Bár a tavaszi gumiabroncs-váltásig még jó pár hetet várni kell, nem árt tisztában lenni néhány, az autógumik jelöléseivel kapcsolatos ténnyel, amelyek nagyban megkönnyíthetik a téli gumiról nyári gumira történő váltást, kiváltképp, ha ez a váltás vásárlással is párosul.  Az egyik ilyen fontos jelölés a gumiabroncsokon, az úgynevezett DOT-szám.

Ennek jelentőségével szerencsére egyre több autós tisztában van, de talán nem árt megvizsgálni, mit is jelent pontosan, milyen információkra tehetünk szert a DOT-szám segítségével és miért is van ennek a jelölésnek jelentősége?

Mit jelent a DOT rövidítés?

Már magával a rövidítéssel kapcsolatban is van egy félreértés, mert bár a jelölés valóban az autógumi gyártási idejére utal, jelentése a közvélekedéssel ellentétben nem Date of Tire, hanem az egyesült államokbeli Department of Transportation-re, azaz az amerikai közlekedési minisztériumra utal. Ez a szervezet vezette be ugyanis azt a jelölési rendszert, amit a téli és nyári gumikon is széles körben alkalmaznak.

Mi is ez a DOT szám?

A DOT szám tehát a gumiabroncs gyártási idejét jelöli, azaz megmondja az autósnak, hogy pontosan mikor készült az adott abroncs. A 2000 előtt gyártott abroncsok esetében a DOT-szám három jegyből, a 2010 utániaknál pedig négy számjegyből áll. A négy számjegy közül az első kettő azt mutatja meg, hogy az adott gyártási év hányadik hetében készült a gumiabroncs, a harmadik és a negyedik számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Ha tehát egy gumiabroncson a 1814-es szám látható, akkor ebből tudhatjuk, hogy a gumiabroncs 2014-ben, a 18. héten készült. A számot egyébként a gumiabroncs oldalsó falán jól észrevehető helyen, keretben tüntetik fel.

VIA

A DOT-szám azonban nemcsak a gyártás évét, de a gyártás helyét is megmutatja az autósnak, bár ez kevésbé fontos szempont. Az egyes gumiabroncsgyártóknak külön kódszámaik vannak, ezek alapján, valamint az alábbi táblázat segítségével mindenki megtudhatja, hogy pontosan hol is készült az általa használt gumiabroncs.

Meddig használható biztonságosan a gumiabroncs?

A DOT-szám tehát pontosan megmutatja, hogy mikor készült az adott gumiabroncs, de ez önmagában még kevés ismeret ahhoz, hogy a lehető legjobb autógumit válasszuk ki a vásárláskor. Sok autós esik abba a hibába, hogy a téli vagy nyár gumik vásárlásakor megnézi a DOT-számot és ez alapján a legfiatalabb gumiabroncsot választja. Pedig fontos tudni, hogy a gumiabroncs nem egy gyorsan romló áru, mint az élelmiszer, hanem eredeti minőségét és teljesítményét sokáig megtartja, abban az esetben, ha szakszerűen tárolták.

A félreértéseket elkerülendő és az autósok minél tökéletesebb tájékoztatása érdekében a Magyar Gumiabroncs Szövetség évről-évre tájékoztatást ad a DOT-szám jelentőségéről és a gumiabroncsok felhasználhatóságának legfontosabb szempontjairól.

A szakértők egybehangzó véleménye szerint a napjainkban forgalomban lévő gumiabroncsok élettartama átlagosan 10 év, az ennél idősebb autógumikat mindenképpen cserélni kell, függetlenül attól, hogy téli gumiról, vagy nyári gumiról van szó.

Még 5 évesen is lehet vadiúj

Nem árt tudni ugyanakkor, hogy a megfelelő körülmények között (tehát fektetve legfeljebb nyolc gumit egymásra rakva) tárolt, de még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül tökéletesen megőrzik a gyártás pillanatában fennállt tulajdonságaikat. Ez azt jelenti, hogy egy nem használt 5 éves autógumi felszerelése semmiféle műszaki kockázatot nem jelent.

Ennek az az oka, hogy a gyártók különböző adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és az ózonnal történő kémiai reakciókat, magyarul megvédik az abroncsot az elöregedéssel szemben. Tulajdonképpen ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a gumiabroncs – szakszerű tárolás esetén – évekig nem veszít felhasználhatóságából és teljesítményéből.

Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint ugyanakkor fontos megkülönböztetni az új és a frissen gyártott gumiabroncsokat. A 3-5 éve gyártott abroncsok nevezhetők újnak, a 3 évnél fiatalabbakra pedig az újonnan gyártott kifejezést használják. A fentiek alapján akár egy 6 éve gyártott, de még nem használt és szakszerűen tárolt gumiabroncsot is eladhat az értékesítő, de ilyenkor célszerű tájékoztatnia a vevőt, hogy a használatot 4 évig javasolja, hiszen láttuk, hogy a gumiabroncsok élettartama 10 év.

Kerüljük a használtat!

Összegzésként az tanácsolható az autógumi-vásárlásra készülő autósoknak, hogy ha használt gumit vesznek – ezt önmagában nem tanácsoljuk – , akkor a gumi állapotának átvizsgálása mellett nézzék meg a DOT-számot is! Mégoly jó állapotú és megfelelő profilmélységű is legyen a gumiabroncs, ha a szám alapján azt látják, hogy idősebb 10 évnél, akkor semmi esetre se vásárolják meg!

Téli- és nyári gumi beszerzésekor ezért azt tanácsoljuk, hogy lehetőleg új gumikat vásároljanak. Ugyanakkor ebben az esetben sem szabad megijedni, ha a DOT-szám alapján azt látják, hogy az abroncsot akár 4-5 évvel ezelőtt gyártották, mert helyes tárolás mellett ekkor még bőven újnak számítamak, ráadásul a garancia is a vásárlás, nem pedig a gyártás időpontjától indul.

Borítókép: Scott Webb Innen: Unsplash

Előző cikkTermáltúrák
Következő cikkElfelejtheti a defektet, jön a levegő nélküli gumiabroncs