A legfontosabb KRESZ szabályok a gumiabroncsok kapcsán
Kötelező a fagyos hónapokban téli abroncsokra váltani? Megbüntethet a rendőr közúti ellenőrzés során, ha elhasználódott a gumi? Használható hólánc télen a magyar utakon? Rengeteg urbánus legenda él a témakörben az autósok között. Összefoglalónkban bemutatjuk a legfontosabb KRESZ szabályokat a gumiabroncsok kapcsán.
A legfontosabb KRESZ szabályok gumiabroncs kapcsán
Ahhoz, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően használja autóját, a KRESZ (Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása) maradéktalan ismerete szükséges. A jogosítvány megszerzéséhez KRESZ-vizsga teljesítése kötelező. Tanórák, tankönyvek és gyakorló tesztek segítik a tesztre történő felkészülést. Az alapos és részletekre kiterjedő KRESZ tanfolyamok ellenére sok téves elképzelés kering. Ezért összegyűjtöttük, melyek a legfontosabb KRESZ szabályok a gumiabroncsok kapcsán. Az alábbi listában a témában 5 legtöbbet felmerülő kérdést válaszoljuk meg!
1. Téli gumi szabályok
A téli gumi mintázatának, anyagának és egyéb tulajdonságainak köszönhetően, megfelelő tapadást biztosít a fagyos hónapokban is. Segítségével biztonságosan közlekedhet a havas, jeges és csúszós útfelületeken is. De vajon kötelező a téli gumi használata a dermesztő évszakban?
Magyarországon nem előírt a téli gumi alkalmazása. Azonban a nemzeti fejlesztési minisztérium 72/2013. (XII. 2.) NFM rendelete pontosan definiálja, milyen abroncsokat tekinthetünk téli guminak. Téli gumi törvényi szabályozás:
„(17a) E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”,
„Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és
c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.”
Mi a helyzet a környező országokkal? Érdemes téli gumit beszerezni, ha sítúrára megyünk külföldre? Több EU tagállamban kötelező a téli abroncs szett használata. A változó szabályozás miatt, javasoljuk, hogy utazás előtt tájékozódjon az adott ország szabályairól.
2. Gumi profilmélység szabály
A gumi profilmélység nem csupán a törvényi előírások, hanem a vezetés biztonsága miatt is kiemelten fontos tulajdonsága az abroncsnak. A túlzott mértékben amortizált futófelületű abroncs tapadása csökken. Ez fokozhatja a vízen csúszás kockázatát és rontja a teljesítményt.
A nyári és téli abroncs profilmélység jogszabály által meghatározott minimum értékkel rendelkezik. A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, amely a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről rendelkezik, az alábbi módon szabályozza a gumi profilmélységet:
“(4) Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t; továbbá
b) az egyéb járműveken
ba) a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
bb) a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t.”
A gyártó azonban a törvényi előírásnál szigorúbb normákat javasolja. Mivel az amortizálódott futófelület kisebb tapadást nyújt, így téli gumik esetén a 4 mm, míg nyári gumik esetén a 3 mm minimális gumi profilmélység a javasolt.
3. Abroncsok műszaki állapot ellenőrzése
A bevezetőben említett KRESZ-vizsgán megtanult műszaki állapot ellenőrzés során az abroncsok állapotellenőrzése is fontos pont. Bár a művelet sort sokan nem végzik el, mégis a gumik ellenőrzése indulás előtt, mégis szükséges a biztonságos közlekedés miatt. Indulást követően észlelni a defektet veszélyes és fokozza a baleset kockázatát. A törvényi szabályozás a járművek közlekedésben való részvételének a feltételeiről így szól:
“A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát – az adott körülmények között indokolt módon – ellenőrizni.”
Megjegyzés: A teljes jogi szöveg a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól törvényrendeletben olvasható.
4. Hólánc használata Magyarországon
A tél hónapok beköszöntével az útfelületek jéggel borítottá válhatnak. Korszerű téli abroncsokkal is nehezebb a közlekedés az alacsony tapadású, tükörjég fedte utakon. Több környező ország hólánc használatát írja elő ilyen időjárásban. De mi a helyzet a hazai szabályozással? Magyarországon nem kötelező hóláncot használni télen, csupán javasolt.
Téli utazás előtt áll? Az alábbiakban bemutatjuk azokat az EU tagállamokat, ahol szükséges lehet a hólánc használata.
- Ausztria: Kizárólag olyankor használható hólánc, amikor összefüggő jég- vagy hóréteg fedi az utat. További kritérium, hogy a hólánc csak olyan útfelületen használható, ahol nem okoz sérülést.
- Csehország: Egyes útszakaszokon táblák jelzik a hólánc használatát. Erős havazás esetén kötelező a hólánc használata ezen útszakaszokon.
- Franciaország: Minden autós számára kötelező a hólánc beszerzése. Bizonyos útszakaszokon kötelező az eszköz használata intenzív havazás esetén.
- Horváthország: Az 5 centit meghaladó havazás esetén kötelező a hólánc felszerelése.
- Norvégia: A norvég lakosok számára kötelező a hólánc használata.
- Németország: Egyes útszakaszokon táblák szabályozzák a hólánc használatát. Fokozott havazás esetén kötelező az eszköz használata.
- Olaszország: Kötelező a hólánc használata a sípályákhoz vezető utak többségén.
- Svédország: A svéd lakosok számára kötelező a hólánc használata.
- Szerbia: November 1. és április 1. között erős havazás esetén kötelező a hólánc használata. Bár nem jellemző, de a határátlépést is megtagadhatják hólánc hiányában.
5. Egyéb előírások és KRESZ szabályok gumiabroncs kapcsán
Számos további előírást és javaslatot fogalmaz meg a KRESZ a gumik kapcsán. Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabbakat.
Egyéb előírások és KRESZ szabályok gumiabroncs kapcsán:
- Tilos az ország egész területén szöges abroncsot használni.
- Minden tengelyen azonos szerkezetű abroncsokat kell használni! Más szóval tilos a radiál és diagonál abroncsokat tengelyenként felcserélni!
- Tilos olyan abroncsokat használni, amelyek bordázat közötti hornyait utólag mélyítették!
- Azonos tengelyen lévő gumik esetén a méret, teherbírás, mintázat és szerkezet identikus kell, hogy legyen!
- A gumiabroncs és felni átmérője nem térhet el!
- Kizárólag a jármű előírásainak megfelelő sebesség- és terhelési indexű abroncsokat szabad használni!
Összegzés
Fenti cikkünkben bemutattuk a legfontosabb KRESZ szabályokat gumiabroncsok kapcsán. A törvényi előírásokra ne bürokratikus teherként, hanem a közlekedés biztonságát biztosító előírásoknak érdemes gondolni. A fenti előírások ismerete fontos ahhoz, hogy legálisan és balesetmentesen közlekedjünk.
Válogasson kedvére téli gumi kínálatunkból, szereltesse át országszerte több, mint 200 helyen.
Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!Hírlevél feliratkozás