2,8 |
Petlas Imperium PT515 | 84 | 3,0 | 3,3 |
Goodyear Efficient Grip Performance | 91 | 1,9 | 2,7 |
Hankook Kinergy Eco 2 K435 | 91 | 2,4 | 3,4 |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 93 | 2,3 | 3,4 |
Bridgestone Turanza T005 | 97 | 1,5 | 1,9 |
Toyo Proxes CF2 | 99 | 2,2 | 2,8 |
Semperit Comfort-Life 2 | 99 | 2,9 | 3,0 |
Continental Conti Premium Contact 5 | 123 | 2,2 | 2,4 |
Linglong Greenmax HP010 | 126 | 3,0 | 2,8 |
Átlagos gumiabroncs kopás: | 89 g/1,000 km |
A legalacsonyabb kopást a kisautók abroncsai mutatják, mivel általában kisebb teljesítményű motorral rendelkeznek, valamint a jármű tömege is alacsony – mindkét tényező fontos a lehető legalacsonyabb gumikopás és ezáltal a környezetre gyakorolt alacsony hatás szempontjából.
A Michelin által a 2019-es tesztévben 185-ös méretben nyári gumiként kínált, de egész évben használható Michelin Cross Climate + gumi kopása (57 g/1000 km) kiemelkedően alacsony. Mind a Michelin Cross Climate +, de különösen a Vredestein Sportrac 5 (70 g/1.000 km) is bizonyítja, hogy egy környezetbarát gumiabroncs is lehet biztonságos.
Az élmezőnybe bejutott a Falken Ziex ZE310 abroncs, ami rendkívül alacsony, 71 g-os kopást mutat. Szorosan követi a 4. helyen a Kumho Ecowing ES01 KH27 79 g kopással.
Gumiabroncs kopás nyári gumiabroncsok 225/40 R18
Igazi meglepetés a Gumi.hu kínálatában régóta kapható Rotalla márka teljesítménye.
225/40R18 (Nyári gumiabroncsok 2020) | Gumiabroncs kopás [g/1000 km] ↑ | Értékelés száraz útfelület | Értékelés nedves útfelület |
Falken Azenis FK510 | 115 | 2,9 | 2,4 |
Bridgestone Potenza S001 | 117 | 1,7 | 3,0 |
Michelin Pilot Sport 4 | 118 | 1,9 | 2,0 |
Rotalla Setulla S-Pace RU01 | 118 | 2,9 | 3,6 |
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 | 121 | 1,7 | 2,3 |
Cooper Zeon CS-Sport | 122 | 2,0 | 3,3 |
Maxxis Victra Sport 5 | 123 | 2,0 | 2,2 |
Vredestein Ultrac Vorti | 124 | 2,5 | 2,7 |
Nexen N`Fera Sport | 124 | 2,2 | 2,6 |
Continental Premium Contact 6 | 125 | 2,4 | 1,7 |
Sava Intensa UHP 2 | 135 | 1,8 | 2,7 |
Hankook Ventus S1 Evo3 | 136 | 2,0 | 3,1 |
Nokian Powerproof | 139 | 2,4 | 2,4 |
Toyo Proxes Sport | 149 | 2,0 | 2,8 |
Kumho Ecsta PS71 | 156 | 2,4 | 2,3 |
Pirelli P Zero | 157 | 1,3 | 1,8 |
Átlagos gumiabroncs kopás: | 130 g/1,000 km |
Gumiabroncs kopás nyári gumiabroncsok 205/55 R16
205/55R16 (Nyári gumiabroncsok 2021) | Gumiabroncs kopás [g/1000 km] ↑ | Értékelés száraz útfelület | Értékelés nedves útfelület |
Goodyear Efficient Grip Performance 2 | 82 | 2,6 | 2,3 |
Fulda Ecocontrol HP2 | 98 | 2,5 | 2,8 |
Petlas Imperium PT515 | 98 | 3,3 | 3,3 |
Kumho Ecsta HS51 | 99 | 2,6 | 2,2 |
Apollo Alnac 4G | 100 | 2,6 | 2,7 |
BF Goodrich Advantage | 102 | 2,2 | 2,9 |
Bridgestone Turanza T005 | 118 | 2,0 | 2,1 |
King Meiler Sport 1 | 119 | 3,2 | 3,6 |
Semperit Speed-Life 3 | 122 | 2,0 | 1,9 |
Continental Premium Contact 6 | 126 | 2,0 | 1,8 |
Maxxis Premitra 5 | 132 | 1,4 | 2,2 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 132 | 1,5 | 2,7 |
Uniroyal Rainsport 5 | 141 | 2,9 | 2,1 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 144 | 2,0 | 2,0 |
Nokian Wetproof | 151 | 2,1 | 2,3 |
Átlagos gumiabroncs kopás: | 118 g/1,000 km |
A 205/55 R16 gumiabroncs mérete az egyik legkelendőbb gumiabroncsméret a német piacon. A környezeti kompatibilitás ezért különösen fontos itt, mivel nagyon sok ilyen gumiabroncsot használnak a napi közúti forgalomban, ezzel jelentősen hozzájárulnak a környezeti terheléshez.
Biztató, hogy vannak olyan gumiabroncsok ebben a kompakt méretben, amelyek kevesebb, mint 100 g/1000 km gumiabroncs kopást mutatnak, különösen a Kumho Ecsta HS51, amely jó vagy kielégítő biztonsági szintet mutat.
Gumiabroncs kopás téli gumiabroncsok 185/65 R15
185/65R15 (Téli gumiabroncsok 2019) | Gumiabroncs kopás [g/1,000 km] ↑ | Értékelés: száraz úton | Értékelés: nedves úton | Értékelés: havas úton |
Kleber Krisalp HP3 | 85 | 2,1 | 2,3 | 2,5 |
Michelin Alpin A4 | 86 | 2,2 | 2,1 | 2,8 |
Vredestein Snowtrac 5 | 99 | 3,0 | 2,8 | 2,7 |
Davanti Wintoura | 102 | 3,4 | 5,5 | 3,8 |
Goodyear Ultragrip 9 | 104 | 2,5 | 1,9 | 3,1 |
Toyo Snowprox S943 | 105 | 3,0 | 2,6 | 5,1 |
Sava Eskimo S3+ | 105 | 3,6 | 2,8 | 1,9 |
Dunlop Winter Response 2 | 105 | 2,3 | 1,9 | 1,9 |
Falken Eurowinter HS01 | 107 | 2,7 | 2,5 | 2,9 |
Continental Winter Contact TS860 | 108 | 2,5 | 1,8 | 2,2 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 109 | 2,5 | 2,1 | 2,5 |
Nokian WR D4 | 120 | 3,1 | 2,9 | 2,0 |
Gislaved Euro Frost 6 | 127 | 2,8 | 3,2 | 2,7 |
Kumho Wintercraft WP51 | 129 | 2,7 | 2,8 | 3,2 |
Pirelli Cinturato Winter | 129 | 2,4 | 2,0 | 2,4 |
Viking Win Tech | 130 | 2,5 | 3,2 | 2,5 |
Átlagos gumiabroncs kopás: | 109 g/1,000 km |
A 185/65 R15 méretben a Michelin eredménye figyelemre méltó, különösen a hóteljesítmény szempontjából, mivel az alacsony gumiabroncs kopás és a jó vezetési biztonság közötti kompromisszum a havas terepen különösen nehéz kérdést küld.
Gumiabroncs kopás téli gumiabroncsok 205/55 R16
205/55R16 (Téli gumiabroncsok 2020) | Gumiabroncs kopás [g/1,000 km] ↑ | Értékelés: száraz úton | Értékelés: nedves úton | Értékelés: havas úton |
Tristar Snowpower HP | 86 | 2,2 | 5,5 | 4,3 |
Michelin Alpin 6 | 87 | 2,5 | 2,0 | 2,1 |
King Meiler Winter Tact WT81 | 101 | 3,7 | 5,4 | 2,9 |
Falken Eurowinter HS01 | 113 | 2,9 | 2,3 | 2,7 |
Dunlop Winter Sport 5 | 118 | 2,5 | 2,3 | 2,0 |
Sava Eskimo HP2 | 120 | 3,1 | 3,1 | 2,5 |
Hankook Winter i*cept RS2 | 121 | 2,5 | 2,0 | 2,1 |
Goodyear Ultra Grip 9+ | 122 | 3,0 | 2,0 | 1,8 |
Toyo Observe S944 | 125 | 3,2 | 2,5 | 2,3 |
Giti Gitiwinter W1 | 126 | 3,4 | 3,3 | 2,0 |
Continental Winter Contact TS860 | 127 | 3,0 | 1,8 | 2,0 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 135 | 2,0 | 2,3 | 2,5 |
Semperit Speed-Grip 3 | 136 | 3,7 | 2,1 | 1,9 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 145 | 2,1 | 1,3 | 2,1 |
Pirelli Cinturato Winter | 149 | 3,3 | 2,2 | 1,8 |
Átlagos gumiabroncs kopás: | 121 g/1,000 km |
A vezetési biztonságnál soha nem lehet fontosabb a környezettudatosság szempontja. A Michelin Alpin 6 hatékonyabban oldja meg a kompromisszumot.
Gumiabroncs kopás téli gumiabroncsok 195/65 R15
195/65R15 (téli gumiabroncsok 2021) | Gumiabroncs kopás g/1,000 km] | Értékelés: száraz úton | Értékelés: nedves úton | Értékelés: havas úton |
BF Goodrich G-Force Winter 2 | 100 | 2,2 | 2,6 | 1,9 |
Michelin Alpin 6 | 105 | 1,9 | 2,5 | 2,2 |
Vredestein Wintrac | 109 | 2,5 | 2,3 | 2,2 |
General Tire Altimax Winter 3 | 124 | 3,4 | 3,5 | 1,9 |
Nokian WR Snowproof | 127 | 2,5 | 3,3 | 2,3 |
Dunlop Winter Response-2 | 132 | 2,0 | 2,1 | 2,0 |
Goodyear Ultra Grip 9+ | 134 | 2,3 | 1,8 | 2,0 |
Kumho Wintercraft WP51 | 137 | 3,6 | 3,0 | 2,5 |
Barum Polaris 5 | 143 | 3,0 | 3,2 | 2,0 |
Continental Winter Contact TS860 | 145 | 2,7 | 1,6 | 1,9 |
GT Radial Winter Pro 2 | 149 | 3,5 | 3,5 | 2,4 |
Laufenn i Fit+ LW31 | 159 | 2,6 | 2,2 | 1,9 |
Yokohama Bluearth*Winter V906 | 163 | 2,1 | 3,1 | 2,2 |
Falken Eurowinter HS01 | 164 | 2,3 | 2,7 | 2,4 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 167 | 2,2 | 2,3 | 2,6 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 171 | 2,5 | 1,7 | 2,8 |
Átlagos gumiabroncs kopás: | 139 g/1,000 km |
A 195/65 R15 téli gumi méretének eredményei meglepőek, átlagon felüli kopást mutat.
A lista élén a BF Goodrich G-Force Winter 2 áll 100 g/1000 km-rel, ezt követi a Michelin Alpin 6 (105 g/1000 km) és a Vredestein Wintrac (109 g/1000 km). Mindhárom gumiabroncs jó vagy kielégítő vezetési jellemzőket mutat a hó és a nedves utakon.
Gumiabroncs kopás gyártó szerint
Az értékelés azt mutatja, hogy még nem minden gumiabroncsgyártó integrálta a lehető legnagyobb vezetési biztonságot és az alacsony környezeti hatást a gumiabroncs-fejlesztési folyamatba. A reklámüzenetekben gyakran csak a gumiabroncsok teljesítményét hangsúlyozzák, de a gumiabroncs környezeti jellemzőit nem.
Elengedhetetlen, hogy még jobban felhívjuk a közvélemény figyelmét, és ne csak a gumiabroncsok teljesítményét hangsúlyozzuk, hanem a környezetre gyakorolt hatását is.
Gumiabroncs kopás, mint műanyag a környezetben
A műanyaghulladék a környezetben és a világ óceánjaiban egyre nagyobb problémát jelent civilizációnk számára. Műanyag részecskék megtalálhatók a talajban, az ivóvízben és még a belélegzett levegőben is. Ez egyre nagyobb kockázatot jelent az emberi egészségre is.
Kopás történik a gumiabroncs, az útfelület és az útfelületen fekvő szennyeződések (pl. levélmaradványok, fújt talaj) közötti értintkezésből. A kopási részecskék ezért nem tiszta gumiabroncs kopásból állnak.
A gumiabroncs kopásának csak egy kis része marad hosszabb ideig a légkörben, és a belélegzett levegőn keresztül a légzőrendszerbe jut. A részecskék belélegezhető részéhez képest (PM10 és PM2,5, amelynek átmérője 10 μm alatt van, illetve 2,5 μm alatt van), a gumiabroncs kopásának részecskéi túl durvák, és nem hatolnak be mélyen az emberek légutakba.
A gumiabroncsok és az út kopásának nagy része az úttesten vagy az út közelében marad. Nagy részét a csapadék gyűjti össze az útról és viszi tovább. Csatornarendszereken keresztül áramlik, és szennyvíztisztító telepeken kezelik (kombináltcsatornarendszerbe), vagy közvetlenül a külön csatornarendszerbe kerül. A városokon kívül az útfelületi vizet általában nyíltan ürítik ki így belekerülnek a talajba.
Általános szabályként a közúti forgalom által kibocsátott mennyiségét a lehető legalacsonyabban kell tartani, hogy óvjuk környezetünket.
Tippek a fogyasztóknak
- Különösen a gyakran közlekedőknek érdemes alacsony kopású gumikat vásárolni – nemcsak a pénztárcát, hanem a környezetet is kíméli.
- A nyári/téli gumikat az évszaknak megfelelően kell cserélni, hogy ne essenek ki a megfelelő hőmérsékleti tartományból, és így ne növeljék szükségtelenül a kopást.
- Az gumi nyomását rendszeresen ellenőrizni kell. Az alulnyomás ugyanúgy növelheti a kopást, mint a túlnyomás.
- A tengelybeállításokat rendszeresen ellenőrizni kell szakszervizben, legkésőbb akkor, ha az abroncson egyenetlen kopásmintázatot észlelünk.
- Az egyenletes és előrelátó vezetési stílus nemcsak alacsony üzemanyag fogyasztást biztosít, hanem csökkenti a gumik kopását is.
Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át országszerte több, mint 200 helyen.
Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!