Újrafutózás: mi az a futózott gumi?
Az abroncs futófelülete a használat során folyamatosan kopik. Sok esetekben a csekély gumi profilmélységű, elkopott futófelületű abroncs felújítható és újrahasználható. Az újrafutózás alkalmával új futófelületet helyeznek fel az amortizált gumikra. Cikkünkben bemutatjuk az eljárás előnyeit és hátrányait!
Mi az a futózott gumi?
Futózott gumi alatt azokat az abroncsokat értik, amelyek átestek az újrafutózás folyamatán. A felújítás lényege, hogy a gumi kopófelületét lecserélik a termékélettartam növelése érdekében. Az újrafutózás menete az alábbi lépésekre bontható:
- Állapotfelmérés: A újrafutózás első lépéseként ellenőrzik a felújítani kívánt gumit. Kizárólag a szerkezeti sérüléstől mentes, elegendő futófelülettel rendelkező abroncsokat újítják fel.
- Futófelület lebontás: A vizsgálatot követően a kopott futófelület egy részét lebontják. A gumi hulladékot gyakran egyéb célra felhasználják.
- Új futófelület építése: Ehhez a vulkanizálás módszerét használják.
- Ellenőrzés: Végül pedig ellenőrzik a futózott gumi állapotát. Amennyiben a szigorú előírásoknak megfelelő állapotú, a termék használható.
A BIPAVER (Európai Újrafutózó Gyártók Szövetsége, angolul European Retread Manufacturers Association) 2010-ben egy projektet indított a gumiabroncs gyártás követelmények sztenderdizálása érdekében. A projekt célja, hogy az összes forgalmazott abroncs legalább egy alkalommal újrafutózható legyen.
Bár a futózott gumik piaca globálisan 2020-ban elérte az 5.11 milliárd dollár összeget, a személygépkocsik piacán mégis korlátozott az elterjedtsége. Ennek elsődleges okait az olcsó, EU-n kívülről importált abroncsok megjelenése és a fogyasztók általános bizonytalansága jelenti. Tehergépkocsiknál, buszoknál és repülőgépeknél továbbra is széles körben alkalmazzák az újrafutózást. A lentiekben tárgyalt környezetvédelmi előnyök miatt több országban kötelező a futózott gumi használata a teherszállításban, például Olaszországban minden fuvarozási cég számára minimum 20%-ban újrahasznosított abroncsokat kell használni.
Újrafutózás előnyei
1. 30-50% megtakarítás
Az újrafutózás egyik legfontosabb előnye a jelentős költségredukció. A futózott gumik általában 30-50%-kal olcsóbbak, mint az új abroncsok. Ez különösen fontos tehergépjárművekmél, buszoknál és repülőgépek abroncsainál. A nemzetközi gyakorlat szerint:
- A tehergépkocsi gumikat az Európai Unióban általában 3-szor futózzák újra.
- Az Amerikai Egyesült Államokban tehergépkocsi abroncsokat akár 4-6 alkalommal futózzák újra.
- Míg a repülőgép futóművek abroncsain átlagosan 7-9 alkalommal végzik el a felújítást.
2. Negatív környezeti hatások csökkentése
Szeretné csökkenteni a közlekedéssel járó környezetszennyezést? Szívesen hozzájárulna a gumi hulladék redukálásához? A költségek mellett a negatív környezeti hatások is csökkenthetőek futózott gumik használatával. A Lublini Műszaki Egyetem 2019-es kutatása a gumiabroncsok környezeti terhelését vizsgálta. Az elemzésben a teljes termék életciklust (alapanyagok előállítása, gyártás, használat, hulladékfeldolgozás) vették alapul. Nem meglepő módon a negatív környezeti hatások jelentősen csökkenthetőek a gumiabroncsok javításával és újrahasznosításával a kutatás megállapítása szerint. Magyarországon évi 40-45 ezer tonna hulladék keletkezik az elhasznált abroncsok miatt. Az futózott gumik használata segíthet a hulladékmennyiség csökkentésében.
3. Megbízhatóság
Tart a futózott gumi megbízhatóságától? Szükségtelen! Minden kereskedelmi forgalomba került futózott gumi szigorú vizsgálatokon megy keresztül. A 2002. januárjában hatályba lépett előírások alapján a futózott gumikkal szemben azonos biztonsági és teljesítményi elvárásokat támasztanak, mint az új abroncsok esetében. Továbbá, minden újrafutózott gumi esetében kötelező feltüntetni az újrahasznosított státuszt.
A futózott gumi hátrányai
1. Magasabb zajszint
A számos előny mellett, a futózott gumi használata néhány hátránnyal is jár. Az újrafutózás módszerével felújított abroncsok zajszintje általában magasabb. Így használatuk magasabb hangkibocsájtása jár.
2. Nagyobb féktáv
A megállási távolság a reakció távolság és a féktávolság összege. Ahhoz, hogy biztonságosan és időben megálljon a jármű, egyaránt fontos a vezető gyors reakciója és az optimális műszaki tulajdonságok miatti rövid féktávolság. A futózott gumik féktávolsága hosszabb lehet, mint az új abroncsok esetében.
Fontos tudnivalók újrafutózás kapcsán
Futózott gumi árak: mennyibe kerül az újrafutózott abroncs?
A futózott gumi árak 30-50%-kal alacsonyabbak az új abroncsokhoz képest. A jelentős megtakarítás kiemelten csábítóvá teszi a futózott gumikat a tehergépjárművek piacán.
Mi a futózott gumi jelölése?
Az abroncs oldalfalán található jelölések dekódolása bonyolult feladat. Hiszen a gumiabroncs jelölések segítségével olyan hasznos dolgokat ismerhetünk meg, mint a gyártó, gumi méret, profilarány, gumiabroncs szerkezet, DOT-szám, keréktárcsa-átmérő sebesség és terhelési index vagy éppen az újrafutózás. A futózott gumi jelölése:
- Regummerad
- Retread
Használható futózott gumi személyautóra?
Igen, használható futózott gumi személyautóra. A futózott gumi eladások több mint 80%-a a tehergépjárművek piacán történik, míg a személygépkocsikra vásárolt, újrahasznosított gumik mindössze az eladások 10%-át teszik ki.
Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át országszerte több, mint 200 helyen.
Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!Hírlevél feliratkozás