Mutassunk jó példát
Kislányunk még alig látszott ki a földből, amikor már figyelte és hangosan jelezte a KRESZ-táblákat a hátsó ülésről: Vigyázni kell, szarvas ugrik! Apa, itt ne előzz… A gyerekek nagyon szívesen tanulják el, amit a felnőttek csinálnak, például a közlekedést. Utánoznak minket, és ez nagy lehetőség, egyben felelősség.
Bocsánat a hasonlatért: ha egy kutyát meg lehet tanítani, hogy minden egyes átkelés előtt leüljön a járda szélén, megvárja az indulással a gazdi jelzését, akkor meg lehet tanítani egy kisgyereket is, hogy nézzen körül, figyelje a jelzőlámpát. Nagyon fontos jó példát mutatni, nem nekiindulni a kicsivel együtt a pirosnak, akkor sem, ha nyilvánvalóan nem jön semmi. Annak kell rögzülni a fejecskéjében, hogy a piros az tilos!
Játékosan tanulni a legjobb. Legóval, autómodellekkel, játék jelzőtáblákkal egész kis várost lehet berendezni a gyerekszoba padlóján, és mikor már rollerezni, biciklizni tud a lurkó, ki lehet vinni egy kicsiknek készült KRESZ-parkba is. Az okostelefonok korában élünk, felnőtt, gyerek egyaránt hajlamos belefeledkezni a képernyőbe, akár még veszélybe is sodorva magát. Fontos a szülők mintája: ha a volánnál telefonálunk (netán kézben tartott mobillal), és emiatt csak az énünk egyik fele van „itt és most” helyzetben, míg a másik valahol a távolban jár, akkor ezt tekintik normálisnak, természetesnek fiatal követőink, és maguk is hasonlóképpen cselekszenek majd.
Pedig tudva tudjuk, hogy a figyelemmegosztás még akkor is veszélyes bizonyos mértékig, ha kihangosítva vagy headsetről beszélgetünk. Ha mi magunk példásan figyelünk a forgalomra, akkor vegyük rá apró utasainkat a forgalom vagy a mellettünk elsuhanó táj egy-egy érdekességének kiemelésével, hogy ők is nézelődjenek. A táblagép, a telefon elszigetelheti a holnap autóvezetőit attól, hogy gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek, akár városban, autópályán vagy egy idegen országban is. Amikor majd az ő kezükben lesz a volán, ne lepődjenek meg olyasmin, amit régóta ismerhetnének.
A kicsik imádják a játékos kvízeket: Emlékszel, mit jelent ez a tábla? Meg tudod tippelni, milyen színű autó mehet itt át elsőként? Szerinted az a biciklis ott szabályosan megy az úton? Itt vajon meg szabad állni? Mint minden egyebet, gyermekeink ezeket a részleteket is fújni fogják automatikusan, ha bevonjuk őket is a közlekedésbe