Hogyan készül a gumiabroncs?

Egy autó értékének ugyan csak töredéke, mégis a biztonság, útfekvés, sebesség és kényelem szempontjából talán a legfontosabb alkatrészek a gumiabroncsok. Egyszerű tárgynak tűnik: fekete gumikarikák okosan és tetszetősen elhelyezett vájatokkal. Valójában az abroncsok komplex kialakítású, precízen gyártott és folyamatosan fejlesztett, tökéletesített elemei az autónak, melyre nyaktörő sebességgel száguldva az életünket bízzuk.

Autónk alig négytenyérnyi felületen érintkezik az aszfalttal, mégis rengeteg minden történik ezen a kis területen a másodperc törtrésze alatt, így a mérnököknek rendkívül alaposan meg kell tervezniük egy-egy felületet.

A modern gumik gyártásához csúcstechnológiát és többféle anyagot alkalmaznak, az acélszálon és nagy sűrűségű szintetikus textílián át a természetes gumiig. Nézzük, hogyan is épül fel a gumiabroncs!

A gumiabroncs pereme

A szerkezeti szilárdságot az abroncs pereme biztosítja. A felni felé eső perem magja két körben futó, gumival bevont acélsodrony, ami a felni peremére fekszik majd fel, tökéletes illeszkedést és légzárást biztosítva. Minőségi gumik legbelső oldalára gyakran szintetikus halobutyl polimer bélelés kerül, ami nagymértékben javítja az abroncs levegőmegtartó képességét.

Erős „test”

A gumi „teste” sűrű szövésű, erős, szintetikus textília. Az abroncs felső része nem tömör gumiból, hanem nagyrészt ebből az anyagból áll, melyet sugárirányban fektetnek egymásra és gumival vonnak be. Ez a többszörös réteg egyrészt az abroncs tulajdonképpeni testét alkotja, másrészt befolyásolja a jármű kormányozhatóságát és kanyarodási képességét, illetve az oldalfal merevségét.

Merevség és ellenállás

Az acélszalag fokozza a merevséget, ellenállást, irányíthatóságot, úttartást. Ez a következő réteg az abroncs kerületén, a futófelület alatt helyezkedik el, erős és nagy szakítószilárdságú. Enélkül kisebb felületen érintkezne a futófelület a talajjal és csökkenne a tapadás. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az acél védi a gumit az esetleges defekttől, útját állva az éles és hegyes tárgyaknak, amelyek áthatolhatnak a legkülső kopórétegen. A NEXEN gyárakban nagy teljesítményű sport- és versenyabroncsoknál alkalmaznak az acélszalagot spirálisan csévélve beborító nejlonszálat, az ún. fedőréteget. Ez egyrészt simább futást eredményez, másrészt a futófelület deformációjának befolyásolásával növeli az abroncs ellenállását nagy sebességnél, gyorsításnál, fékezésnél és kanyarodásnál. A modern performance abroncsok elengedhetetlen alkotóeleme.

Az autógumi futófelülete

A futófelület anyaga és mintázata nagyban meghatározza a tapadás, deformálódás és gördülési ellenállás mértékét Az anyag – adalékokkal kevert szintetikus és természetes gumi – és mintázat befolyással van többek között az úttartásra, kanyarstabilitásra, az utazási komfortra, a menetzajra és a fogyasztásra. A speciális mintázat a legutolsó fázisban kerül az akkor még sima futófelületre.

A gumi magassága

A magasságot az oldalfal adja. Ez köti össze a peremet a futófelülettel és adja az abroncs magasságát. Fontos szerepe van az oldalirányú mozgások kontrollálásában, ami a jármű stabilitását befolyásolja. Az oldalfal merevségének biztosítására a textilrostok között kitöltő rétegeket is alkalmaznak, kivált a defektmentes abroncsoknál, melyek levegőnyomás nélkül is képesek megtartani alakjukat és károsodás nélkül gördülni. Az oldalfal inzertek anyaga speciálisan módosított gumipolimer, amely megköti a belekevert szénport, ami csökkenti a súrlódásból eredő felmelegedést.

És kész is a gumiabroncs…

Így egyesülnek a rétegek. A gyártáshoz használt szintetikus és természetes gumit olajjal és adalékokkal keverik össze egy hatalmas ipari mixerben. A korábban felsorolt rétegeket egymás után viszik fel a gyártósoron az alapformára, majd nagy nyomáson egymáshoz préselik. Az így kapott termék az úgynevezett zöld gumi, amelynek felülete még sima, az oldalfala kidudorodik. A végső kialakítást és az abroncs végleges alapját a vulkanizálás adja meg. Ehhez a félkész zöld gumit 149 Celsius-fokra hevítve formába préselik – kisebb abroncsoknál 1-20 percre, kamiongumiknál akár egy egész napra. Ekkor kerülnek rá a feliratok és a vájatok. Ezzel kész is az abroncs, minőségvizsgálat után gördülhet az útjára.

Vélemény, hozzászólás?