A Bridgestone-é a legjobb nyári gumi?
Az ADAC márciusban tesztelte a nyári gumikat, az eredmény sok esetben megdöbbentő volt, de egy biztos: a Bridgestone Turanza T005 jó választás, ha új nyári gumiról van szó.
Az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), vagyis a német autóklub minden évben kétszer teszteli a gumiabroncsokat. Arra természetesen (és persze sajnos) nincs lehetőségük, hogy minden forgalomban lévő gumiabroncsot teszteljenek, ezért forgórendszerben dolgoznak.
Ezért minden évben meghatároznak 2-2 méretet, ami idén a kisautók és egy-két kompakt esetében rendkívül elterjedt 185/65 R15-ös, valamint a 215/65 R16-os méret volt terítéken, ami viszont a furgonokon és a kisbuszokon elterjedt.
Mi történik egy ADAC nyári gumi teszten?
Fontos, sőt elengedhetetlen, hogy minden gumiabroncs, amely megméretteti magát egy ADAC teszten, egyenlő esélyekkel induljon, legalábbis, ami a külső körülményeket illeti.
Ezért az ADAC sokat látott szakemberei minden autógumi teszt elején a következőket teszik:
- összegyűjtik a gumiabroncsok adatait
- DOT-szám
- gumicímke
- pontos specifikációk
- minden egyes autógumihoz rendelnek egy sorszámot, amely alapján be tudják a későbbiekben azonosítani, így kerülik el, hogy a márkanév befolyásolja a döntést
- minden új gumival mennek kb. 300 kilométert, ezt nevezik bekoptatásnak, erre azért van szükség, mert a teljesen friss abroncsok még nem tudják a maximális teljesítményüket nyújtani
A gumiabroncsokat száraz és nedves környezetben is vizsgálták, főleg arra kíváncsiak inkább a szakemberek, hogy egy-egy gumiabroncs hogyan viselkedik kritikus helyzetben.
A következőket vizsgálták az ADAC teszten: egyenesfutás, oldalvezető képesség, kanyarstabilitás, vészfékezés 100 km/h-ról.
Természetesen nedves körülmények között is vizsgálták a nyári gumikat, a vizsgálatok során a következő szempontok szerint hasonlították össze a nyári gumikat: vészfékezés 80 km/h-ról, aquaplaning hossz- és keresztirányú haladás közben, stb.
Zaj, fogyasztás, kopás a végletekig, számtalan „kínzási módszernek” vetik alá a gumikat, különböző sofőrökkel tesztelik egészen a végeredmény megszületéséig. Sőt, a gumikat az adott kategórián belül különböző személyautókon tesztelik, így biztosítva,, hogy valóban megbízható eredmény szülessen – hűen a szervezet jó hírnevéhez.
185/65 R15
Száraz körülmények között mindössze két abroncs nyújtott kiváló teljesítményt, míg nedves körülmények között négy gyártó gumijai érdemelték ki ezt a minősítést. Viszont mindkét tesztet nézve, és ezzel a képzeletbeli abszolút első helyet a Bridgestone Turanza T005 érte el, de jól szerepeltek a Toyo Proxes CF2, a Continental PremiumContact 5 gumik, valamint a Kumho Ecowing ES01. Az ADAC teljes listáját IDE KATTINTVA érheted el.
215/65 R16
Kisáruszállítóknál, kisbuszoknál jellemző méret, Ford Transit, Opel Vivaro, Renault Master esetében is jellemző szerelés. Szintén tesztelték száraz körülmények között is, amely során általános meglepetésre az Apollo Altrust bizonyult a legjobbnak. A Nexen Rodian CT8 és a Falken Linam Van 01 is egész jól szerepelt a neves versenytársakkal összehasonlítva, de aztán nedves körülmények között jöttek az igazán nagy meglepetések.
Nedves aszfalton kilenc mintázat olyan rossz eredménnyel zárt, hogy összértékelésük sem lehetett jobb elégtelennél. A legjobb eredmény is csak közepes lett, és közülük is a legjobbnak az Apollo és a Continental lett. A Hankook a lehető leggyengébbet, 5,5-öst kapott.