ADAC négyévszakos gumi teszt 2024

A négyévszakos gumiabroncsok választéka most már kielégítő. De mit tudnak valójában? Még mindig csak guruló kompromisszumok? Az ADAC 16 jelenlegi 205/55 R 16 méretű gumiabroncsmodellt tesztelt. Meglepő eredményekkel.

  • Nyáron és télen tesztelve
  • Négyévszakos gumiabroncs először kapott „jó” minősítést
  • Biztonsági és környezetvédelmi teljesítmény értékelése

A négyévszakos gumiabroncsokkal sokáig probléma volt, mivel a nyári és a téli gumiabroncsok közötti kompromisszumnak tekintették őket. Soha nem tudták felvenni a versenyt a szezonális specialistákkal. Világos, hogy miért: a nyári és a téli gumiabroncsok eltérő követelményprofilokkal rendelkeznek, ezért a kialakításuk is különbözik.

A nyári gumiabroncsok keményebb gumikeverékükkel és nagy futófelületi blokkjaikkal még nagyon magas hőmérsékleten is biztos tapadást biztosítanak, de hóban csúszni kezdenek, a téli gumiabroncsok lágyabb keverékükkel és finom lamelláikkal jól tapadnak a hóban és a jégen. Magas hőmérsékleten azonban túl puhává válnak.

Ezért gyakorlatilag lehetetlen, hogy egy gumiabroncs mindkettőt tökéletesen teljesítse. A négyévszakos gumiabroncsok piacán azonban történik valami. A nagyobb vásárlói kereslet növeli a kínálatot – és nyilvánvalóan a gumiabroncsok minőségét is javítja. Az ADAC tesztjén először kapott „jó” minősítést egy négyévszakos gumiabroncs.

Forrás: ADAC négyévszakos gumi teszt
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/205-55-r16/

A négyévszakos gumiabroncsok vizsgálati eredményei

16 gumiabroncsot teszteltek nyári és téli körülmények között, valamint vizes úton, különböző teszthelyszíneken. A vizsgált gumiabroncsok sebességindexe V (240 km/h), terhelhetőségi indexe pedig 94 (670 kg). Ezek az értékek megfelelnek számos modern személygépkocsi és könnyű terepjáró tipikus követelményeinek.

Gyártó/modellADAC-ítéletVezetésbiztonságKörnyezetvédelmi egyensúly
Goodyear Vector 4Seasons Gen32,42,72,8
Pirelli Cinturato All Seasons SF22,62,33,3
Hankook Kinergy 4s22,72,92,2
Michelin CrossClimate 22,72,92,2
Kumho Solus 4S HA32+2,83,02,3
Vredestein Quatrac2,83,12,2
Falken EuroAll Season AS2103,13,22,7
Firestone Multiseason23,63,63,1
Sava All Weather3,73,72,3
Nankang Cross Seasons AW-63,73,72,9
Toyo Celsius AS23,83,82,3
Semperit AllSeason-Grip3,93,92,9
UNIROYAL AllSeasonExpert 2442,2
Yokohama BluEarth-4S443,3
Kenda Kenetica 4S5,15,12,8
Infinity Ecofour5,45,42,4
nagyon jó
0,6 – 1,5

1,6 – 2,5
megfelelő
2,6 – 3,5
elégséges
3,6 – 4,5
nem megfelelő
4,6 – 5,5

Legjobb gumiabroncs: Goodyear Vector 4Seasons

A teszt győztese a Goodyear. A Vector 4Seasons Gen-3 volt az első olyan négyévszakos gumiabroncs, amely „jó” minősítést kapott. A 2,4-es végeredmény azt mutatja, hogy a gumiabroncs alapvetően jól hangolt, és semmilyen területen nincs kirívó gyengesége. Azonban még mindig nem tökéletes: bár nedves és téli utakon jó eredményeket nyújt, száraz úton, magas nyári hőmérsékleten enyhe gyengeségeket mutat, így a vezetésbiztonság szempontjából csak 2,7-es pontszámot kapott.

A jó környezeti mérleg (1,8-as pontszám), amely az eredmény 30 százalékát teszi ki, segít az általános díj elnyerésében. Magas hatékonysága csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, a gumiabroncsok kopása alacsony, és a több mint 60 000 kilométeres előre jelzett futásteljesítménye átlagon felüli.

Gyakori vezetők számára: Pirelli Cinturato All Season

Összehasonlításképpen, a szintén ajánlott és az összesített eredményben második helyen álló Pirelli Cinturato All Season SF2 csak 33 000 kilométert futott – tehát a Goodyearrel kétszer annyi ideig lehetett volna autózni.

A második helyezett Pirelli Cinturato All Season SF2 azonban határozottan jó választás a ritkán versenyzők számára. Ez az egyetlen gumiabroncs a tesztben, amely jó pontszámot (2,3) ért el a vezetésbiztonság terén. Ez azt jelenti, hogy az abroncs nyáron, télen és nedves körülmények között is jó vezetési és biztonsági jellemzőkkel nyűgöz le. A teszt során a legjobb pontszámot érte el mind a nedves fékezés, mind a kezelhetőség terén.

A Pirelli Cinturato All Season SF2-t azonban már felváltotta utódja, a Pirelli Cinturato All Season SF3, amelynek teljesítményéről a tesztcsapat sajnos még nem tud nyilatkozni. Az utód azonban biztosan szerepel majd a következő egész szezonális gumiabroncstesztben. Az ADAC már most is teszteli.

Különleges erősségű gumiabroncsok

A Pirellit négy másik gumiabroncs követi, amelyeknél a tizedesvessző előtt kettes áll: a Hankook Kinergy 4S², a Michelin CrossClimate 2, a Kumho Solus 4S HA32+ és a Vredestein Quatrac. Mind a négy gumiabroncs jó eredményeket ért el a környezetvédelmi teljesítményt tekintve, de a vezetésbiztonság tekintetében enyhe gyengeségeket mutattak: a Hankook nedves és havas úton, a Michelin nedves úton, a Kumho nedves és száraz úton, a Vredestein pedig száraz, nedves és havas úton.

A Falken EuroAll Season AS210 gumiabroncs szintén kielégítő összértékelést ért el. Mind a vezetésbiztonság, mind a környezetvédelmi teljesítmény tekintetében nem ér el kielégítőnél jobb eredményt, de még így is ajánlható abroncs lehet annak, akinek megfelelő vezetési profilja van: Nedves úton jó, de más abroncsok jobban teljesítenek hóban. Ami például a száraz úton való fékezést illeti, a Falken a középmezőnyben helyezkedik el.

7-szer elegendő, 2-szer elégtelen

Az ADAC tesztjén az egész szezonális abroncsoknak hóban is bizonyítaniuk kell© ADAC/Marc Wittkowski

Sajnos a tesztelt abroncsok többsége még mindig azt mutatja, hogy mégsem olyan triviális dolog olyan kiegyensúlyozott, télen és nyáron egyaránt jól működő, egész évben használható abroncsot építeni: hét modell 3,6 és 4,0 közötti összpontszámmal nem jutott túl az „elégséges” minősítésen, kettő pedig még „gyenge” minősítést is kapott (5,1 és 5,4).

 A nem megfelelő abroncsok egyes tesztfajtákban vitathatatlan eredményeket szállítanak: Hóban a Kenda Kenetica 4S gumiabroncs a kezelhetőség szempontjából megbukik. Korán elveszíti a tapadást, hajlamos az alulkormányzottságra, és a határon alig vannak tartalékai – így hamar lecsúszik vele az útról.

És mi a helyzet a hét „elegendő” minősítésű gumiabronccsal? Ezek sem ajánlottak, mert túl sok gyengeségük van, különösen száraz úton. Az abroncsok nyári hőmérsékleten túlságosan pontatlanok, és a határon történő kikerülési manőverek során is kihívást jelentenek a vezetőnek, mivel hajlamosak a meglehetősen egyértelmű túlkormányzottságra, és nem stabilizálódnak olyan gyorsan, ahogy az a volán mögött ülő számára elfogadható lenne.

Következtetés

Az egész évben használható gumiabroncsok még mindig messze vannak attól, hogy univerzálisak legyenek. Valóban vannak nagyon örvendetes fejlemények, amit az összesen hét ajánlható modell és mindenekelőtt az első „jó” minősítésű egész évben használható gumiabroncs is mutat. De az is tény, hogy a 16 gumiabroncsból kilenc nem ajánlott.

A gumiabroncsok kiválasztásakor mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy mind a vezetésbiztonság, mind a környezeti egyensúly szempontjából jelentős teljesítménybeli különbségek vannak. Fontos: A gumiabroncsok vásárlásakor a teljesítményre és nem az árra kell helyezni a fő hangsúlyt. Ideális esetben az eredménytáblázatot a saját vezetési profiljának megfelelően kell értelmezni. Ha Ön állandóan az autójára van utalva, és évente sok kilométert tesz meg, az abroncsnak a lehető legjobban kell teljesítenie a vezetésbiztonság és a környezeti teljesítmény szempontjából.

A vizsgált 205/55 R 16 méretű gumiabroncs a legkeresettebb méret. Számos modellre illik, elsősorban a kompakt osztályból. A spektrum a Mercedes A-osztálytól a Fiat 500L-en, a Minin és a Mazda 3-on át az Opel Meriváig terjed, Škoda  Octavia és a VW Passatig. És természetesen a VW Golf is alkalmas, amelyen az egész évben használható abroncsokat teszteltük.

Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át több, mint 150 ponton országos Gumi Pont Szerviz hálózatunkban.

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!