in

Gumiabroncs csere – na de mégis hogyan?

Image by Pexels from Pixabay

Számtalan kérdés fogalmazódhat meg az emberben a gumicsere, illetve az autógumik kapcsán.

Javában benne vagyunk a téli gumicsere szezonban, azaz a tél közeledtével, ahogy az átlaghőmérséklet kezdi elérni a bűvös 7 fokot, egyre többen cserélik át autójukon a nyári abroncsokat télire.

De mi is ez a 7 fokos határ? Amint az átlaghőmérséklet megközelíti a 7 Celsius fokot, vagy attól alacsonyabb, úgy már a nyári gumiabroncsok nem állnak helyt megfelelően az utakon. A 7 fokot tekinthetjük jó iránymutatónak, ami minden gumiabroncsra vonatkozik. A gumi megkeményedik, elveszíti rugalmasságát, ezáltal csökken a tapadás. Ez megnöveli a féktávolságot, ami életveszélyes is lehet. Ezért kifejezetten ajánlott átcserélni a nyári gumiabroncsokat télire, mivel ezeknek az abroncsoknak a mintázata és az összetétele is arra lett kialakítva, hogy az optimálisan helytálljon a hideg időben, még nedves, akár havas utakon is.

Mindemellett éppen ugyanúgy nem tanácsos meleg időben téli abroncsokat használni, hiába új, mivel sokkal gyorsabban kopnak, mint téli társaik, sokkal hamarabb elhasználódnak, mint rendeltetésszerű használat mellett. Ezen túl száraz, meleg aszfalton való tapadásuk is gyengébb, ami szintén növeli a fékutat.

Pár jó tanács a gumiabroncsok tárolásával, minőségük megőrzésével kapcsolatban:

Fontos, hogy használaton kívüli abroncsainkat megfelelő körülmények között tároljuk a lehető legtovább tartó minőség megőrzése érdekében. Mit is jelentenek a megfelelő körülmények? Fontos, hogy nedvességtől, napfénytől, melegtől, olajoktól, vegyszerektől mentes környezetet biztosítsunk a tároláshoz. Amennyiben ilyen körülményeket nem tudunk biztosítani, vagy nem áll rendelkezésre megfelelő hely, úgy igénybe vehetjük a manapság elterjedt gumihotel szolgáltatást, melynek keretében a szolgáltató biztosítja a következő szezonig az abroncsok megfelelő körülmények között történő tárolását.

Fontos, hogy mérjük a profilmélységet. Szem előtt kell tartanunk, hogy az ajánlott minimum mélység téli gumiabroncsok esetén 4, míg a nyáriak esetén 3 mm. Amennyiben ettől kisebb a mélység, az abroncs megérett a cserére. A törvényileg előírt 1,6 mm már sok esetben nem jelent megfelelő tapadást vagy vízelvezetést.

A tartósan nem használt abroncsok esetében tanácsos nedvességtől mentes, egyenes szakaszon hagyni az autót, így kíméljük az alvázat és a gumikat is. Ugyanakkor a folyamatos egyhelyben állás miatt az abroncsok viszonylag kis felületét éri a nyomás huzamosabb ideig, ezáltal pedig deformálódhatnak. Tanácsos időközönként megmozgatni az autót, hogy a következő parkolás idejére az abroncsnak egy másik felületét érje a nyomás, így nem alakul ki egyenetlenség. Ilyen esetekre szokták még ajánlani a bakolást, tehát a gumi alátámasztását egy felfújható gumibak segítségével. Ilyen formában az abroncsokat érő nyomás minimálisra csökkenthető, éllettartamuk pedig megnövelhető.

Fontos leszögezni, hogy a használatra alkalmatlan gumiabroncs veszélyes hulladéknak minősül, ezért annak elhelyezéséről gondoskodni kell. A gumiszervizek, autószervizek, amennyiben náluk vesszük igénybe a szolgáltatást, gondoskodnak a leselejtezett abroncsok megfelelő elszállításáról.

Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Loading…

0

Comments

0 comments

Mire jó az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, vagyis rövidebb nevén, a TPMS?

Ken Block a világ szuperautóival szemben