nyikorog a fék
  • partner
  • Szerviz
  • Miért nyikorog a fék? Lehetséges okok és megoldások!

    A fékrendszer karbantartására kiemelten fontos figyelmet fordítani. A megfelelően működő fékek elengedhetetlenek a biztonságos közlekedéshez. A fékek kapcsán gyakran felmerülő aggály a nyikorgó hang megjelenése. De vajon van okunk aggódni, ha nyikorog a fék vagy a zavaró hang ignorálható? Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a fékrendszer működését és a nyikorgás lehetséges okait!

    A fékrendszer rövid ismertetése

    Mielőtt bemutatjuk nyikorgó fékek lehetséges okait és megoldásait, érdemes pár szót ejteni a fékrendszer általános működéséről. A fék az egyik legfontosabb rendszer az autóban, funkciója a gépjármű lassítása, megállítása és egy helyben tartása. A megfelelően karbantartott fék előnyei felbecsülhetetlenek:

    • képes csökkenteni a féktávolságot,
    • lehetővé teszi a pontos és biztonságos manőverezést,
    • fokozza a vezetés biztonságát és
    • jelentősen csökkenti a balesetek kockázatát.

    A modern fékrendszerek úgynevezett hidraulikus fékmozgást használnak, amely az jelenti, hogy a vezető pedálnyomását egy folyadéknyomásos rendszer továbbítja a fék alkatrészeknek, amelyek végül a kívánt mértékben lassítják a kerekek forgását. A rendszer három részre bontható: fékszerkezet, átvitel és vezérlő berendezés.

    Hogy milyen lépések vezetnek a pedál megnyomásától az autó meg állásáig? Mutatjuk!

    1. A fékpedál megnyomásakor emelkedik a főfékhenger belső nyomása.
    2. A fékrendszer komplex csőhálózaton keresztül továbbítja a nyomást.
    3. A munkahenger erővé alakítja a nyomást, amely hatására a fékbetét a féktárcsához nyomódik.
    4. Ez lassítani kezdi a kerekek forgási sebességét.
    5. A súrlódási energia részben hőenergiává alakul, így a fékrendszer bizonyos elemei felmelegednek.

    Miért nyikorog a fék?

    Számos ok állhat a háttérben, amikor nyikorog a fék. A komplex és sok elemből álló rendszer komoly meghibásodása és apróbb, kevésbé detrimentális magyarázat is lehet a zavaró hangra. Összegyűjtöttük a nyikorgó fék leggyakoribb okait!

    • Fékalkatrészek meghibásodása: Előfordulhat, hogy a fékalkatrészek egyenetlen módon működnek, ilyenkor megjelenhet a zavaró hang. Gyakori hiba, hogy a fékbetét nem azonos erővel nyomja a féktárcsát. Szintén gyakorta jelentkező probléma, hogy a fékbetétek súrlódási ereje eltérő. Forduljon szakemberhez, aki megvizsgálja a fékrendszert és elvégzi a szükséges javításokat.
    • Helytelenül felszerelt fékbetét: Nyikorog a fékbetét cserét követően? Lehetséges, hogy nem kompatibilis az új alkatrész az autóval. A fékbetét csere házilag nemkívánatos komplikációkhoz vezethet, így minden esetben kerülendő.
    • Helytelenül rögzített betét: A szakszerűtlen módon rögzített fékbetét okozhat nyikorgó hangot. Kerülje a házilag végzet cserét, mindenképpen forduljon tapasztalt szakemberhez.
    • Idegen test a fékbetét és tárcsa között: Amikor idegen test kerül a fékbetét és tárcsa közé (pl. fém törmelék, kavics, egyéb szennyeződés), akkor megjelenhet a nyikorgás. Ilyen esetekben szükséges szakemberhez fordulni, aki átvizsgálja a fékrendszert.
    • Kopott fékbetét: Intenzív, magas hangot érzékel fékezéskor? Lehetséges, hogy a fékbetétbe épített kopásjelző hangját hallja, amely azt jelzi, hogy a biztonságos szint alá csökkent a fékbetét kopásjelző rétege. Ilyenkor a betét cseréje szükséges.
    • Laza fékbetét és/vagy nyereg: A laza fékbetét és/vagy nyereg okozhat zavaró nyikorgást. A betétek és nyereg beállításához speciális felszerelés és szakértelem szükséges, így ez kizárólag szervizben lehetséges.
    • Piszkos féktárcsa: A féktárcsán lerakódott szennyeződés miatt jelentkezhet nyikorgó hang. Szerencsére, ennek eltávolítása nem csupán gyors, de kedvező árú is.
    • Rozsdás, korrodált dobfék: A dobfékekben megjelenő rozsda és korrózió vezethet nyikorgáshoz. Ilyen esetekben általában dobfék csere szükséges.
    • Régi tárcsa, új betét: Előfordulhat, hogy a nyikorgó fék az új betétek és elkopott tárcsák inkompatibilitásából fakad. Ilyenkor a tárcsákat is érdemes cserélni.
    • Szakszerűtlenül rögzített féktárcsa: Kellemetlen nyikorgó hangot észlel a féktárcsa cserét követően? Lehetséges, hogy nem megfelelően került felszerelésre a tárcsa. Minden esetben bízza tapasztalt szekemberre a cserét.
    • Szennyezett fékbetét: A fékbetéten megjelenő szennyeződés is okozhat nyikorgást. Ennek szakszerű eltávolítása gyors és költséghatékony.
    • Túlmelgedés miatt cementit a fékbetéteken: A cementit vagy más néven kemény üledék a fékbetéten a túlmelegedés miatt jelentkezhet.

    Mikor érdemes szervizbe vinni az autót nyikorgó fék esetén?

    A fenti felsorolásból jól látható, hogy számos ok állhat a zavaró hang hátterében. Így, ha nyikorog a fék, a legjobb, amit tehet a szakszerviz felkeresése. Amennyiben figyelmen kívül hagyja a csikorgást vagy zörgést, az apró hibák is súlyos és költséges műszaki problémákhoz vezethetnek.

    nyikorgó fék

    Gyakori kérdések és válaszok

    Menet közben nyikorog a fék. Mit tegyek?

    Ha menet közben nyikorog a fék, az általában arra utal, hogy elkopott a fékbetét. Ilyen esetekben érdemes mielőbb szervizbe vinni az autót.

    Mit jelent, ha fékezéskor nyikorog a fék?

    Fékezéskor nyikorog a fék? Ennek a fent felsorolt okok közül bármi lehet az oka. Ahhoz, hogy a kellemetlen hangtól megszabaduljon, érdemes felkeresni egy szakembert a problémával.

    Kanyarodáskor nyikorog a fék. Szükséges szervizbe vinni az autót?

    Számos magyarázat lehet arra, ha kanyarodáskor nyikorog a fék. Mivel a pontos ok azonosításához szükséges egy szakszerű inspekció, így érdemes szervizbe vinni az autót.

    Veszélyes a nyikorgó hátsó fék?

    A nyikorgó hátsó fék utalhat súlyos műszaki problémára. A zaj megszüntetése és a potenciális hiba megjavítása érdekében vigye az autót mielőbb szervizbe.

    Prémium minőségű gumi- és autószerviz szolgáltatások az Ön közelében – használja térképes keresőnket!

    Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!

    7 perc