Tartalomjegyzék:
******************
A következő cikkben elsősorban a második ügyféltípusnak szeretnénk segítséget nyújtani és bebizonyítani számukra, hogy „félelem” nélkül tudják majd a cikkünk elolvasása után a szervizeink szolgáltatásait igénybe venni és magabiztosabban tudnak majd akár terméket is választani. Reméljük, hogy a felkészült ügyfeleinknek is tudunk hasznos információval szolgálni. Szeretném tisztázni magát az abroncs fogalmát, szerepét és azokat a pontokat bemutatni, melyekben a számunkra a legjobb döntéseket kell hoznunk és ki kell választani a számunkra a megfelelő terméket vagy a javasolt szolgáltatást. Fontos a ”számunkra” kihangsúlyozása, mivel minden ügyfélnek más-más a vezetési és felhasználói szokása. Gumiabroncsot ne a standard kritériumok alapján válasszunk, hanem személyre szabva a saját felhasználásunk szerint.
A gumiabroncs gépjárművünk legfontosabb alkatrésze. Kopó alkatrész, melynek a feladata a biztonságos úttartás, motorerő nyomatékénak átvitele, koordinálása az úttesttel és a fékerő közvetítése az autónk és az aszfalt között. Nyáron lehet 35 fok folyamatosan, előfordulhat az is, hogy napokig szakad az eső vagy átmenet nélkül, napsütésből felhőszakadásban kell közlekednünk. Télen is autózhatunk havas utakon 0 fokban, száraz utakon -5 fokban és fagypont körüli hőmérsékletben, nyirkos, falevéllel borított útszakaszokon. A megfelelő gumiabroncs nélkülözhetetlen biztonsági tartozéka az autónknak és folyamatos ellenőrzést igényel, hogy el tudja látni a rábízott funkciót a felsorolt változó időjárási körülmények között is, ezáltal garantálva utasai számára a biztonságot.
Az AKH szakemberei, így az Én javaslatom is, hogy minden reggel indulás előtt vizsgájuk át azokat a pontokat, melyeket otthon is megtehetünk és a KRESZ leírásában is szerepelnek. Az átvizsgálás egyik célja a saját és utastársaink biztonsága, a másik pedig a gumiabroncsunk élettartamának meghosszabbítása.
Nagyobb utazás, nyaralás előtt azonban javasoljuk, hogy minden esetben keresse fel szervizeinket és kérje az autójának teljes, díjtalan átvizsgálását.
Egy félrekopott, fűrészfogas kopásképpel rendelkező vagy szerkezetileg sérült abronccsal elindulni hosszú útra nem biztonságos. Az autó félre húzhat, magasabb tempónál rezonálhat a karosszéria. A menetzaj felerősödik és egy nem észlelt szerkezeti sérülés, akár hirtelen légnyomásvesztéssel is járhat. Alacsony profilmélységű abroncs a megváltozott útviszonynál balesetveszélyes lehet. Száraz körülmények között az abroncsunk még nagyon jó féktávolságot fog produkálni, de csapadék esetén felúszhat az autónk és irányíthatatlanná válhat.
Gyakori kérdés, hogy milyen abroncsot vásároljunk, mikor szereltessük fel a meglévő téli gumikat és meg merjük–e vásárolni a négyévszakos abroncsokat. Milyen sebességi indexű gumit nézzünk és az mikori gyártású legyen.
Ebben a témakörben a legfontosabb, mielőtt döntenénk, hogy vizsgáljuk meg a közlekedési szokásainkat. Ha feltettünk magunknak pár kérdést, akkor választ fogunk kapni egyszerre mindkét kérdésünkre. Pillanatok alatt döntést tudunk hozni és le tudjuk tenni a voksunkat a számunkra legjobb megoldás mellett.
Az általános vélemény, ha a napi átlaghőmérséklet eléri a 7 fokot, akkor javasolt a téli gumiabroncs használata. Én ezzel részben egyet tudok érteni, de ha megvizsgálom a saját felhasználói szokásom pontjait, akkor rájövök, hogy nekem téli abroncsra van szükségem és október elején már fel kell szereltetnem, hogy meglepetések nélkül tudjak biztonságosan közlekedni.
Az én felhasználói szokásaim mellett, akkor fogok tudni biztonságosan közlekedni, ha október elején felszereltetem már a téli abroncsaimat, mivel a reggeli 5 fokban a párával és a lehulló falevéllel borított úton a téli abroncs tulajdonságai fognak érvényesülni. Ebben az időszakban nappali hőmérséklet és a tűző nap ereje sem olyan erős már, hogy egy esetleges napközbeni használat kárt tegyen a téli abroncsaimban. A téli gumit sok ember a hóval köti össze, ami alapjaiban nagy hiba, hiszen a havon való közlekedés csak egy minimális része azoknak az útviszonyoknak, melyekkel találkozhatunk télen az utazásaink során. Ha csak a hóban tudná megmutatni az abroncs a pozitív tulajdonságát, akkor valószínűleg hóguminak hívná és így hirdetné a gyártó is.
A négyévszakos abroncs számomra nem jó megoldás, mivel többet közlekedek, mint évi 8-10 ezer kilométer. Az autóm teljesítménye is nagyobb, mint 160 lóerő, ezért az abroncsom kopása is intenzívebb lesz. A következő télen már csúszkálnék vele a nedves úton. 25 éve van jogosítványom, de a váratlan helyzeteket jobb elkerülni. Ha csak egyszer nem tudok megállni az abroncsom élettartama alatt, máris jelentős többletkiadásba sodortam magamat a rossz döntésem miatt. Nem kockáztatok a tények és a szokásaim miatt, téli gumit használok a továbbiakban is.
Négyévszakos abroncsot csak azoknak érdemes választani, akik évente nem mennek többet, mint 10.000 km-t. Városban használják az autóikat és az autó teljesítménye nem több, mint 160 lóerő. Nekik jó kompromisszumos megoldás lehet ez az abroncstípus, de intenzív havazásnál vagy havas úton arra számítsanak, hogy nem fogja azt a biztonságot nyújtani, mint egy téli abroncs a ritkább lamellázottsága következtében.
Ettől a kérdéstől sem kell senkinek megijednie, mert az autónk gyártója minden adatot rendelkezésünkre bocsát. Javasolt minden esetben a gyári értékek, méretek követése, mivel az autógyártó mérnökei ezzel a mérettel terveztek. A jármű úttartása, kanyarodási tulajdonsága és a fogyasztása is a gyári mérettel lesz a legoptimálisabb. A gépjárművünk gyári abroncs mérete és a hozzátartozó gumiabroncs nyomási értékei megtalálhatóak gyártótól függően:
Szervizkönyvben a gyártó javaslatot is fog tenni a télen használatos terhelési és sebességi indexre is. Amennyiben a nyári, gyári szerelt abroncsom „V” sebesség indexű, úgy télen a felszerelhető abroncs lehet „H” vagy „V” jelölésű. „W” esetén pedig „V” vagy „W”
Konkrét példával nézzünk a számok mögé és értelmezzük közösen az autónk abroncs méretét.
A példában megvizsgálva egy MAZDA CX-3 típusú autót,amit 215/50R18 92V TOYO PROXES R40 abronccsal szerelték fel a gyárban.
215= a futófelületünk szélessége mm-ben megadva
/50= futófelületünk szélességének százalékos aránya mm-ben. 215%50=107,5 mm. Ez lesz az abroncsunk oldalfalának magassága
R18= felnink átmérője collban megadva. 1 coll=25,4 mm
92= terhelési index (load index) az abroncsunk maximális terhelhetősége/abroncs
V= sebességi index. A gyártó figyelembe veszi az autó teljesítményét és aszerint javasol, szerel az autónkra abroncsot.
TOYO= abroncs márkája, ami esetünkben egy Japán prémium gyártó
PROXES R40= mintázat fantázia elnevezése a pontos beazonosításhoz
A sok szám kiadja abroncsunk pontos átmérőjét, amitől, ha eltérünk csalni fog a kilométer óránk. Kisebb kerék esetén többet forog a kerekünk, ezért fogyasztásunk fog növekedni. Nagyobb kerék esetén pedig túlkormányozott lesz az autónk, ami a vezetési élményünket fogja jelentősen csökkenteni. Az autó gyártója figyelembe veszi az autó tömegét, a maximális terhelhetőségét, ezért a terhelési indextől sem lehet eltérni. Abroncsvásárlásnál nem 1 évre gondolkodnunk, ezért fontos, hogy megtartsuk az autó gyári vezetési tulajdonságát, hogy az élettartama alatt komfortosan tudjuk használni.
Amennyiben továbbra sem biztos magában, hogy milyen méretű abroncsot kell vásárolnia, használja a mindig naprakész autó típus szerinti abroncskeresőnket és adja le onnan elindulva a megrendelését a gumi.hu.–n.
Böngészve a termékek között van lehetősége a termékek összehasonlítására és láthatja, hogy éppen melyik termékünkre jár a szerelési kedvezmény.
Laikusoknak az egyik legnehezebb kérdés, hogy a sok gyártó terméke közül, kinek a termékét válassza vásárlása során.
Gumiabroncs esetében igaz a megállapítás, miszerint minél magasabb árú abroncsot választunk, annál minőségibb terméket fogunk kapni cserébe. De vizsgáljuk meg, hogy mivel tud többet egy prémium termék a középkategóriás abroncsnál, vagy éppen egy középkategóriás márka a gazdaságos abroncsnál.
Minden gumiabroncs gyártó a jelenleg létező legkorszerűbb gépsoron gyártja az abroncsait. A gyártási technológiában nagy különbségek nincsenek, viszont az öregedést gátló, tapadásért felelős, rugalmasságot biztosító anyagok felhasználásban lehetnek különbségek, és előfordulhatnak olyan titkos összetevők, melyek használatával bizonyos gyártók előrébb tartanak a fejlesztésekben.
Figyelembe véve, hogy mi ezeket az abroncsokat nem versenykörülmények között a határainkon autózva használjuk, átlagos felhasználóként nagy különbséget nem fogunk tapasztalni a prémium gyártók és a nagyon jó ár-érték aránnyal bíró középkategóriás abroncsok között.
Mit érezhetünk egy átlagos felhasználóként?
A felsorolt érzékelhető pontok között minimális különbségek vannak. A fogyasztás, élettartam alatt literekben mérhető és a menetzaj is gyakorlatilag csak zajszint méréssel mutatható ki. Prémium terméket azoknak javasolom, akik anyagilag megtehetik, nagy értékű autó tulajdonosai és rengeteget közlekednek autópályán. Minden egyéb esetben tökéletes választás a jó ár-érték aránnyal rendelkező középkategóriás abroncs.
Gazdaságos termékek esetében tovább nő a felsorolt pontok közötti különbség. Rendkívül megbízható és folyamatos fejlődéssel bíró abroncsok, de előfordulhat, hogy egy picit hangosabbak vagy gyorsabban kopnak.
Európai unió rendelete alapján, minden abroncs gyártónak kötelező megjeleníteni az abroncs címkéjén a három fő tulajdonság adatait:
Ezzel elősegítve a fogyasztót a megfelelő termék kiválasztásában.
Mennyi garancia van az abroncsokra és mire vonatkozik?
Törvények szerint a 100.000 Ft alatti termékekre 1 év garancia jár. Viszont a gyártók szavatosságot vállalnak a termékekre, ami gyártónként eltérő lehet és fontos feltétele a rendeltetésszerű használat.
A Kínai TRIANGLE márka, hogy bizonyítsa terméke megbízhatóságát, például tripla garanciát vállal a termékeire. A garanciáért nem kell mást tennie, mint a megrendelt terméket az AKH szervizeiben szereltetni és a kapott számlát regisztrálni a https://trianglesatisfaction.com/hu/regisztracio/ oldalon. A tripla garancia díjtalan, biztosítjuk az abroncs mellé.
Tripla garancia három pontja:
Mikor gyártották az abroncsot?
Utóbbi években felkapott téma a médiában és a sajtóban, hogy mindenki ellenőrizni tudja, mikor és hol gyártották az abroncsát.
Ez valóban így van, a gyártó valóban feltünteti az abroncson a gyártás hetének időpontját. A DOT felirat utáni hosszú betűsor utolsó 4 számjegye hét év sorrendben. Jelen esetben 2017. 12. hetében készült az abroncs.
Viszont a gumiabroncs nem banán és a gumiabroncs nem tud megromlani. Engedjék meg, hogy egy saját példát leírjak gyorsan, szemléltetve ezt a kérdést.
Nyáron nyaralni indultam autóval és az átvizsgálás részeként ellenőriztem a pótkerekem is. 14 éves autóm pótkereke teljesen érintetlen, szerencsére még soha nem kellett használnom. Mivel az autóm 14 éves, így a pótkerekem is ennyi idős, amiben a DOT szám meg is erősített. A gumiabroncsnak semmi baja a legkisebb repedezés, elöregedés jele sem látszódik rajta és a futófelületen sem érződik a keményedés apró jele sem. Az oka, hogy napfénytől, csapadéktól, sártól ezáltal a külső környezeti hatásoktól védve van. Ekkor elgondolkodtam, hogy a Balatonon a német kempingező miért is takarja le lakókocsijának és autójának kerekeit. Védi a napfénytől és az UV-tól, ezzel próbálja meghosszabbítani az élettartamát az abroncsainak. Nem azt szeretném ezzel mondani, hogy mindenki kartonnal mászkáljon és parkoláskor takargassa az abroncsait, viszont azt talán jól be tudtam mutatni, hogy az abroncs a raktárban tárolva nem veszít a tulajdonságából és az abroncs nem romlandó áru. A termék garanciája pedig a számla kiállításának időpontjától indul, így semmilyen hátrány nem érhet bennünket, ha 2-3 éves abroncsot vásárolunk.
Egyetlen teendőnk maradt a megrendelés, bejelentkezés leadása előtt:
Természetesen a döntés mindig az Öné. Amennyiben elviszi a leszerelt abroncsokat, munkatársaink díjmentesen becsomagolják azokat, hogy az autó kárpitja ne koszolódjon. Ha a gumicsere napján esett az eső vagy a hó, abban az esetben hazaérkezése után csomagolja ki az abroncsokat, hogy ne penészesedjen bele a ráhúzott zsákokba.
Viszont ha a gumihotel szolgáltatás megvásárlása mellett dönt, a leszerelés pillanatában egy QR kódos matricával fogjuk ellátni a leszerelt abroncsokat és így fogjuk szakszerűen eltárolni azokat az erre célra kialakított raktárunkban. A letárolt abroncsokat bármikor el tudja vinni, ha akár időközben az autója eladásra került volna.
Jöhet is a bejelentkezés mindössze 1 perc alatt, online fizetés lehetőségével, országosan több, mint 150 szervizben.
A szezonális gumicsere időszakában, Pest vármegyében 1,3 millió autós szeretne rövid időn belül gumiabroncsot cseréltetni. Ha nem tesszük magunknak tervezhetővé a gumicserét, akkor sok esetben több órás várakozási idővel kalkulálhatunk, ami felboríthatja a napunkat. A szervizek nem tudnak minden márkából vagy méretből készleten tartani, ezért egy ad- hoc jellegű gumicsere vagy vásárlás esetén nem lesz lehetőségünk kiválasztani a számunkra legjobb megoldást.
Bejelentkezéssel tervezhetővé és kényelmessé tudjuk magunknak tenni a gumicserét. Érkezésünk után 40 perccel már az átszerelt új abroncsokkal tudunk elégedetten távozni a szervizekből, és még kedvezményt is kapunk az online rendelésünkre.
Termék rendelése bejelentkezéssel:
Rossz méretet rendelt? Nem tetszik az abroncs?
Tévedni emberi dolog, tartja a mondás. Természetesen van lehetőség a termék kicserélésére, és ha előre kifizettük az abroncsot, akkor sem kell attól tartanunk, hogy nem fizetjük vissza a különbözetet vagy elállás esetén a megrendelt abroncs vételárát. Ennek feltétele, hogy még a szerelés megkezdése előtt tegyük fel az esetleges kérdésünket a munkatársainknak és döntsünk az abroncs sorsáról.
Elérkezett a szerelés időpontja:
A szerelés előtti napon küldeni fogunk egy emlékeztető SMS-t a szerelés időpontjáról, hogy ne felejtse el a betervezett gumicserét. Minden esetben megkérjük a kedves vásárlót, hogy a szerelési időpont előtt 10 perccel próbáljon meg a kiválasztott szervizbe érni. A szervizek a csúcs időszakban nagyon be vannak táblázva, ezért fontos, hogy ne a szerviznek kelljen várnia az autóra.
A bevezetőben miért is írtam, hogy sok ügyfél nem érzi jól magát a szervizekben? Ha nem ismerem a teendőket és a lehetőségeket a szerviz területén, akkor nem lesz komfortos az ottlétem.
Ezért most leírom a folyamatokat a megérkezés pillanatától kezdődően:
Szerelési folyamatok az autó benavigálása után:
Fizetés, számla, fontos a véleménye
Miután kiállt az autójával a parkolóba a munkafelvételen van lehetősége a fizetésre készpénzzel vagy bankkártyával. Amennyiben online kifizette a megrendelést, abban az esetben is, kérjük, hogy fáradjon be a munkafelvételre, hogy kollégáink elkészítsék a ténylegesen elvégzett szolgáltatásról, megvásárolt abroncsról a végszámlát.
Szervizeinkben elektronikus számlákat állítunk ki, ezért munkatársaink minden esetben elkérik majd az e-mail címét. Elektronikus számla esetén a csatolmányban egyszer megkapja a termék és a szolgáltatás számláját és egy másik csatolmányban a megvásárolt abroncshoz tartozó jótállási jegyet. Természetesen amennyiben valaki papír alapú számlát igényel, azt is tudjuk teljesíteni a jótállással együtt.
Ügyfeleink véleménye mindig fontos volt számunkra. A dicsérő szavak mindig jól esnek, és a negatív kritikákból pedig igyekszünk tanulni, és kijavítani azokat a hibákat, melyeket a visszajelzésekből érkeztek hozzánk.
Emiatt az elvégzett szolgáltatás utáni napokban egy elégedettségi kérdőívet küldünk az ügyfeleinknek. Nagyban segítené a munkánkat, ha tudna a kitöltésére pár percet szánni és a meglátásaival hozzájárulna a további fejlődéshez.
Szeretném megköszönni, hogy elolvasta ezt a hosszú folyamatleírást. Remélem tudtam mindenkinek abban segíteni, hogy a vásárlása során a számára fontos pontokban jól döntsön. Lehet téli vagy négyévszakos abroncs, a lényeg, hogy a saját felhasználási szokásunk és vezetési tudásunk alapján válasszuk meg a terméket, a szerelési időpontot, ezzel megteremtve magunknak a biztonságos közlekedés feltételeit. 23 év tapasztalatát próbáltam összefoglalni és leírni a szerviz folyamatokat, teendőket, hogy azok az ügyfeleink is komfortosabban érezzék magukat nálunk, akik nem feltétlenül szeretnek szervizbe járni.
Biztonságos közlekedést kívánva, minden kedves vásárlónknak
AKH SZAKI