Fék és lengéscsillapítás mérés
  • Szerviz
  • Téli gumi
  • Fék és lengéscsillapítás mérés a biztonságos közlekedésért

    A fék- és lengéscsillapító rendszer kifogástalan működése elengedhetetlen a megfelelő közlekedésbiztonság és vezetési komfortszint eléréséhez. Azonban a lehetséges hibák korai észrevétele olykor még szakemberek számára is kihívás lehet a modern berendezések nélkül. Szerencsére a korszerű fék és lengéscsillapítás mérés segítségével felmérhető a rendszerek állapota és időben észlelhető minden lehetséges műszaki hiba. 

    Mi a fék- és lengéscsillapító rendszerek feladata?

    Mielőtt bemutatnánk a modern mérési módszereket, fontos röviden ismertetni a fék- és lengéscsillapító rendszer feladatát. Ahhoz, hogy biztonságosan közlekedhessünk autónkkal, nélkülözhetetlen a hibátlan üzemi fékrendszer. Ennek működését egy egyszerű példán keresztül szemléltetjük.

    A forgalomban közlekedő sofőr észleli az útra lépő gyalogost. Pár miliszekundumon belül a fékpedálra tapos, amely elindít egy összetett folyamatot. A főfékhenger nyomás megemelkedik, a hidraulikus elvek mentén fékfolyadék segítségével tovább jut a nyomás a csőrendszerben. A munkahengerbe érve a nyomás erővé alakul, majd elmozdítja a fékbetétet, amely a tárcsához nyomódik. Ennek hatására megemelkedik a súrlódás és az autó megáll időben. A teljes féktáv alacsonyabb, mint az autó és gyalogos közötti távolság, így a baleset elkerülhető. Ahogy a fiktív példa mutatja, a fékrendszer helyes működése életeket menthet. De mi a helyzet a lengéscsillapító rendszerrel? Mutatjuk! 

    A lengéscsillapító célja a gépjármű lengésének csökkentése a magasabb komfortszint és biztonság érdekében. A rendszernek köszönhetően csökken az alkatrészek rezgése és lágyul a vezetés közbeni autót érő erőhatások mértéke. Más szóval, a lengéscsillapító biztosítja az útfelület és autó közötti folyamatos kapcsolatot.

    Fékjavítás

    Fék és lengéscsillapítás mérés tudnivalók

    Mi az a fék és lengéscsillapítás mérés?

    A fék és lengéscsillapítás mérés egy korszerű vizsgálati módszer, amely során a gépjárművet egy komputeres fékpadra helyezik, majd teszteknek vetik alá. A folyamat során ellenőrzik a fékek hatékonyságát és a lengéscsillapító állapotát.

    A mérési ellenőrzés általában kiegészül fizikai vizsgálattal és szükség esetén javítással is. Így fest egy tipikus fék állapot ellenőrzési folyamat:

    • A fékhatás mérés segítségével ellenőrzik a fékrendszer megfelelő működését. Csökkent effektivitás esetén megnövekedhet a féktáv, amely fokozza a baleset kockázatát. A modern vizsgálattal biztonságos keretek között ellenőrizhető az effektivitás.
    • A szakemberek ellenőrzik a lengéscsillapító rendszer működését is a komputeres eszköz segítségével. Ilyenkor szintén fény derülhet lengéscsillapító meghibásodására, mellyel elkerülhető az akár fokozott amortizációval járó műszaki probléma.
    • Az eszközzel végzett vizsgálatot szükséges kiegészíteni vizuális inspekcióval is. Ilyenkor a szerelők ellenőrzik a féktárcsákat, fékbetéteket és egyéb alkatrészeket.
    • A kombinált ellenőrzési módszer teljesebb képet ad az autó műszaki állapotáról.
    • Végül pedig szükség esetén elvégzik a fékcserét és egyéb javítási feladatokat.

    Mikor szükséges fékhatás mérés?

    A fékhatás mérés elvégezhető az általános műszaki állapotfelmérés vagy a fékjavítás alkalmával. Azonban amennyiben az alábbiak közül bármelyiket tapasztalja, erősen javasoljuk a fék és lengéscsillapítás mérés igénybevételét.

    • Nyikorog a fék: Amennyiben fékezéskor fémes, csikorgó hangot hall, lehet, hogy a fékrendszer egyes elemei (tárcsa, betét) jelentős mértékben kopottak. Ilyenkor a szakszerű vizsgálat része lehet a fékhatás mérés.
    • Nehezebb irányhatóság: Azt tapasztalja, hogy a kanyarodásnál rosszabb az úttartás? Ez esetben egyéb ellenőrzések mellett indokolt lehet a fékrendszer beható vizsgálata.
    • Egyenlőtlen abroncs kopás: A gumi futófelülete számos ok miatt kophat egyenlőtlenül, ezek egyike lehet a fékrendszer helytelen működése. A fékhatás mérés segítségével felderíthető a rosszul kalibrált fékrendszer.
    • Olajszivárgás a lengéscsillapító rendszerben: A lengéscsillapító ház körül olajfoltokat talált? Akkor keressen fel egy profi szervizt, ahol a szakemberek a megfelelő vizsgálat segítségével ellenőrizhetik az autó állapotát!
    • Puha vagy kemény a fékpedál: A fékrendszer esetleges hibájára utaló jel lehet a normálistól eltérő megkeményedett vagy beesett fékpedál. Amennyiben a megszokottól eltérő keménységű a pedál, mielőbb vigye autóját szervizbe. Egyéb vizsgálatok mellett a fékhatás mérés segíthet a fékek állapotfelmérésében!

    A fékmérés ára

    A fékmérés ára körülbelül 4000-10000 forint közötti összeg. A díjat befolyásolhatja az autó tömege, típusa és a szerviz egyedi árképzése. A csekély összegű ellenőrzést érdemes az általános műszaki állapotfelméréskor kérni. Számos hasznos információval szolgálhat az autó fék- és lengéscsillapító rendszerének állapotáról. Tekintse meg az AKH szervizek aktuális árait!

    Prémium minőségű gumi- és autószerviz szolgáltatások az Ön közelében – használja térképes keresőnket!

    Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Gumi.hu Blog | Fék és lengéscsillapítás mérés a biztonságos közlekedésért

    6 perc