Mi teszi a jó sofőrt?

A válasz nem is olyan egyszerű, mert nincs egyetlen meghatározó tulajdonság, ami alapján dönthetnénk. Helyette felsorolunk többet is: a sorrendjük nem meghatározó, de mindegyik fontos. Olvass tovább, és döntsd el, vajon kormány mögé termett típusnak mondhatod magad?

A koncentráció képessége

Ez maga a fókuszálás, vagyis annak képessége, hogy csak arra figyel­jünk, amivel foglalkozunk. Ha in­kább az a „meditálós” típus vagy, aki szeret belemerülni a gondo­latai ba vezetés közben, akkor nem tartozol a jó koncentrációval megáldottak csoportjába. Ha pedig képtelen vagy elszakadni a mobi­lodtól – kihangosítóval vagy anél­kül – és a GPS­en kívül mást infor­mációkkal is foglalkozol, az nem koncentráció. „Tudok én egyszerre kétfelé is figyelni” – sokaknak ismerős mondat, de a megosztott figyelem akkor is csak félfigyelem.

Helyzetfelismerés, óvatosság

A fókuszálás ahhoz is hozzásegít, hogy vezetés közben részleteiben lássuk a környezetünket. Lelép­e a járdaszélen álldogáló gyalogos, be­vág­-e elénk a balsávban bizonyta­lankodó autós? Az előrelátó sofőr folyamatosan váltogatja a szeme által befogott perspektívákat a kis, közepes és nagy távolságok között.

Így teljesebb képet kap arról, hogy mi történik körülötte, és a vizuális információkból reálisabban előre jelezheti az eseményeket. A par­koló autók alatti térben látszó lábak, a kirakatokban tükröződő ké­pek, az utcasarok mögül világító
fényszórók – megannyi jel, melyek­ből olvashatunk.

Mozgáskoordináció

A jó vezető olyan finoman vált sebességet, úgy ka­nyarodik, úgy fékez, hogy az utasai közben meg sem rezdülnek. Ez nem jelent feltétlenül lassú vezetést, inkább a laza mozdulato­kon, a végtagok és a törzs munkájának összehangolt­ságán múlik, valamint a magabiztosságon. Mind­ehhez sok gyakorlat kell, de akadnak sofőrök, akik akárhogy falják a kilométe­reket, sosem lesznek képe­sek eljutni erre a szintre.

Gyakorlati rutin

Vegyél részt vezetéstechnikai trénin­geken: nedves úton vezetés, téli közlekedés, lejt­ és hegymenet, nagy sebességű vezetés… Így akár Casco­biztosításod összegét is csök­kentheted, és megszerezheted azt a fajta rutint, amire csak ritka helyze­tekben lesz szükséged. Tudod, hogy milyen sebesség mellett milyen tá­volságban kell az utat figyelned?

Tudod, hogyan kell egy éles kanyart bevenni úgy, hogy mindvégig tartsd az ívet és a gáz adással szépen ki­húzd a kocsit a kanyarból? Nyilván tisztában vagy vele, ha a kocsi meg­csúszik a jeges úton, nem fékezni, hanem kormányozni kell, de reflexből is képes vagy erre?

Hozzáállás

Mármint nyugalom és tole­rancia. Ezek nélkül bármi­lyen lendületesen vezessen is valaki, nem lehet igazán jó sofőr. Aki könnyen dühbe jön, és arra szórja a figyelmét, hogy a többi vezető­vel vitázik, nem koncentrál és nem is óvatos.

Elméleti ismeretek

A frissen jogosítványt szerzett veze­tők még képben vannak a KRESZ szabályaival, ahogyan a jelzőtáblák­kal is. Amint telnek az évek, az is­meretek egy része elhalványul, már csak a napi szinten alkalmazott tu­dás marad aktív. Vajon most is si­mán átmennél a KRESZ-vizsgán? Felkészültséged érdemes ötévente frissíteni, mondjuk a www.kresz­teszt.net oldal segítségével.

Precíz parkolás

A legtöbb sofőrnek a párhuzamos parkolás szokott gondot okozni. Sajnos az autóvezetési vizsgából néhány éve eltörölték a rutint. A tanpályákon fizetni kell a gyakor­lásért, és elsősorban az oktatókat engedik be. Maradnak a nagy bevásárlóközpontok parkolói, bár en­nél biztonságosabb megoldás ás­ványvizes üvegek között gyakorolni valamilyen tágas, üres placcon. On­line is gyakorolhatunk pl. a www.coolmath­games.com oldalán az Extreme parking mania pályákon.

Szabályos kormányfogás

Korábban azt tanultuk, hogy a sza­bályos fogás „10 óra 10 percet” mutat a kormányon. Az elmúlt években a szakemberek inkább a 9 óra 15 percet vagy a 8 óra 20­at ja­vasolják. Ez a pozíció nagyobb fokú kormánykontrollt és stabilitást biztosít. Főleg a hosszabb utakon jön jól, hogy ebben tartásban az izmok lazábbak maradhatnak.

Tükrök beállítása

A középső és az oldalsó visszapil­lantó tükrök beállításával addig kell próbálkozni, míg nem marad holttér. Ehhez az oldalsó tükröket annyira kell kifelé fordítani, hogy a bennük látszó kép kiegészítse a középsőét (épp átfedésben legyen vele).

No de milyenek a rossz autóvezetők?

Azt hiszik, minden út az övék. Nyomukban emelkedik a vérnyomás, dühös sofőrtársak fekszenek a dudán. Az idegesítő sofőrtípusok listája hosszú, de említünk néhány példát.

  1. Irgalmas szamaritánus

Nem tud úgy behajtani egy kereszteződésbe, hogy ne adjon elsőbbséget annak is, akinek nincs. Képes zöld lámpánál is megállni, hogy átengedjen egy gyalogost, és fel sem merül benne, hogy ezzel akadályozza a mögötte haladókat.

2. Az örök ráérős

Lassan hajt a gyorsítósávban, és csak azért sem tágít, ha dudálnak vagy villognak rá.

3. Tapadós

Téged tart lassúnak, ezért azzal leckéztet, hogy ötven centi távolságot tart a lökhárítódtól.

4. Indexet nem ismerő

Feltételezi, hogy mindannyian rendelkezünk telepatikus képességekkel. Illetve beéri azzal, ha ő tudja, merre tart.

5. Hisztérikus besoroló

A hisztérikusok két fajtája: az egyik típus végig sem halad a sávon, már előtte elkezd nyomulni, feltartva mindenkit. A másik típus az utolsó méterig száguld, majd tolakszik.

6. A nagy parkolóhelyvadász

Néha felgyorsít, néha lelassít, megelőzni nem tudod, őt meg semmi más nem érdekli, csak hogy hová fog parkolni.

Borítókép: Maxwell Ridgeway innen: Unsplash

Vélemény, hozzászólás?