Fékjavítás
  • Szerviz
  • Téli gumi
  • Fékjavítás: minden, amit tudni érdemes a fékszerviz kapcsán

    A fékrendszer hibátlan műszaki állapota és működése elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Cikkünkben bemutatjuk, melyek a leggyakoribb meghibásodására utaló jelek és összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat a fékjavítás kapcsán.

    A fékrendszer feladata és típusai

    A fékrendszer célja a jármű sebességének lassítása és helyzetének rögzítése. Egy közúti helyzetben segíthet a baleset elkerülésében, emelkedőn történő araszoláskor megakadályozhatja az autó hátragurulását, parkoláskor segít a precíz manőverezésben és számos egyéb helyzetben kritikusan fontos szerepet lát el. Mielőtt bemutatnánk a fékjavítás módszereit, fontos szót ejteni a rendszer típusairól.

    Az autóban két egymástól függetlenül működő fékrendszer található, amelyek más feladatokat látnak el:

    • Üzemi fék: Az üzemi fék elsősorban közlekedési funkciókat lát el, a fékpedállal irányítható. A cikkben az üzemifék rendszer hibáit és javítási lehetőségeit ismertetjük.
    • Rögzítőfék: A rögzítőfék vagy ismertebb nevén kézifék feladata az autó helyzetének rögzítése álló helyzetben. Parkoláskor a rögzítőfék aktiválásával tudjuk megakadályozni az autó elmozdulását.

    Gyakori fékhibák: honnan tudhatjuk, hogy eljött a fékjavítás ideje?

    A fékrendszer számos kopó alkatrészt tartalmaz, így normál használat mellett is idővel szükségessé válik egyes komponensek cseréje. Olykor pedig idő előtt is meghibásodhat a fékrendszer. Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló műszaki problémákat és az árulkodó jeleket. Ismerje fel időben a problémát és tegyen a biztonságos közlekedésért!

    Kopott fékbetét

    A fékpedál lenyomása megemeli a főfékhenger nyomását, amely a fékcső rendszerén keresztül a munkahengerbe jut. Itt erővé transzformálódik a nyomás, amely a fékbetétet a féktárcsákhoz nyomja. Ekkor a fokozott súrlódás következtében először lassul, majd megáll az autó. Mellékesen a mozgási energia hőenergiává alakul, amely akár 500°C hőmérsékletre melegítheti a fékrendszer alkatrészeit. Természetes, hogy idővel amortizálódik a fékbetét.

    A kopott fékbetét leggyakoribb jelei a következők:

    • abnormálisan kemény vagy puha fékpedál,
    • zavaró, csikorgó hang fékezéskor,
    • rezonál a kormány fékezéskor.

    Fontos, hogy a kopott fékbetét kárt tehet a féktárcsában és csökkenti a rendszer hatékonyság. Így a csereperiódus lejártát követően (általában 40-50000 kilométer) vagy a fenti jelek tapasztalásakor forduljon szakemberhez.

    Kopott féktárcsa

    A féktárcsa acélból vagy vasból készült alkatrész. A modern autók többségén az első és a hátsó tengelyre is felszerelik a féktárcsákat. Kiemelten fontos szerepe van a fékrendszer működésében. Ahogy a betét, így a tárcsa is idővel elkopik a fokozott súrlódás következtében. A leggyakoribb meghibásodások között megtaláljuk a következőket:

    • A féktárcsa túlterhelés kövezetében megrepedhet. Ilyenkor jellegzetes kékes elszíneződések jelennek meg az alkatrész felületén. Kizárólag cserével orvosolható a sérült féktárcsa miatti meghibásodás.
    • A helytelenül felszerelt fékbetét következtében kialakulhat az egyenlőtlen tárcsa kopás. Mivel egyenlőtlen hőhatás éri az alkatrész felületét, így a kopás mellett akár elszíneződés is megjelenhet.
    • A szakszerűtlenül beszerelt vagy a gyártói előírásoknak nem megfelelő fékbetét használata súlyos kárt tehet a tárcsában, például a súrlódóanyag rákenődhet a féktárcsára. A szennyeződés gátolhatja az alkatrészt a megfelelő működésben.
    • Fékpor, kavics törmelék és egyéb apró szemű mikroszennyeződés bejuthat a fékrendszerbe. Ennek következtében kis méretű, azonban mély üregek alakulhatnak ki a tárcsán, amelyek idővel repedésekhez vezethetnek. Amennyiben hornyokat észlel a féktárcsán, kizárólag a csere jelent megoldást.

    A kopott féktárcsa jelentősen megnövelheti a féktávot. Amennyiben a fenti jelek bármelyikét tapasztalja, vigye autóját professzionális szervizbe.

    Csikorog a fék

    Zavaróan csikorog a fék? Ennek számos oka lehet, a leggyakoribbak:

    • cementit, vagyis kemény üledék került a fékbetétre;
    • egyéb szennyeződés jutott a fékbetét felületére, ilyen lehet a por vagy kavics;
    • helytelenül rögzítették a fékbetétet;
    • kizárólag a fékbetét cserét végezték el, az elhasználódott tárcsa maradt;
    • a fékdobon rozsda található, amely akadályozza a megfelelő működését;
    • szennyeződés található a féktárcsán;
    • kopott a fékbetét;
    • meghibásodott alkatrész.

    A fenti estek mindegyikében indokolt és szükséges a fékjavítás, amelyet szigorúan tilos elhalasztani. Míg a korán észlelt meghibásodás általában költséghatékonyan és egyszerűen javítható, addig a szervizelés elodázásával fokozódik a baleset kockázat és nagyobb műszaki kár keletkezhet az autóban.

    Beesik a fékpedál / kemény fékpedál

    Az AKH szerviz kollégái gyakran találkoznak a “beesik a fékpedál” és “puha fékpedál” panaszokkal. Az előbbi esetben általában a főfékhenger szivárgása okozza a problémát. Az utóbbi esetben előforduló probléma forrása lehet a főfékhenger, a fékcső, de lehet a fékmunkahenger szivárgása miatt is.

    Fékszerviz

    Fékjavítás árak 2023-ban

    A fékjavítás árak a pár tízezer forintos összegtől a több százezres határig terjednek. Általában igaz, hogy a probléma korai észlelésével és a rendszeres műszaki állapotfelméréssel elkerülhetjük az igazán költséges meghibásodásokat. 

    Gyakori kérdések és válaszok

    Fékezéskor remeg a fékpedál – mit tehetek?

    Amennyiben fékezéskor remeg a fékpedál, akár súlyos meghibásodás is lehet az autónál. Ilyen esetben vigye gépjárművét szakszervizbe mielőbb!

    Honnan tudom, hogy kopott a fékbetét? Mi a kopott féktárcsa jele?

    A fékbetét csereperiódus általában 40-50000 kilométer. Amennyiben az autó műszaki könyvében meghatározott csereperióduson túl van, egészen biztos, hogy a betét kopott. Emellett érdemes figyelni a következő jelekre: 

    • remegő kormány,
    • nyikorgó hang,
    • kemény vagy puha fékpedál.

    Mi a teendő, ha a fékpedál lassan benyomható?

    A fékpedál lassan benyomható? Nos, ennek számos oka lehet, például főfékhenger hiba, levegő került a fékrendszerbe, meghibásodott az ABS. Vigye autóját szervizbe a lehetséges hiba felderítéséhez és javításához!

    Milyen a kopott fékbetét hangja?

    A kopott fékbetét hangja fémes, csikorgó és zavaró. 

    Miért csikorog a fék?

    A fék általában azért csikorog, mert a fékbetét és/vagy a féktárcsa a használat következtében elkopott. Ilyenkor fékcsere szükséges.

    Prémium minőségű gumi- és autószerviz szolgáltatások az Ön közelében – használja térképes keresőnket!

    Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Gumi.hu Blog | Fékjavítás: minden, amit tudni érdemes a fékszerviz kapcsán

    8 perc