Elfelejtheti a defektet, jön a levegő nélküli gumiabroncs

Néhány éven belül kezdődhet a sorozatgyártása a Michelin gumiabroncs gyártó cég legújabb és régóta várt fejlesztésének, az Uptis fedőnevű levegő nélküli abroncsnak. Az újfajta gumiabroncs a tervezők szerint minden lényeges jellemzőben felveszi majd a versenyt a jelenleg használatos pneumatikus abroncsokkal. Kevésbé kopik, ritkábban kell cserélni, ezáltal csökken a környezeti terhelés és az sem mellékes, hogy segítségével végleg megszűnhetnek a defektek és a keréknyomás beállításával sem kell vesződni.

Rendkívül egyszerű és gyors ellenőrizni, az autósok egy része mégis rendszeresen elhanyagolja a megfelelő guminyomás beállítását a gumiabroncsokban. Ez a mulasztás leginkább a lustaság miatt következik be, pedig a helytelenül felfújt abroncsok nemcsak gyorsabban kopnak, hanem az autó fogyasztását is növelik. E kötelezettség, sőt a defektekkel járó vesződség is azonnal elmúlik, ha megvalósul a nagy gumiabroncs-gyártók terve és a közeli jövőben valóban piacra dobják az évek óta ígért légnyomás nélküli abroncsokat.

Korábban csak munkagépekre

A terv nem új keletű, hiszen évek óta rendszeresen röppennek fel olyan híresztelések, hogy a nagy abroncsgyártók most aztán tényleg előrukkolnak valami meglepővel és piacra dobják a levegő nélküli abroncsokat. A nagy cégek folyamatosan kísérleteznek is a különböző megoldásokkal, de ez ideáig a tervekből nem sok minden valósult meg, már ami a személyautókra tervezett levegő nélküli abroncsokat illeti.

A munkagépek számára fejlesztett modellek ugyanis már évek óta léteznek és használatban is vannak. Az első ilyen felépítésű kereket a Michelin mutatta be 2005-ben és azóta is többféle munkagép működik ilyen abroncsokkal. A munkagépek számára fejlesztetett levegő nélküli abroncsokat ugyanakkor nem lehet változtatás nélkül alkalmazni a személyautóknál is, mivel utóbbiaknál fontos tényező a sebesség, ami a munkagépek esetében nem releváns.

A legnagyobb problémát a munkagépekre szerelt levegő nélküli abroncsok esetében a futófelületen jelentkező hő okozta, amit a pneumatikus abroncsoknál maga a sűrített levegő vesz fel. Szintén gondot jelentett a kezdeti verzióknál, hogy ezek a levegő nélküli abroncsok jóval erőteljesebben deformálódtak működés közben, mint pneumatikus társaik, ezáltal nőtt a gördülési ellenállás

Műanyag helyett gumilapok

A személyautók számára fejlesztett légnyomás nélküli abroncsok legújabb verzióját a Michelin és a General Motors közösen tesztelik. A francia gumigyártó fejlesztését a tervek szerint 2024-ben vezetik be a piacra, ekkortól indulhat a sorozatgyártás. Az új verzió abban különbözik a munkagépeknél használt megoldástól, hogy itt a felni és a futófelület közötti rész a korábbi műanyaglapos megoldás helyett gumiból készül, amit üvegszállal ás gyantával erősítenek meg. A tervezők szerint ez a kialakítás elegendően strapabíró ahhoz, hogy nagyobb sebességnél is megtartsa az autó súlyát. A gumikat Chevrolet Bolt elektromos autókra szerelve tesztelték.

A környezet is védi a levegő nélküli gumi

Az Uptis (unique puncture-proof tyre system, különleges kilyukadásmentes abroncsrendszer) fantázianévre keresztelt abroncs futófelülete a hagyományos abroncsokéhoz hasonlít, ám előnye a pneumatikus abroncsokkal szemben, hogy segítségével gyakorlatilag teljesen megszűnnek a defektek, a korábban említett keréknyomás beállításra sem kell odafigyelnie az autósoknak, valamint a helytelen keréknyomás miatti elhasználódások sem jelentenek majd problémát.

További előnye a Michelin levegő nélküli abroncsának, hogy ellenállóbb a mechanikai hatásokkal szemben, így kevésbé kopik. Ez pedig azt jelenti, hogy a levegő nélküli gumik többet bírnak a jelenlegieknél, karbantartási igényük minimális, nem kell olyan sűrűn cserélni, mint a ma is használatban lévő abroncsokat, tehát segítségükkel a környezeti terhelés is csökken. Évente átlagosan 200 millió abroncsot dobnak ki az autósok világszerte defekt, vagy egyéb sérülés miatt, a levegő nélküli abroncsokkal ez a szám jelentősen csökkenthető.

A Michelin mérnökei minden esetre nagyon bizakodóak az új fejlesztést illetően. A tesztek alapján ugyanis nincs olyan körülmény, ami a levegő nélküli abroncsok ellen szólna, ezért a közeljövőben valóban reális alternatíva lehet a jelenleg használatban lévő abroncsok helyett nemcsak a személy-, de a kisteherautók számára is.

Vélemény, hozzászólás?