Lendületet kapott az innováció – Figyelő Magazin

POLLÁK PÉTER | Miután eldőlt, hogy a járványidőszakban sem áll le a gumiipar, a kereskedelem, a logisztika és az IT területén is felpörgettük a beruházásokat – mondta lapunknak az Abroncs Kereskedőház vezérigazgató-helyettese, kereskedelmi és marketingigazgatója.

Fotó: Kőhalmi Péter, Figyelő Magazin

Mennyire érintette érzékenyen a koronavírus-járvány az abroncspiacot? Itthon jobb a helyzet valamivel, mint a környező országokban?

Míg a nagy gyártók többsége 10 százalék körüli éves visszaesést vár az idén, addig mi valamivel óvatosabbak vagyunk, így 10-20 százalékos mérséklődéssel számolunk. Mivel a térségbeli országok közül leánycégek révén vannak érdekeltségeink a román, a szlovák, a cseh, a horvát és a szlovén piacon is, megállapíthatjuk, hogy a szektor helyzetét alapvetően határozzák meg a pandémiára adott gazdaságpolitikai válaszok. Vagyis az értékesítési adatokon látható nyomot hagy, ha nagyobb leállásokat, esetleg teljes lezárást von maga után a járvány terjedése. Így arra is volt példa tavasszal, hogy Magyarországon átmenetileg 30-40 százalékos mínuszban voltunk a bázisidőszak forgalmához viszonyítva. Romániában viszont 50-60 százalékos elmaradást is lehetett mérni. A nehézségek ellenére európai kitekintésben egyáltalán nem rosszul teljesítő piac a hazai. Nemcsak tőlünk keletre vagy délre, hanem Nyugat-Európában is sok helyen nagyobb a baj.

– A csaknem 30 milliárd forintos éves forgalmat bonyolító Abroncs Kereskedőházra (AKH) szűkítve a kört: látják már a fényt az alagút végén?

Amikor márciusban Magyarországra is megérkezett a koronavírus, azok közé tartoztunk, akik az összes beruházásukat felfüggesztették. A szezonális hatások közül érdemes kiemelni, hogy a téli gumiról nyárira történő váltást a többség kevésbé biztonsági, inkább kényelmi megoldásnak tekinti; ez is ráerősített a korlátozások idején tapasztalt erős megtorpanásra.

Először nagy volt a bizonytalanság, nem tudtuk, nyitva tarthatunk-e egyáltalán, s ha igen, meddig és hogyan, de szerencsére két hét elteltével már lehetett látni, hogy lesz folytatás, ezért a már szüneteltetett fejlesztések is újból zöld utat kaptak. Minden rosszban van valami jó: ez az időszak szükségszerűen felgyorsította az innovatív megoldások bevezetését, így áprilisban Magyarországon az AKH lett az első és egyetlen teljesen online és érintésmentes gumicserét is kínáló piaci szereplő.

– Online és érintésmentes? Mit jelent ez a gyakorlatban?

Sorban állás helyett a virtuális térben történik az időpontfoglalás, mint ahogy a fizetés is lehet elektronikus, a digitális eszközökkel támogatott szervizeinkben pedig az ügyfélnek fizikailag egyáltalán nem kell érintkeznie a kollégákkal a szolgáltatás igénybevételekor. Éppen ezért nagy eredmény, hogy nemcsak a több mint 300 dolgozó mindegyikét meg tudtuk tartani, hanem a nagy fejlesztési projekteket is képesek voltunk folytatni az informatika, a logisztika és a kereskedelem területén. Az a célunk, hogy át tudjuk adni partnereinknek a rendelkezésünkre álló tudást és technológiát. Minden esetben a vásárlói élmény, egyúttal a belső hatékonyság növelésén van a hangsúly, legyen szó a bejövő igényeket kategorizáló IT-rendszerről vagy egy szervizbe telepített lézeres leolvasóról, amely áthajtáskor azonosítja a rendszámot, felméri az abroncsok állapotát.

A Covid-válságon túl más hatások is érik a pénzügyi eredményeket?

A már említett 10-20 százalékos várható visszaesést árnyalja, hogy a forint/ euró árfolyam változásának a hatására időközben 5-10 százalékkal drágultak a termékek. Emellett arról sem szabad megfeledkezni, hogy a járványhelyzethez való egészségügyi és biztonsági alkalmazkodás is jelentős kiadásokkal járt. Miután azonban gondoskodtunk munkatársaink és ügyfeleink védelméről, egyértelmű volt a cél: tovább kell fejlődni.

Ezzel áll összefüggésben az is, hogy a járványhelyzet alatt bővítették a szervizhálózatot?

A koronavírus beköszöntéig folyamatosan felfelé ívelő pályán mozogtunk, de az organikus növekedésen túl tavaly felvásároltunk egy évente csaknem egymilliárdforintos forgalmat lebonyolító céget, a Goodgumi Kft.-t. Egy patinás, harmincéves vállalkozásról van szó, amely anno a Goodyear első magyarországi importőre volt. A hozzá tartozó három szerviz ez év szeptemberében olvadt be a hálózatunkba, egy továbbit pedig magunk nyitottunk, így vált 14 tagúvá ez a csatorna. Arra törekszünk, hogy a gépjárműjavítási piacon szintén kiváló minőséget képviseljünk, így a szervizpontjaink független autószervizként is működnek.

– A cégcsoport három fő lába, a nagy és kiskereskedelem, valamint a szerviz milyen arányban járul hozzá a bevételekhez?

A nagykereskedelem súlya meghaladja a hatvan százalékot, a másik két üzletág nagyjából egyenlő arányt képvisel. A nagykeren belül nemcsak a gumiabroncs-, hanem a kenőanyag-forgalmazás is stabil maradt, a kiskereskedelmi láb pedig, ahogy az egyéni ügyfeleknél, úgy a flottaszolgáltatásban is tovább erősödött.

Büszkék vagyunk arra, hogy az 1995-ben, családi vállalkozásként alapított Abroncs Kereskedőház a magyar gumiabroncsszegmens értékesítési és szolgáltatási területén belül több kategóriában is piacvezető. Több mint harminc neves márka széles választékát kínáljuk, ezáltal az AKH éves forgalma meghaladja az egymillió abroncsot. Említettem a felfutóban lévő kenőanyag-eladást, de az acél- és könnyűfém felnik forgalmazása ugyancsak biztos pont.

A termékpaletta bővülését a logisztika terén is le tudták követni?

Másképp aligha léphettünk volna egyről a kettőre. Az elmúlt évtizedben több lépcsőben végrehajtott, együttesen mintegy hárommilliárd forintos beruházásunk révén a Komárom-Esztergom megyei Baj községben felépítettük Közép-Európa legnagyobb gumiabroncslogisztikai központját. Itt a folyamatosan rendelkezésre álló készlet nagysága meghaladja az 500 ezer darabot, de százezren felüli számú abroncs tárolására a kerékhotel-szolgáltatásunk révén is lehetőség van.

Innen szolgálják ki a külpiacokat is?

Igen, mivel a jó lokáció és infrastruktúra ezt lehetővé teszi. A stratégiánk része a nemzetközi vállalattá válás, hiszen a román, a szlovák, a cseh, a horvát és a szlovén piaci érdekeltség jóvoltából immár az árbevétel hozzávetőleg 20 százalékát az export adja. A külpiacunkon a szervizszolgáltatáson kívül valamennyi tevékenységünk elérhető, a kiskereskedelemben pedig az online csatornára támaszkodunk. Első hallásra talán meglepő, hogy a hazai és a régiós piacokon is régebben van jelen online nagykereskedőként az AKH, mint hogy az e-kereskedelem kifejezés egyáltalán felkapottá vált volna. Ezt tükrözi, hogy míg a hozzánk hasonló, 25-30 éves, nagyra nőtt családi vállalkozások zöménél marginális a webes csatorna forgalma, addig nálunk a rendelések 85 százaléka ezen keresztül fut be. A lezárt határok mellett, ma már tudunk tárgyalni, de azzal aligha mondok újat, hogy sokszor a személyes találkozás élménye hozza meg a nagy üzleteket.

– A pandémia lecsengésével milyen kilátásai lehetnek az iparágnak?

Számtalan tanulsága lesz ennek a periódusnak, és nemcsak az AKH mint nagyvállalat, hanem tágabb értelmezésben a gumiszervizek és a fogyasztók mind a nyertesei lehetnek annak, ami a járvány után jön. A lehetőségeinket az határozza meg, hogy az embereknek mennyi gépjárműve van, s azokat milyen gyakorisággal használják. Jó alap, hogy itt sokkal kisebb visszaesést látunk, mint az abroncsértékesítésben.

Van, aki most a prémium- helyett beéri a középkategóriával, más úgy dönt, hogy maradjon még egy szezonra az adott téli vagy nyári gumi. Ezek azonban csak átmeneti hatások; a légi közlekedéssel szemben a közúti kevésbé sérülékeny alternatíva, és ez lényeges szempont lehet a következő években. Sokan a kerékpárjukat vagy az autójukat biztonságosabbnak érzik, mint a tömegközlekedést, bár egyes szakértői vélemények szerint ez részben a járványhelyzet után is fennmarad. A jövőbe tekintve sokkal inkább az elektromos autók térnyerése jelenti a bizonytalanságot. A gyártók láthatóan egyelőre nem tudnak olyan sebességgel reagálni a karbonsemlegesség elérésével összefüggésben hozott szigorításokra, mint azt a döntéshozók diktálják, mégis sorra jelennek meg az új modellek.

Nagy kérdés, hogy ezeken milyen abroncsok lesznek, de mivel egyre szélesebb a termékválaszték, újabb lendületet kaphat a nagykereskedelem. A fogyasztók egyrészt jobb minőséget kapnak, másrészt az évről évre megjelenő digitális fejlesztések még kényelmesebbé teszik az egész folyamatot.

Melyek azok a gumiipari trendek, amelyek már a járvány előtt is meghatározók voltak?

Jelentős változás, hogy egyre nagyobb kerékkel gyártják az autókat. Korábban például az Opel Corsákat vagy a Suzukikat 13-14 colos abroncsokkal adták el, ám ma már nem ritka, hogy az alapfelszereltség is 17 colos, ami tíz évvel ezelőtt inkább egy 3-as vagy 5-ös BMW-hez illett volna. Ez is egyfajta kihívás a szektornak, hiszen az emberek autóra fordítandó költsége azt is definiálja, hogy az abroncs cseréjére mennyit áldoznak majd. Az említett kategóriaváltásnál pedig akár a duplájára is ugorhat ez a kiadás. Emiatt az figyelhető meg, hogy a látványos minőségjavuláson átesett japán és koreai termékekkel szemben valamelyest visszaszorulóban vannak a hagyományos európai és amerikai prémiummárkák.

Egyre enyhébbek a telek. Ez kedvez a négy évszakos gumik piacának?

Nem a hó miatt kell a téli gumi, hanem azért, mert biztonságosabb vele közlekedni 7 Celsius-fok alatti hőmérsékleten. Dinamikusan növekvő piac a négy évszakos abroncsoké, ugyanakkor továbbra sem számottevő a részaránya: még a 20-30 százalékos éves bővülés sem kiugró az alacsony bázis miatt. Klímaváltozás ide vagy oda, míg van tél és nyár, ez a termék egy erős kompromisszum.

Gyöngyösi Balázs

Forrás: Figyelő Magazin 2020.12.02.

Vélemény, hozzászólás?