A nagycsaládosok kedvencei
Vannak divatosabb és vagányabb autók az egyterűeknél, azonban ha a praktikumról van szó, még mindig verhetetlenek. Íme, egy kis történeti áttekintés és piaci körkép a hétszemélyesek világából.
Ha megkérdezzük az átlag autóst, hogy mikor kerültek piacra az első, modern értelembe vett egyterűek, joggal mondhatná a ’80-as éveket, ekkor volt ugyanis az igazi bumm. A Chrysler Voyager vagy a Renault Espace vérvonala koncepcionálisan viszont egészen a Rumpler Tropfenwagenig, vagyis a „cseppautóig” vezethető vissza, hiszen itt alkalmazták először azt az elvet, hogy legyen egybefüggő utastér, miközben a technikát a helykihasználás érdekében a lehető legkisebb helyre zsúfolják össze.
Gyakorlatilag a mai napig az az egyterűek lényege, ami már a Tropfenwagenben is megvolt: egy légtérben, kuporgás nélkül utazhat bennük a család, miközben a nagy üvegfelületek miatt különösen szellősnek érződik az utastér.
A kisbuszok korszaka
De menjünk vissza még az időben! A gyártók a II. világháború után látták meg a potenciált az egyterűekben, persze akkoriban inkább a kisbusz elnevezést használták. Így születtek meg az olyan ikonikus autók, mint a VW Transporter vagy a bájos Fiat 600 Multipla – utóbbiból 13 éves gyártási ciklusa alatt 160 ezer példányt adtak el.
A ’70-es évek végén aztán új lendületet vett minden, a Chrysler és a francia Matra hasonló elvek szerint kezdték tervezni akkor még egzotikusnak számító egyterűiket. Így született meg a kategória egyik nagy öregjének tekinthető 1984-es Chrysler Voyager, amelynek leszármazottai ma is népszerű modellek világszerte. A Matra sztorija azonban érdekesebb, hiszen a kis vállalat készítette el az Espace prototípusát, majd miután a cég csődbe ment, a Renault vette meg a gyártási jogokat, és 1984-től gyakorlatilag letarolta az európai piacot.
Az egyterűek inváziója
Az igazi áttörés a ’90-es évekre tehető, ekkor debütált az Eurovan kvartett, az azonos alapokra épülő Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta és Peugeot 806-os, majd elérhető lett a Ford Galaxy – Seat Alhambra – VW Sharan trió is. A testes modellek után a gyártók lefelé nyitottak, és egy-más után érkeztek meg az olyan modellek, mint a Citroën Picasso, az Opel Zafira vagy a Renault Scenic.
Miközben a gyártók egészen szokatlan, elöl és hátul is 3-3 üléses egyterűekkel is kísérleteztek (Fiat Multipla, Honda F-RV), a prémiummárkák is beszálltak a versengésbe – ma már a BMW is kínál hétszemélyes családi autót a 2-es Gran Tourer képében. A közös metszéspont (de nevezhetjük a siker kulcsának is) mindegyiknél a magas üléspozíció, a jó körkilátás és az egyszerű bővíthetőség, no meg az, hogy a második sorban akár három gyerekülés is elfér egymás mellett.
A SUV-ok is 7 utast csábítanak
Mára azonban ott tartunk, hogy a hét-üléses szabadidő-autók a klasszikus egyterűek alternatívái lettek, szóval, ahogy korábban sok vásárlót átcsábítottak a kombiktól, most a SUV-ok tekinthetők az igazi ellenfeleknek. Ettől függetlenül, ha hét személy és a csomagok szállítása a cél, az egyterűeknél most sem találunk alkalmasabb eszközt erre a feladatra.
Szemezgetés a kínálatból
Aki ma új egyterűt szeretne vásárolni, bőséges kínálatból választhat, hiszen a szortimentben az olcsó és célszerű típusoktól kezdve a stílusos modelleken át a környezetbarát hibridig minden megtalálható.
A magyar piac legolcsóbb darabja az öt- és hétüléses kivitelben is elérhető, 4,5 méter hosszúságú Dacia Lodgy (3 049 000 Ft), amely nem az utasok kényeztetéséről, sokkal inkább a célszerűségről szól.
Szintén ebbe a táborba tartozik az új Peugeot Rifter, amely a nagy sikerű Partner utódjaként a piac meghatározó tagjának ígérkezik. Az M verzió 4,4, míg az XL 4,75 méter hosszú, de kisebb meglepetésre nem csak a nyújtott változat konfigurálható hétüléses kivitelben.
A Renault Espace jelen-legi generációja (közel 4,9 méteres) a két emlí-tett modellel szemben már nemcsak a praktikuma, hanem a formabontó, avantgárd külseje, a fotelszerű ülései és a kategóriában egyedül-álló négykerékkormányzása miatt is érdekes.
Az aktuális kakukktojás a 4,6 méter hosszú Toyota Prius+, mint a piacon elérhető egyetlen hétüléses hibrid egyterű. A japán modell átlagfogyasztása mindössze 4,1 liter.