JAMES BOND – A MÁRKAHŰ TITKOS ÜGYNÖK

Három dolog van, amire James Bond rábízza az életét: az autója, az okosórája és a pisztolya. A 007-es ügynök legújabb kalandjait feldolgozó Nincs idő meghalni (No Time To Die) című film április elején érkezik a mozikba, és a királynő márkahű szolgája ezúttal is az Aston Martin modelljeit vezeti.

Lukas fotója a Pexels oldaláról

Ő felsége első számú titkos ügynöke kifogástalan öltözéke mellett arról híres, hogy mindig kiszabadul a szorult helyzetekből. Segítik ebben az autói, amelyek az évtizedek során számos gyártótól érkeztek. James Bond legalább hatvanféle két- és négykerekű járművet vezetett a filmsorozat 1962-es első epizódja óta, a szórakozott Q által tuningolt különleges szolgálati autói pedig legendássá váltak. Akkor is, ha a Dr. No-ban használt Sunbeam Alpine kabrió csak szükségmegoldás volt (ez volt az egyetlen sportkocsi, amit a stáb megtudott szerezni a jamaicai forgatáson);  ha a Csak kétszer élszben (1967) látható Toyota 2000 GT-ből kilógott a főszereplő, Sean Connery feje és karja; ha az 1981-es Szigorúan bizalmasban látott Citroën 2CV „Kacsa” nem nevezhető szuperautónak. A kém, aki szeretett engem (1977) sztárja, a Lotus Esprit az üldözéses jelenetek mellett tengeralattjáróként is legalább olyan emlékezeteset alakított. De ha csak egy autómárkát mondhatnánk, ami összeforrt Bond nevével, az az Aston Martin.

Az angol manufaktúra sportautói az eddigi 24 Bond-film közül tizenkettőben szerepeltek. A 007-es ügynök az 1964-es Goldfingerben talált rá először az Aston DB5-re, amely alumíniumkarosszériával készült, négyliteres motorja pedig akkor bámulatos 286 lóerős teljesítményt és 233 km/órás végsebességet produkált. Ez annyira bejött Bondnak, hogy utódait – az új DB5-öst, DBS-t, a DB10-est, a Vanquisht és a klasszikus V8 Vantage-et – az 1990 óta készült összes részben bevetették. A gyártónak még úgy is megéri a Bond-filmekben szerepelni, hogy a forgatásokon sokszor lezúzták a több százezer eurós autókat az üldözéses jelenetek során. Így történt ez a Spectre – A fantom visszatér 2014-es forgatásán is, ahol öt speciális DB10-est törtek össze, kettő pedig a Rómát kettészelő Tiberis folyóban végezte.

A bizalom ennek ellenére töretlen: James Bond négy Aston Martint is vezet majd a legújabb, Nincs idő meghalni (No Time To Die) című részben. Visszatér a klasszikus DB5-ös és V8 Vantage, míg a high-tech ipart a Vanquish utódja, a 725 lóerős, V12-es motorral szerelt GTS Superleggera, illetve a Red Bull F1-es főtervezője, Adrian Newey koncepciója alapján, mindössze 500 példányban készült Valhalla képviseli. A film rendezője, Cary Fukunaga lelkes környezetvédő, ezért az Aston első elektromos modelljét, a Rapide E-t favorizálta volna. A cég azonban tavaly év végén váratlanul megszüntette a gyártását, így még legalább egy epizódot várnunk kell arra, hogy James Bond e-autóval oldjon kereket.

Bár Bond-filmekben szerepelni minden autógyártó számára megtiszteltetés, ezt elsőként a BMW emelte marketingeszközzé az 1990-es évek közepén. A Z3 kabrió még nem aratott átütő sikert az 1995-ös Goldeneye-ban, viszont A holnap markában-ban debütált BMW 750iL, majd A világ nem elégben bemutatott Z8 kabrió már kimutathatóan hozzájárult az eladások növeléséhez. A Z8-as még nem állt készen a sorozatgyártásra, amikor a filmet forgatták, így a BMW kocsitestbe egy Chevy V8-as motort szereltek. Két példány készült ebből a csodabogárból: az egyiket összetörték a forgatás során, a másik viszont 137 ezer dollárért kelt el egy aukción 2012-ben.

Vélemény, hozzászólás?