Alulkormányzottság vagy túlkormányzottság: mi a különbség?

Megváltozott az autó úttartási képessége kanyarodáskor? Úgy érzi, hogy hiába forgatta el a kormányt, az autó nem követi a kívánt kanyarodási szöget? Netán enyhe kormányzás esetén is túl éles szögben fordul a gépkocsi? Lehetséges, hogy a túl- vagy alulkormányzottság problémája áll fenn. Cikkünkben részletesen bemutatjuk a gyakori műszaki problémák okait és megoldásait!

Mi történik kanyarodás közben?

Mielőtt bemutatnánk az alul- és túlkormányzottság jellemzőit, fontos röviden átismételni, hogy mi történik pontosan kanyarodáskor. Ez segít a műszaki problémák okainak és megoldásaik mélyebb megértésében.

  1. Amikor egy autóval kanyarodni szeretnénk és elforgatjuk a kormányt, akkor megváltoztatjuk az autó mozgásirányát. A korábbi egyenes előrehaladás helyett körív alakú mozgásba kezd.
  2. Ahogy bármely körmozgásnál, így kanyarodáskor is elkezd a centrifugális erő hatni a gépkocsira. Ez ugyanaz a fizikai jelenség, amely a mosógép dobjában forgó ruhákat a dob falához préseli mozgás közben.
  3. E fizikai erő hatására a gépkocsi a körív külső részére tolódna, ha a futófelület tapadása nem gátolná ezt meg. Azonban az erős tapadási erő hatására az autó a kívánt szögben teszi meg a kanyarodást.
  4. Kanyarodás közben az abroncsokat egyszerre éri a centrifugális és a tapadási erő, amelyek egymással ellentétes irányban hatnak. Szerencsére az abroncs anyaga elasztikus, így képes átmenetileg változtatni alakján, ezzel megakadályozva az esetleges sérüléseket.
  5. Ilyenkor úgynevezett kúszási szög jön létre, amely az Óbudai Egyetem jegyzetei szerint a “a kerék forgási síkja és az eredeti haladási irány síkja (azaz a kerék kerületi sebességének vektora) által bezárt δ szög”.
  6. Ahogy az autó kanyarodik, úgy növekszik a keresztirányú terhelés és ezáltal a kúszási szög is.
  7. Ilyenkor előfordulhat, hogy a tapadás egy ponton megszűnik, amely az autó csúszásához vezethet. A következőkben bemutatjuk a kanyarodáskor jelentkező csúszás két gyakori esetét a túl- és alulkormányzottságot.

Két gyakori probléma kanyarodás közben

A fent részletesen bemutatott kanyarodás során tengelyenként más-más terhelés éri az abroncsokat. Ennek következtében a kerekek kúszási szöge is jelentős eltérést mutathat, mely hatására alul- és túlkormányzottság következhet be. Lássuk, mit is jelent ez a gyakorlatban!

Alulkormányzottság 

Tóth Szilvia mechatronikai mérnök jegyzetei szerint az alulkormányzottság jelentése:

“A jármű súlypontja az elülső tengelyhez esik közelebb, ezáltal az elülső gumiabroncsok kúszása nagyobb. Kanyarodáskor az első kerekek csúsznak, fordulás helyett. δe > δh azaz az első kerek kúszási szöge nagyobb, mint a hátsó kerekek kúszási szöge. A kanyarodás sugara nagyobb, a kanyar kiegyenesedik.”

Egyszerűbben megfogalmazva, akkor beszélhetünk alulkormányzott autóról, ha az első tengelyen nagyobb a kúszási szög kanyarodáskor. Ilyenkor a gépkocsi eleje a kanyarodási ív külső széle felé tolódik. Ezt a vezető úgy érzékeli, mintha nem forgatta volna el kellőképpen a kormányt, más szóval “alulkormányzott”.

Túlkormányzottság

Az Óbudai Egyetem jegyzetei szerin a túlkormányzottság jelentése a következő: 

“A jármű súlypontja a hátsó tengelyhez esik közelebb, ezáltal a hátsó gumiabroncsok kúszása nagyobb. Kanyarodáskor a gépjármű hátulja megcsúszik. δe < δh azaz az első kerek kúszási szöge kisebb, mint a hátsó kerekek kúszási szöge. A kanyarodás sugara kisebb, a jármű hátulja kisodródik.”

Tehát akkor túlkormányzott az autó, ha a hátsó tengely kerekei rendelkeznek nagyobb kúszási szöggel. Ilyenkor a kanyarodó autó hátsó része tolódik a kanyarodó ív külső része felé. A vezető pedig úgy éli meg, mintha túlzottan elforgatta volna az autót, innen ered a “túlkormányzott” megnevezés.

Mit tehetünk a túl- és alulkormányzottság ellen?

Szerencsére számos lehetséges megoldás áll rendelkezésre a túl- és alulkormányzottság ellen. Mutatjuk, mit tehet a zavaró és akár veszélyes balesetekhez vezető műszaki problémák ellen!

  • Győződjön meg arról, hogy megfelelő az abroncsnyomás! Míg az alacsony nyomás növeli, addig a magasabb nyomás csökkenti a kúszási szöget. A gyártó által előírt tartományon belül szabadon változtatható a guminyomás, amellyel befolyásolható a kúszási szög a kívánt irányba.
  • Túl- vagy alulkormányzottság problémájába ütközhetünk akkor is, ha a gyártói előírástól eltérő méretű abroncsot szerelünk az autóra. Amennyiben problémát tapasztalt az úttartással, ellenőriztesse szakemberrel, hogy az autóra megfelelő méretű abroncsok vannak felszerelve. Ha gumivásárlás előtt áll és bizonytalan a pontos méretet illetően, akkor keresőnk segítségével szűrjön autótípus szerint a tökéletes modell megtalálásához!
  • További ok lehet, hogy az elhasználódott és kopott abroncs felkeményedett futófelülete végett a kanyarokban sodrás érzete van a sofőrnek. Ebben az esetben elkerülhetetlen az új abroncs beszerzése. Tekintse meg széles gumi kínálatunkat!
  • Kérje autószerelő segítségét a futómű megfelelő beállításához, amellyel tovább befolyásolható a kúszási szög!

Gyakori kérdések és válaszok

Mi a teendő, ha alul- vagy túlkormányzott az autó?

Mivel a túl- és alulkormányzottság jelentősen fokozhatja a balesetek kockázatát, amennyiben szokatlan az úttartás kanyarodás közben, mielőbb forduljon profi autószerelőhöz. Foglaljon online időpontot az AKH országos lefedettségű szervizhálózatába!

Veszélyes az alul vagy túlkormányzott gépkocsi vezetése?

Igen, amennyiben az autó eleje vagy vége a normálistól eltérő módon halad kanyarodás közben, az fokozhatja a kisodródás kockázatát.

Alulkormányzottság esetén az autó melyik része csúszik meg először?

Alulkormányzottság esetén az autó első része tolódik a kanyarodási ív irányába.

Foglaljon időpontot online az AKH szervizpontokba!