ALKOHOLOS AUTÓZÁS

A köztudatban egymást kizáró fogalomnak számít az alkoholfogyasztás és az autózás, de semmi baj vele, ha nem a vezető, ha nem a jármű fogyasztja a szeszt. Nemrég megemelték a hazai üzemanyagok etil-alkohol-tartalmát,  nézzük, mit jelent ez a gyakorlatban!

A  benzinkutakon többféle üzemanyag közül választhatnak az autósok. A benzinek fajtáit az oktánszám különbözteti meg – ez jelzi, hogy milyen kompressziójú (sűrítési viszonyú) motorhoz állították össze a receptúráját. A 95-ös benzin valamennyi átlagos személyautóhoz megfelel, a drágább 100-ast nagyobb fajlagos teljesítményű motorokhoz írja elő az autógyár, de a kisebb motorokba is tankolható. A magasabb oktánszámú benzinek általában adalékanyagokban is gazdagabbak, ezek hatékonyabban tartják fiatalon a motorok égésterét.A gázolajok között – csakúgy, mint benzines társaiknál – egyre népszerűbbek az emelt áron elérhető, teljesítményorientált, prémium üzemanyagok. Az alap, adalékmentes gázolaj nagy hidegben paraffinkiválásra hajlamos, és a paraffin eltömítheti a szűrőt, leállhat a motor.

Mínusz tizenöt fok alatt kell menedéket találni az ilyen gázolajjal tankolt dízeleknek. Kényelmesebb megoldás téli gázolajat tankolni, amely csaknem mínusz negyven fokig, tehát szibériai zimankóig használható. Az alkoholtartalom említett emelése a gázolaj dermedésének elkerülésére például jótékony hatással lehet, de nézzük inkább átfogóbban a változásokat. A kormányrendelet szerint január elsejétől már csak a korábbinál nagyobb bioalkohol-tartalmú, E10 meg-jelölésű motorhajtó tüzelőanyagot szabad forgalomba hozni Magyarországon. A 95-ös oktánszámú benzinben leg-alább 6,1 százalék lett az alkohol minimális részaránya, a gázolajban pedig 6,4-ről 8,2-re nőtt. Ennek kétféle az előnye: csökkenti az ásványolajkészletek kihasználását és a behozatalra szoruló országok olajfüggését, illetve mérsékli a gépjármű-közlekedés ökológiai láb-nyomát, mert az etil-alkoholt gabonafélékből, főképp kukoricából állítják elő, és a növények megkötik a kipufogógáz szén-dioxid-tartalmát. Sokan nem is vették észre a váltást: ugyanúgy megy a kocsijuk, mint eddig, korábban sem tudták, hogy pontosan milyen az üzemanyag összetétele, miért érdeklődnének utána most?  Nos, azért, mert a korszerű autók üzemanyagrendszerét már eleve az alkohol elviselésére és hasznosítására tervezték, de a régebbiekét nem. Egyes típusokban a bioalkohol károsíthat műanyag alkatrészeket, tömítéseket, szűrőket, illetve feloldhat régebbi lerakódásokat, és ennek bosszantó üzemzavar lehet a következménye. Mit lehet tenni? A tizenéves autók üzemanyagrendszerének minden elemét ajánlott ellenőriztetni, a szűrőket pedig kicseréltetni. Érdemes még arra figyelni, hogy ne legyen kiautózva az utolsó cseppig a tank tartalma, mert így még könnyebben kerül a szennyeződés a nyomás alatt lévő rendszerbe.

energepic.com fotója a Pexels oldaláról

Vélemény, hozzászólás?