Milyen a jó téligumi?
Új abroncs vásárlásánál csak azok jöhetnek szóba, melyeket az aktuális naptári évben gyártottak? Az abroncs nem tartós élelmiszer, és a garanciája is a vásárlás napjától él, nem a gyártástól. Ha szakszerűen, raktárban tárolják, nincs kitéve napsugárzásnak vagy más károsító tényezőknek, 5 évig probléma nélkül megőrzi tulajdonságait.
A gyártás során ugyanis a gumikba olyan adalékanyagokat tesznek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást.
Mire kell figyelni használt gumiabroncs vásárlásakor?
A gumiabroncs élettartama jelentős mértékben attól függ attól, hogy milyen célra és milyen körülmények között használták. Az abroncsainkat olaj, kemikáliák, kátyúk, egyéb fizikai sérülések, rossz tárolási körülmények és az UV-sugárzás teszik tönkre. A behatások miatt megkeményednek, elvesztik tapadásukat.
Aztán az is fontos, hogy mennyire figyelt ez előző tulajdonos például az egyenletes kopásra, amelynek titka a megfelelő keréknyomás, vagyis a rendszeres ellenőrzés. Ezek alapján a használt abroncsok vásárlása kockázatos lehet, hiszen tulajdonságaik csak a forgalomban derülnek ki. Ha valaki nem engedhet meg magának új abroncsot, olyan helyen vásároljon, ahol rögtön fel is szerelik az autójára, és kipróbálhatja.
Ha kopás miatt csak két abroncsot cserélünk, akkor az újakat mindig hátulra szereljük – tanácsolják a szakemberek. Egy rosszul koptatott abroncs megkeseríti életünket és megrövidíti pénztárcánkat, hiszen hamarosan újra szembesülnünk kell a ténnyel, hogy pénzt kell kiadnunk, immár egy megfelelőre. Nem érdemes kockáztatni. A Magyar Gumiabroncs Szövetség álláspontja szerint pedig – koptatottságától függetlenül – egy abroncsot tíz év után le kell cserélni. Ilyen életkorú vagy öregebb abroncsok megvásárlását egyáltalán nem javasolják.
Milyen méretű abroncsot vegyünk? Télen elegendő a kisebb típus?
Főleg használt autó és az ahhoz szükséges abroncsok vásárlásánál merül fel kérdésként az úgynevezett váltóméret. Mindenképpen a gyári méretet javasoljuk, nem érdemes a fejlesztőmérnökök munkáját megkérdőjelezni! A tanksapkában vagy a vezetőoldali ajtó környékén a legtöbb autónál megtalálható a kellő méretet és nyomást is jelző matrica. Ezeket figyelmen kívül hagyva autónk stabilitását veszítheti, a jeladói is megbolondulhatnak, de akár a fogyasztást is megemelheti egy szélesebb abroncs. Ezen kívül a futómű vagy a csapágyak idő előtti elhasználódását eredményezheti. Ráadásul mostanában a közlekedés-felügyelet is vadászni kezdett az összevissza gumizott, sufnituning autókra.
Kinek jó a négy évszakos abroncs?
A négy évszakos abroncs célközönsége elsősorban azon országok lakossága, ahol kevés hó esik és a hőmérséklet sem marad tartósan mínusztartományban. Ilyen például Közép-Olaszország, Anglia, Hollandia. Magyarországon viszont 5 százalék alatt van az ilyen típusú abroncsok felhasználási aránya.
A négy évszakos gumi kompromisszumos választás, amely csakis abban az esetben jöhet szóba, ha valaki keveset autózik, alkalomszerűen és rövid távokon használja a kocsit, főleg városban. Aki síelni jár vagy autópályán közlekedik, annak a szakemberek nem javasolják ezt a megoldást. Kétségtelen előnye, hogy nem kell évente kétszer átszerelni, ám az éves centrírozásra szükség van. Mindenesetre a négy évszakos abroncs még mindig sokkal jobb megoldás annál, mint hogy nyáron téligumival közlekedjünk.
Növeli a biztonságot az abroncsnyomás-felügyelő rendszer
A Tyre pressure monitoring systems (TPMS) fontos kis berendezés: riasztja az autóvezetőt, ha a guminyomás csökken vagy veszélyes szintre süllyedt. Csakhogy kétféle rendszer van, és nem egyformán megbízhatóak.
A direkt, vagyis a dTPMS a kerekekben lévő érzékelőktől közvetlenül kapja az információt (ilyen például az utólag is beszerelhető CUB Sensor Aid+, ami pontos, valós idejű adatokat szolgáltat a fedélzeti műszernek). Ez azért is hasznos a gépjármű-tulajdonos számára, mert az ideális levegőnyomástól eltérő használat mellett nő az autó fogyasztása és csökken az abroncsok élettartama is.
Egyes autógyártók azonban az indirekt (iTMPS) változatot építik be az új modellekbe. Ez csupán megbecsüli a keréknyomást, illetve annak alakulását, összehasonlítva a kerekek forgási sebességét. Ez korántsem pontos, és nem valós idejű adatokat szolgáltat, arról nem is beszélve, hogy a kerekek forgási sebessége eltérő lehet csúszós, rázós utakon, és hamis riasztást eredményezhet. Az eszközt rendszeresen kalibrálnia kell az autóvezetőnek, és ha ezt elrontja, hibás eredményekkel dolgozik a rendszer.
Az iTMPS álló helyzetben nem működik, így ha parkolás közben sérült meg az abroncs, csak idő elteltével fog jelezni. A 2014-óta forgalomba hozott autók kötelezően TPMS-sel felszereltek. A korábban készült gépjárművekbe utólag beszerelhető TPMS, ebben az AKH Szervizek tapasztalt szakemberei tudnak segíteni.
Borítókép: revac film’s&photography / Pexels