A gumiabroncs anatómiája
Tekintse meg melyek a gumiabroncsot alkotó elemek:
A legtöbb modern tömlő nélküli gumiabroncs gyakorlatilag vízhatlan gumi béléssel van ellátva. Ez a bélés helyettesíti a régi belső csöveket. Ellenőrizze havonta a gumiabroncsok légnyomását, mivel idővel légveszteség léphet fel.
A vázréteg vékony textilszálakból áll, amelyeket a gumiba ragasztanak. Ezek a szálkábelek felelősek nagyrészt a gumiabroncs szilárdságának meghatározásáért.
A gyöngyök felelősek az abroncs szilárd rögzítéséért a kerék pereméhez.
Amellett, hogy megadja a gumiabroncs magasságát, az oldalfal védi a gumiabroncsot a járdaszegélyekkel és más tárgyakkal való ütközésektől. Az oldalfal minden olyan jelölést is tartalmaz, amelyek a gumiabroncsra vonatkozó fontos információkat közlik, mint például a sebesség, a terhelés és a gumiabroncs méretei.
A koronarétegek biztosítják a futófelület merev alapját, ami jó gázkilométert tesz lehetővé. A rétegek centrifugális és oldalsó merevséget is biztosítanak az abroncsnak, ugyanakkor lehetővé teszik az abroncs megfelelő hajlítását a kényelmes menethez.
A futófelületet úgy tervezték, hogy tapadást biztosítson különféle körülmények között. A jó futófelület -kialakítás ellenáll a kopásnak, valamint a hőnek is. Az oldalfalon olyan márkajelzés található, amely azonosítja az abroncs gyártásához használt anyagok típusait és rétegeinek számát. Például egy tipikus gumiabroncs a következő alapvető alkotóelemeket tartalmazhatja:
A fenti példában a "TREAD 2 POLYESTER" azt jelzi, hogy két sugárirányú poliészter zsinórréteg van a gumiba öntve a futófelület középvonala alatt. Ezenkívül a "2 STEEL + 1 NYLON" jelzi, hogy két heveder szögletes acélzsinór és egy réteg nejlonzsinór található. A "SIDEWALL 2 POLYESTER" azt jelzi, hogy az abroncs két sugárirányú poliészter zsinórréteggel rendelkezik mindkét oldalfalban, a gumiabroncs szelvényszélességének legszélesebb pontjain. (A szelvényszélesség a gumiabroncsok belső és külső oldalfala közötti távolság). A két poliészter oldalfalréteg ugyanazon két poliészter testréteg folytatása a futófelület középvonala alatt.
Sok nagysebességű gumiabroncsot további megerősítésekkel gyártanak az acélszíjak felett. Jellemzően ezek a kerületi erősítések lehetnek teljes sapkás rétegek és/vagy övszalagok. A teljes sapkás rétegek további rétegek, amelyek az acélszalagok teljes szélességét lefedik. Az övszalagok (körülbelül 1 hüvelyk szélesek), amelyek csak az acélszíjak belső és külső szélét fedik le. A szalagok nem szerepelnek a futófelület anyagának márkájában, mert nem a futófelület középvonala alatt, hanem az acélszalagok belső és külső szélén helyezkednek el.
A nagy teljesítményű gumiabroncsokhoz hasonlóan sok rendkívül nagy teljesítményű gumiabroncsot építenek fel oldalfaluk további megerősítésével. Jellemzően szövet- vagy acélzsinórt használnak az oldalfalszerkezetben, hogy növeljék a kanyarodási stabilitást és a kormányzási reakciót. Ahogy az övszalagok nem szerepelnek a futófelülethez tartozó anyagok márkáiban, mivel nem a futófelület középvonala alatt helyezkednek el, az oldalfal megerősítő anyaga általában nem szerepel az oldalfalhoz tartozó anyagok márkájában, mivel az anyag nincs jelen a gumiabroncs oldalfalának legszélesebb pontjain.