Mennyi új autó
Milyen autókat vásárolunk? A céges vevők vagy a magánszemélyek vannak többségben? Melyek a legkedveltebb márkák és típusok? Mire lehet mindebből következtetni?
Hazánkban – 2019 első félévében – közel 75 ezer új személyautót állítottak forgalomba. Ez tekintélyes szám, ha megpróbáljuk elképzelni, egy közepes méretű város minden háza elé jutna egy-egy darab. A legnagyobb vásárlóerő természetesen a céges szektoré, a komoly flottákat birtokló vállalatok, az állami szervek és a KKV-k járművei adják az újautó-piac közel hatvan százalékát. Persze sok egyedi magánautó is sokra megy, ez mutatkozik meg a valamivel negyven százalék fölötti részesedésből.
A márkák népszerűségi versengését egyértelműen „a mi autónk”, a Suzuki vezeti, egyedül túllépve a tízezres lélektani határt (11.698). Utána egymás sarkát tapossa a Ford, a Skoda és az Opel (7051, 6486 és 6017). Alig marad el az ötezertől, és szinte holtversenyt produkál a Toyota, a Volkswagen és a Dacia. Tehát
a józan alapigényeket nívósan kielégítő márkák adják a nagyobb számokat,
de ezért virágzik a presztízsautók piaca is, a cégvezetők, üzletemberek, rangos személyek körében legmenőbbnek számító német trió, az Audi, a BMW és a Mercedes 1502, 1958, illetve 2160 kocsit adott el.
Érdekes azt is megnézni, hogy melyek a legkedveltebb típusok. Nagyon befutott a Suzuki Vitara és az SX4 S-CROSS, komoly szerepet játszva Esztergom első helyezésében. Örök sláger a Skoda Octavia, miként a hivalkodásmentes praktikumot kínáló Dacia Duster is. Az Opel Astra sikertörténete bő harminc éve töretlen, utánuk a Renault Clio, az Opel Corsa és a Ford Focus következik a rangsorban. Csak az érdekesség kedvéért: Bentley-ből egyet, Ferrariból kettőt vettek fél év alatt.
Ami az autójellegeket illeti, diadalmaskodnak a magas üléspozíciójú, jó kilátást biztosító kényelmes SUV-ok, azaz szabadidő-autók. Ez adja az újautó-vásárlások 37 százalékát, 28-cal követi az alsó középkategória, együttesen kiadva a magyar autópiac kétharmadát. A praktikumához mérten költséges kiskocsi-szegmens 15 százalékot képvisel, aztán már csak a felső középkategória mutat jelentősebb hányadot, közel hat százalékkal. Az „executive”, azaz felső régió, a sport-kocsik és a luxusautók együttesen hoznak össze két százalékot.
Mindezek alapján úgy vélhetjük, hogy rendben van a magyar autópiac, zömmel a túlzó fényűzést mellőző, célszerű járművek állnak szolgálatba, de azért nem szegényes az összkép, hiszen a legmagasabb kategóriákig minden képviselteti magát. Soha rosszabb félévet – hiszen idén öt százalékkal felülmúltuk 2018 első hat hónapját. Szerencsére a hibrid és elektromos autók száma is látványosan növekszik, így akár nálunk is előfordulhat majd, hogy Norvégiához vagy Hollandiához hasonlóan a zöldek beférnek a hagyományos benzines és dízel típusok elé. Reméljük, hamarosan erről a fordulatról is beszámolhatunk.