Fékjavítás: minden, amit tudni érdemes a fékszerviz kapcsán
A fékrendszer hibátlan műszaki állapota és működése elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Cikkünkben bemutatjuk, melyek a leggyakoribb meghibásodására utaló jelek és összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat a fékjavítás kapcsán.
A fékrendszer feladata és típusai
A fékrendszer célja a jármű sebességének lassítása és helyzetének rögzítése. Egy közúti helyzetben segíthet a baleset elkerülésében, emelkedőn történő araszoláskor megakadályozhatja az autó hátragurulását, parkoláskor segít a precíz manőverezésben és számos egyéb helyzetben kritikusan fontos szerepet lát el. Mielőtt bemutatnánk a fékjavítás módszereit, fontos szót ejteni a rendszer típusairól.
Az autóban két egymástól függetlenül működő fékrendszer található, amelyek más feladatokat látnak el:
- Üzemi fék: Az üzemi fék elsősorban közlekedési funkciókat lát el, a fékpedállal irányítható. A cikkben az üzemifék rendszer hibáit és javítási lehetőségeit ismertetjük.
- Rögzítőfék: A rögzítőfék vagy ismertebb nevén kézifék feladata az autó helyzetének rögzítése álló helyzetben. Parkoláskor a rögzítőfék aktiválásával tudjuk megakadályozni az autó elmozdulását.
Gyakori fékhibák: honnan tudhatjuk, hogy eljött a fékjavítás ideje?
A fékrendszer számos kopó alkatrészt tartalmaz, így normál használat mellett is idővel szükségessé válik egyes komponensek cseréje. Olykor pedig idő előtt is meghibásodhat a fékrendszer. Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló műszaki problémákat és az árulkodó jeleket. Ismerje fel időben a problémát és tegyen a biztonságos közlekedésért!
Kopott fékbetét
A fékpedál lenyomása megemeli a főfékhenger nyomását, amely a fékcső rendszerén keresztül a munkahengerbe jut. Itt erővé transzformálódik a nyomás, amely a fékbetétet a féktárcsákhoz nyomja. Ekkor a fokozott súrlódás következtében először lassul, majd megáll az autó. Mellékesen a mozgási energia hőenergiává alakul, amely akár 500°C hőmérsékletre melegítheti a fékrendszer alkatrészeit. Természetes, hogy idővel amortizálódik a fékbetét.
A kopott fékbetét leggyakoribb jelei a következők:
- abnormálisan kemény vagy puha fékpedál,
- zavaró, csikorgó hang fékezéskor,
- rezonál a kormány fékezéskor.
Fontos, hogy a kopott fékbetét kárt tehet a féktárcsában és csökkenti a rendszer hatékonyság. Így a csereperiódus lejártát követően (általában 40-50000 kilométer) vagy a fenti jelek tapasztalásakor forduljon szakemberhez.
Kopott féktárcsa
A féktárcsa acélból vagy vasból készült alkatrész. A modern autók többségén az első és a hátsó tengelyre is felszerelik a féktárcsákat. Kiemelten fontos szerepe van a fékrendszer működésében. Ahogy a betét, így a tárcsa is idővel elkopik a fokozott súrlódás következtében. A leggyakoribb meghibásodások között megtaláljuk a következőket:
- A féktárcsa túlterhelés kövezetében megrepedhet. Ilyenkor jellegzetes kékes elszíneződések jelennek meg az alkatrész felületén. Kizárólag cserével orvosolható a sérült féktárcsa miatti meghibásodás.
- A helytelenül felszerelt fékbetét következtében kialakulhat az egyenlőtlen tárcsa kopás. Mivel egyenlőtlen hőhatás éri az alkatrész felületét, így a kopás mellett akár elszíneződés is megjelenhet.
- A szakszerűtlenül beszerelt vagy a gyártói előírásoknak nem megfelelő fékbetét használata súlyos kárt tehet a tárcsában, például a súrlódóanyag rákenődhet a féktárcsára. A szennyeződés gátolhatja az alkatrészt a megfelelő működésben.
- Fékpor, kavics törmelék és egyéb apró szemű mikroszennyeződés bejuthat a fékrendszerbe. Ennek következtében kis méretű, azonban mély üregek alakulhatnak ki a tárcsán, amelyek idővel repedésekhez vezethetnek. Amennyiben hornyokat észlel a féktárcsán, kizárólag a csere jelent megoldást.
A kopott féktárcsa jelentősen megnövelheti a féktávot. Amennyiben a fenti jelek bármelyikét tapasztalja, vigye autóját professzionális szervizbe.
Csikorog a fék
Zavaróan csikorog a fék? Ennek számos oka lehet, a leggyakoribbak:
- cementit, vagyis kemény üledék került a fékbetétre;
- egyéb szennyeződés jutott a fékbetét felületére, ilyen lehet a por vagy kavics;
- helytelenül rögzítették a fékbetétet;
- kizárólag a fékbetét cserét végezték el, az elhasználódott tárcsa maradt;
- a fékdobon rozsda található, amely akadályozza a megfelelő működését;
- szennyeződés található a féktárcsán;
- kopott a fékbetét;
- meghibásodott alkatrész.
A fenti estek mindegyikében indokolt és szükséges a fékjavítás, amelyet szigorúan tilos elhalasztani. Míg a korán észlelt meghibásodás általában költséghatékonyan és egyszerűen javítható, addig a szervizelés elodázásával fokozódik a baleset kockázat és nagyobb műszaki kár keletkezhet az autóban.
Beesik a fékpedál / kemény fékpedál
Az AKH szerviz kollégái gyakran találkoznak a “beesik a fékpedál” és “puha fékpedál” panaszokkal. Az előbbi esetben általában a főfékhenger szivárgása okozza a problémát. Az utóbbi esetben előforduló probléma forrása lehet a főfékhenger, a fékcső, de lehet a fékmunkahenger szivárgása miatt is.
Fékjavítás árak 2023-ban
A fékjavítás árak a pár tízezer forintos összegtől a több százezres határig terjednek. Általában igaz, hogy a probléma korai észlelésével és a rendszeres műszaki állapotfelméréssel elkerülhetjük az igazán költséges meghibásodásokat.
Gyakori kérdések és válaszok
Fékezéskor remeg a fékpedál – mit tehetek?
Amennyiben fékezéskor remeg a fékpedál, akár súlyos meghibásodás is lehet az autónál. Ilyen esetben vigye gépjárművét szakszervizbe mielőbb!
Honnan tudom, hogy kopott a fékbetét? Mi a kopott féktárcsa jele?
A fékbetét csereperiódus általában 40-50000 kilométer. Amennyiben az autó műszaki könyvében meghatározott csereperióduson túl van, egészen biztos, hogy a betét kopott. Emellett érdemes figyelni a következő jelekre:
- remegő kormány,
- nyikorgó hang,
- kemény vagy puha fékpedál.
Mi a teendő, ha a fékpedál lassan benyomható?
A fékpedál lassan benyomható? Nos, ennek számos oka lehet, például főfékhenger hiba, levegő került a fékrendszerbe, meghibásodott az ABS. Vigye autóját szervizbe a lehetséges hiba felderítéséhez és javításához!
Milyen a kopott fékbetét hangja?
A kopott fékbetét hangja fémes, csikorgó és zavaró.
Miért csikorog a fék?
A fék általában azért csikorog, mert a fékbetét és/vagy a féktárcsa a használat következtében elkopott. Ilyenkor fékcsere szükséges.
Prémium minőségű gumi- és autószerviz szolgáltatások az Ön közelében – használja térképes keresőnket!
Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!