Régi-új csibészek
Mindenütt siker a retró, miért pont az autógyártás volna kivétel? Az egyszerű ismétlés azonban fantáziátlan: azok az igazi zsenik, akik képesek megújítani a letűnt korok legendás típusait.
Ahogy a zenében és a divatban, az autóiparban is szeretnek visszanyúlni a nagy klasszikusokhoz. A műfajt a Volkswagen teremtette meg, amikor 1997-ben megépítette a Bogár stíluselemeiből építkező Beetle-t. Pár évvel később a BMW a Morris Mini-Minor (barátoknak csak Mini) feltámasztásával nemcsak típust, de egy vadonatúj márkát is létrehozott, majd 2007-ben jött a Fiat 500, amely hűen tiszteleg az olasz autógyártás emblematikus törpeautója előtt.
Ők a múltdédelgetés példaképei, nemcsak azért, mert elegánsan hidaltak át néhány évtizedet a formatervezés terén, de azért is, mert bebizonyították, hogy a dizájn önmagában kevés: a Mini palettája mostanra szabadidőjárművet, kupét, kabriót, villany- és sportautót is magában foglal, és a Fiat is komplett modellcsaládot épített fel az 500-as legendája (és neve) köré. A Volkswagen erre képtelen volt a Beetle-lel, és a modell el is tűnt a süllyesztőben.
Jön viszont helyette más: a cég új generációs, tisztán elektromos modellcsaládjában a hírek szerint nemcsak az egykori gombszemű, gömbölyű orrú kisbusz, a T2 fog visszatérni (az előtanulmányt I.D. Buzz néven mutatták be), hanem a hatvanas évek aranyos homokfutója, a nem igazán praktikus, de nagyon vidám Volkswagen Buggy is.
Aki nem tudja kivárni a német dűneautó érkezését, akár most is megvásárolhatja annak francia megfelelőjét. A Citroën immár negyedik éve gyártja és forgalmazza a Louis de Funès csendőrfilmjei révén halhatatlanná vált Méhari tisztán elektromos utódját. Elődjéhez hasonlóan az e-Méhari is minimalista és formabontó, korlátozott használati értékkel, de hatalmas személyiséggel.
A Ford Puma a kilencvenes évek végének népszerű városi sportautócskája volt, szerethető megjelenéssel, felnőttes vezetési élménnyel és érdemtelenül rövid élettartammal. Húsz év után most ismét életre kelti a típust a Ford, de az ismerős stílusjegyeket már egy felfújt, emelt hasú karosszériára illesztették rá: a Puma városi szabadidőjárműként szeretné folytatni elődje sikertörténetét. A kategóriából eddig hiányzó, sportos vonalaival erre minden esélye meg is van. Nem csak a megfizethető autók között van persze létjogosultsága a rég megrajzolt idomoknak. A Ferrari Monza nem egy konkrét típus, hanem az ötvenes évek alacsony szélvédős, tető nélküli sportautói, a barchetták előtt emelt kalapot. És ez csak a kezdet: a későbbiekben Icona néven egész modellcsaládot kívánnak felépíteni a márka kétségtelenül ikonikus hagyatéka köré.
címlapfotó: https://www.cnet.com/roadshow/news/electric-time-machine-vw-id-buzz-concept-gets-production-greenlight/