Mi teszi a jó sofőrt?
A válasz nem is olyan egyszerű, mert nincs egyetlen meghatározó tulajdonság, ami alapján dönthetnénk. Helyette felsorolunk többet is: a sorrendjük nem meghatározó, de mindegyik fontos. Olvass tovább, és döntsd el, vajon kormány mögé termett típusnak mondhatod magad?
A koncentráció képessége
Ez maga a fókuszálás, vagyis annak képessége, hogy csak arra figyeljünk, amivel foglalkozunk. Ha inkább az a „meditálós” típus vagy, aki szeret belemerülni a gondolatai ba vezetés közben, akkor nem tartozol a jó koncentrációval megáldottak csoportjába. Ha pedig képtelen vagy elszakadni a mobilodtól – kihangosítóval vagy anélkül – és a GPSen kívül mást információkkal is foglalkozol, az nem koncentráció. „Tudok én egyszerre kétfelé is figyelni” – sokaknak ismerős mondat, de a megosztott figyelem akkor is csak félfigyelem.
Helyzetfelismerés, óvatosság
A fókuszálás ahhoz is hozzásegít, hogy vezetés közben részleteiben lássuk a környezetünket. Lelépe a járdaszélen álldogáló gyalogos, bevág-e elénk a balsávban bizonytalankodó autós? Az előrelátó sofőr folyamatosan váltogatja a szeme által befogott perspektívákat a kis, közepes és nagy távolságok között.
Így teljesebb képet kap arról, hogy mi történik körülötte, és a vizuális információkból reálisabban előre jelezheti az eseményeket. A parkoló autók alatti térben látszó lábak, a kirakatokban tükröződő képek, az utcasarok mögül világító
fényszórók – megannyi jel, melyekből olvashatunk.
Mozgáskoordináció
A jó vezető olyan finoman vált sebességet, úgy kanyarodik, úgy fékez, hogy az utasai közben meg sem rezdülnek. Ez nem jelent feltétlenül lassú vezetést, inkább a laza mozdulatokon, a végtagok és a törzs munkájának összehangoltságán múlik, valamint a magabiztosságon. Mindehhez sok gyakorlat kell, de akadnak sofőrök, akik akárhogy falják a kilométereket, sosem lesznek képesek eljutni erre a szintre.
Gyakorlati rutin
Vegyél részt vezetéstechnikai tréningeken: nedves úton vezetés, téli közlekedés, lejt és hegymenet, nagy sebességű vezetés… Így akár Cascobiztosításod összegét is csökkentheted, és megszerezheted azt a fajta rutint, amire csak ritka helyzetekben lesz szükséged. Tudod, hogy milyen sebesség mellett milyen távolságban kell az utat figyelned?
Tudod, hogyan kell egy éles kanyart bevenni úgy, hogy mindvégig tartsd az ívet és a gáz adással szépen kihúzd a kocsit a kanyarból? Nyilván tisztában vagy vele, ha a kocsi megcsúszik a jeges úton, nem fékezni, hanem kormányozni kell, de reflexből is képes vagy erre?
Hozzáállás
Mármint nyugalom és tolerancia. Ezek nélkül bármilyen lendületesen vezessen is valaki, nem lehet igazán jó sofőr. Aki könnyen dühbe jön, és arra szórja a figyelmét, hogy a többi vezetővel vitázik, nem koncentrál és nem is óvatos.
Elméleti ismeretek
A frissen jogosítványt szerzett vezetők még képben vannak a KRESZ szabályaival, ahogyan a jelzőtáblákkal is. Amint telnek az évek, az ismeretek egy része elhalványul, már csak a napi szinten alkalmazott tudás marad aktív. Vajon most is simán átmennél a KRESZ-vizsgán? Felkészültséged érdemes ötévente frissíteni, mondjuk a www.kreszteszt.net oldal segítségével.
Precíz parkolás
A legtöbb sofőrnek a párhuzamos parkolás szokott gondot okozni. Sajnos az autóvezetési vizsgából néhány éve eltörölték a rutint. A tanpályákon fizetni kell a gyakorlásért, és elsősorban az oktatókat engedik be. Maradnak a nagy bevásárlóközpontok parkolói, bár ennél biztonságosabb megoldás ásványvizes üvegek között gyakorolni valamilyen tágas, üres placcon. Online is gyakorolhatunk pl. a www.coolmathgames.com oldalán az Extreme parking mania pályákon.
Szabályos kormányfogás
Korábban azt tanultuk, hogy a szabályos fogás „10 óra 10 percet” mutat a kormányon. Az elmúlt években a szakemberek inkább a 9 óra 15 percet vagy a 8 óra 20at javasolják. Ez a pozíció nagyobb fokú kormánykontrollt és stabilitást biztosít. Főleg a hosszabb utakon jön jól, hogy ebben tartásban az izmok lazábbak maradhatnak.
Tükrök beállítása
A középső és az oldalsó visszapillantó tükrök beállításával addig kell próbálkozni, míg nem marad holttér. Ehhez az oldalsó tükröket annyira kell kifelé fordítani, hogy a bennük látszó kép kiegészítse a középsőét (épp átfedésben legyen vele).
No de milyenek a rossz autóvezetők?
Azt hiszik, minden út az övék. Nyomukban emelkedik a vérnyomás, dühös sofőrtársak fekszenek a dudán. Az idegesítő sofőrtípusok listája hosszú, de említünk néhány példát.
- Irgalmas szamaritánus
Nem tud úgy behajtani egy kereszteződésbe, hogy ne adjon elsőbbséget annak is, akinek nincs. Képes zöld lámpánál is megállni, hogy átengedjen egy gyalogost, és fel sem merül benne, hogy ezzel akadályozza a mögötte haladókat.
2. Az örök ráérős
Lassan hajt a gyorsítósávban, és csak azért sem tágít, ha dudálnak vagy villognak rá.
3. Tapadós
Téged tart lassúnak, ezért azzal leckéztet, hogy ötven centi távolságot tart a lökhárítódtól.
4. Indexet nem ismerő
Feltételezi, hogy mindannyian rendelkezünk telepatikus képességekkel. Illetve beéri azzal, ha ő tudja, merre tart.
5. Hisztérikus besoroló
A hisztérikusok két fajtája: az egyik típus végig sem halad a sávon, már előtte elkezd nyomulni, feltartva mindenkit. A másik típus az utolsó méterig száguld, majd tolakszik.
6. A nagy parkolóhelyvadász
Néha felgyorsít, néha lelassít, megelőzni nem tudod, őt meg semmi más nem érdekli, csak hogy hová fog parkolni.
Borítókép: Maxwell Ridgeway innen: Unsplash