ADAC nyárigumi teszt 2023 205/55 R16
Az ADAC nyárigumi teszt 2023 idén 50 éves jubileumi teszttel készült, így ennek fényében 50 abroncsot vizsgáltak.
A gumiteszt évfordulójára egy nagy különlegesség: 50 nyári gumi a legkelendőbb 205/55 R16 V méretben a teszten – most kibővített környezetvédelmi és gazdasági kritériumokkal, melyeket a környezetvédelmi kategóriában foglaltak össze:
- Tíz „jó” értékeléstől a hét „nem megfelelő”-ig
- Nedves fékút 80 km/h-tól: akár 25 méteres különbség
- Nem érdemes mindig a termék árát nézni
- Átfogó táblázat részletes plusz/mínusz értékeléssel
1973: Az első ADAC gumiabroncs teszt
Németország 1973-ban kíváncsian várta az elkövetkező eseményeket, ugyanis az útfelület nyilvánvaló sérülései miatt végre le kellett húzni az addig megszokott tüskés abroncsok szögeit. De hogyan lehet átvészelni a telet tüskék nélkül? Érdemes megvenni az új, útbarát speciális abroncsokat jégre és hóra? Vagy egy jó öves abroncs egész évben ellátná a dolgát? Az ADAC nagyszabású tesztjének 25 öves abroncsokkal kellett választ adnia – havon a svájci Engadinban, egy genfi jégpályán és a Pirelli tesztpályán a nyárias Olaszországban.
50 évvel később az ADAC és európai partnerei még mindig tesztelik a gumikat – az évforduló megünneplésére pedig még 50 nyári gumit is vizsgáltak. A teszt különlegessége, hogy szinte minden Németországban megvásárolható vagy megrendelhető gumiabroncs minden árkategóriában megtalálható. Tehát az olcsó távol-keleti termék ugyanolyan jó, mint a drága francia magasabb árkategóriájú termék? És nem biztonságos-e sok pénzt megtakarítani, ha a hannoveri prémium termék helyett alacsonyabb árkategóriájú abroncsot szerel fel?
ADAC nyárigumi teszt 2023 205/55 R16
Új vizsgálati kritérium: a környezeti egyensúly
Ahogy az abroncs- és járműtechnológia változott az elmúlt 50 évben, úgy a teszt is fejlődött. Az ADAC hű marad a végső osztályzatban kiegyensúlyozott értékelési elvhez, ugyanakkor felvesz egy új értékelési szempontot. A végső osztályzat most a vezetési biztonság és a környezeti egyensúly fő kritériumainak két egyéni pontszámúból alakul ki.
A 70 százalékos súllyal a legfontosabb elem továbbra is a vezetésbiztonság a száraz és nedves utakon a szokásos tesztkritériumok mellett. A kopás, az üzemanyag-fogyasztás és a zaj átkerül a környezeti egyensúly új fő kritériumába (30 %), amelyet a gumiabroncs tömege és kopása, valamint olyan fenntartható szempontok egészítenek ki, mint a gyártási maradványok tanúsítása.
Az AKH szakértői szerint nem egyértelmű, hogy mely termék terheli jobban a környezetet. Amit készen szállítanak az EU-ba vagy az EU ban előállîtott késztermék alapanyagait szállítják ide. Ennek oka, hogy az EU-ban nincs az abroncsgyártáshoz elengedhetetlen kaucsuk ültetvény.
Nagyon kiegyensúlyozott: A tíz jó modell
A Goodyear, a Continental, a Michelin és a Bridgestone viszonylag drága prémium termékei is a lista élén állnak a nagy jubileumi teszten. A japán Falken mellett jelenleg a koreai Kumho, Hankook és Nexen gyártók teszik teljessé a csúcsmezőnyt. Közvetlenül elöl 2.0-s csúcsjelzéssel : a rendkívül kiegyensúlyozott Goodyear EfficientGripPerformance 2 és a Continental PremiumContact 6 , amely mércét állít fel a vezetésbiztonság terén. Az utódmodell, a Premium Contact 7 egyébként idén tél óta kapható válogatott méretekben.
Kielégítő: A széles középpálya
Az ADAC nyárigumi teszt 2023 21 modellje – köztük sok másodlagos prémium gyártó márka – ért el kielégítő összesített értékelést a VW Golf 8 tesztjárművén. Általánosságban elmondható, hogy ezek az abroncsok egy speciális gyengeség miatt értékelődtek le, de a személyes használati feltételektől vagy preferenciáktól függően minden bizonnyal valamivel olcsóbb alternatívát jelenthetnek. Általában a vizes utakon tapasztalható kisebb gyengeségek vezetnek a vezetési biztonság leértékeléséhez, száraz utakon ritkábban voltak jelen hiányosságok. A környezeti egyensúly kategóriában is gyengébb értékelést kaptak, leginkább a nagyobb kopás miatt.
Csak elegendő: hiányzik az egyensúly
A Michelin e.Primacy, amely csak elégséges értékelést kapott, bizonyítja, hogy az abroncsgyártás klasszikus, egymásnak ellentmondó céljait nem mindig lehet megoldani. Az e.Primacy, amelyet a Michelin nemcsak belsőégésű motorokhoz, hanem e-autókhoz is ajánl, a környezetvédelmi egyensúlyban meggyőző teljesítménnyel brillíroz a kopás, a gumikopás és a hatékonyság tekintetében. Az e.Primacy azonban csak nedves úton működik rosszul: nedves aszfalton 80 km/h-ról csak 43,7 méter után állt meg. Ugyanakkor a Conti PremiumContact 6 34,4 méternél állt meg!
A hibás gumiabroncsok nem jelentenek alternatívát
Hét abroncs az egymásnak ellentmondó célok miatt teljesen meghibásodott: katasztrofális vizes teljesítménnyel kudarcot vallottak – még akkor is, ha más részágakban sikerül is csúcsteljesítményt felmutatniuk. A legjobb példa: A rendkívül strapabíró kínai DoubleCoin DC99- el csaknem 65 000 kilométert lehet megtenni, de addig bízzunk benne, hogy az abroncsnak nem kell nedves úton fékezést kibírnia: 80 km/h-tól 59,3 méteres féktáv. Ez mind a vezetőnek, mind az utasoknak rendkívül veszélyes.
Másképp fogalmazva: azon a ponton, ahol a Continental PremiumContact 6- os tesztjármű már áll, körülbelül 52 km/h-val hajtunk el a DoubleCoin DC99 mellett. Az ilyen sebességnél bekövetkező balesetek drámai következményekkel járhatnak – ezért érdemes kerülni ezeket az abroncsokat.
ADAC nyárigumi teszt 2023 205/55 R16 összesítés
Gyártó/ Modell | Ár euróban | ADAC-ítélet | Vezetési biztonság | Környezeti egyensúly |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 110 | 2 | 2,1 | 1,7 |
Continental PremiumContact 6 | 115 | 2 | 1,8 | 2,6 |
Michelin Primacy 4+ | 120 | 2,1 | 2,3 | 1,6 |
Bridgestone Turanza T005 | 111 | 2,3 | 2,2 | 2,4 |
Nokian Tyres Wetproof | 87 | 2,3 | 2 | 2,9 |
Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 89 | 2,3 | 2,1 | 2,7 |
Continental UltraContact | 113 | 2,3 | 2,6 | 1,7 |
Kumho Ecsta HS52 | 82 | 2,4 | 2,3 | 2,7 |
Hankook Ventus Prime4 | 89 | 2,5 | 2,4 | 2,7 |
Nexen N´Fera Primus | 86 | 2,5 | 2,3 | 3,1 |
Kenda Kenetica Pro KR210 | 79 | 2,6 | 2,4 | 3 |
Kleber Dynaxer HP4 | 88 | 2,6 | 2,8 | 2,1 |
Fulda EcoControl HP2 | 90 | 2,6 | 2,8 | 2,2 |
Toyo Tires Proxes Comfort | 84 | 2,6 | 2,7 | 2,5 |
Debica Presto HP2 | 81 | 2,7 | 2,81 | 2,3 |
Dunlop Sport BluResponse | 110 | 2,7 | 2,6 | 2,8 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 107 | 2,7 | 2,7 | 2,6 |
Sava Intensa HP2 | 86 | 2,7 | 2,8 | 2,6 |
Semperit SPEED-LIFE 3 | 91 | 2,7 | 2,8 | 2,6 |
Firestone Roadhawk | 88 | 2,8 | 2,8 | 2,7 |
BF Goodrich Advantage | 96 | 2,9 | 2,9 | 2,8 |
GT Radial FE2 | 70 | 2,9 | 2,9 | 3 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 67 | 3,1 | 3,4 | 2,3 |
Barum Bravuris 5HM | 86 | 3,1 | 3,2 | 2,9 |
Viking ProTech NewGen | 80 | 3,1 | 3,4 | 2,5 |
Norauto Prevensys 4 | 65 | 3,1 | 3,2 | 3 |
Apollo Alnac 4G | 90 | 3,2 | 3 | 3,5 |
General Tire Altimax One S | 64 | 3,2 | 3,5 | 2,4 |
Giti GitiSynercy H2 | 75 | 3,2 | 3,4 | 2,8 |
Petlas Imperium PT515 | 74 | 3,3 | 3,5 | 2,8 |
Uniroyal RainSport 5 | 92 | 3,3 | 3,4 | 3,1 |
Hifly HF 201 | 64 | 3,6 | 3,6 | 2,6 |
Cooper ZEON CS8 | 83 | 3,6 | 3,6 | 3,3 |
Westlake Z-107 | 73 | 3,7 | 2,7 | 3,7 |
Minerva F 209 | 74 | 3,7 | 3,7 | 3 |
King Meiler Sport1 | 75 | 3,8 | 3,8 | 2,8 |
Tomket Sport | 67 | 3,8 | 3,8 | 3,3 |
Michelin e.Primacy | 124 | 3,9 | 3,9 | 1,3 |
Laufenn S Fit EQ+ | 75 | 3,9 | 2,9 | 3,9 |
Delinte DH 2 | 70 | 4 | 4 | 3,7 |
Zeetex ZT 1000 | 76 | 4,1 | 3,8 | 4,1 |
Avon ZV7 | 90 | 4,1 | 3,9 | 4,1 |
Radar RPX 800 | 67 | 4,1 | 4,1 | 3,7 |
Rotalla RH 01 | 72 | 4,7 | 4,71 | 3,2 |
Berlin Tires Summer UHP 1 G2 | 52 | 5,3 | 5,31 | 3,1 |
Lassa Driveways | 98 | 5,3 | 5,31 | 3,1 |
Evergreen EH 226 | 102 | 5,4 | 5,41 | 2,7 |
Riken Road Performance | 76 | 5,4 | 5,41 | 3,1 |
DoubleCoin DC99 | 67 | 5,5 | 5,51 | 1,7 |
Premiorri Solazo | 45 | 5,5 | 5,51 | 3,2 |
0,6 – 1,5 – nagyon jó
1,6 – 2,5 – jó
2,6 – 3,5 – megfelelő
3,6 – 4,5 – elégséges
4,6 – 5,5 – nem megfelelő
Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át országszerte több, mint 200 helyen.
Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!