Gumiabroncs felülete egyenetlenül kopik? Ezt érdemes tenni!
A futófelület a gumiabroncs azon része, amely kapcsolatot teremt a jármű és az út között. Mivel súrlódásnak van kitéve használat közben, ezáltal folyamatosan kopik. Idővel csökken a gumi profilmélység és eljön az abroncs csere ideje. Egyes esetekben előfordulhat, hogy a futófelület bizonyos része a normális mértéknél gyorsabban használódik el. Ez csökkenti a közlekedésbiztonságot, az irányhatóságot, a vezetési élményt és megnövelheti a féktávot.
De vajon mi lehet az oka annak, ha a gumiabroncs felülete egyenetlenül kopik? Hogyan vehető észre az abnormális kopás és mit tehetünk a probléma orvoslása érdekében? Cikkünkben ezekre a kérdésekre adunk választ.
Miért fontos, hogy a futófelület egyenletesen kopjon?
A gumi futófelülete kiemelt fontosságú közlekedésbiztonsági, üzemanyag-hatékonysági és műszaki szempontból. Az abnormális abroncskopás számos negatív következménnyel járhat:
- fokozhatja a féktávolságot,
- redukálhatja az irányhatóságot és menetstabilitást,
- növelheti az üzemanyag fogyasztást és környezeti terhelést,
- ronthatja a vezetési élményt.
Mi lehet az oka annak, ha a gumiabroncs felülete egyenetlenül kopik?
Számos magyarázat lehet arra, ha a gumiabroncs felülete egyenetlenül kopik. A következőkben bemutatjuk a leggyakoribb műszaki hibákat és egyéb lehetséges okokat.
Amortizálódott vagy sérült lengéscsillapító
Az útfelület és autó közötti folyamatos kapcsolatot a lengéscsillapító rendszer garantálja. Fő funkciója a gépjármű lengésének csökkentése és a komfortszint fokozása. A hibátlanul működő és jól beállított lengéscsillapító rendszer csökkenti a vezetés közben autót érő erőhatásokat. Azonban az jelentős mértékben amortizálódott vagy hibás lengéscsillapító képtelen ellátni feladatát, így az abroncsok felemelkedhetnek (pattoghatnak) menet közben. Ez pedig egyenetlen kagylós kopás megjelenéséhez vezethet, vagyis a gumiból kiszakadhatnak kisebb darabok, futófelülete hullámossá válhat.
Rosszul beállított kerék- és gumiabroncs-szerelvény
A helytelenül beállított kerék- és gumiabroncs-szerelvény következtében menet közben az abroncsok oszcilláló mozgást végezhetnek, amely egyenlőtlen kopást eredményezhet. A kiegyensúlyozást kizárólag profi autószerelő műhelyben tudják elvégezni, így ez otthoni körülmények között nem megoldható.
Egyedi vezetési szokások
Bizonyos vezetési szokások következtében előfordulhat, hogy a gumiabroncs felülete egyenetlenül kopik. Dinamikusabb vezetési stílus esetén nagyobb valószínűséggel alakulnak ki lapos foltok a futófelületen. A gumi élettartam fokozása érdekében kerülendő a gyakori hirtelen gyorsulás és satufékezés. Továbbá, az abroncsokon megjelenhet abnormális kopási minta a padkák és kátyúk okozta sérülések miatt.
Felfüggesztési meghibásodás
A felfüggesztési rendszer feladata, hogy fokozza a tapadást az abroncsok és az útfelület között. További funkciója a kormányozhatóság segítése és a komfortszint fokozása. A felfüggesztés hiányában az útfelületen található kisebb-nagyobb egyenlőtlenségek okozta erőhatást mind a kocsiszekrény nyelné el. A sérült és elhasználódott felfüggesztési rendszer következtében egyenlőtlen terhelés éri a futófelületet, így abnormális kopási minta alakulhat ki.
Gumiabroncs sérülés
Normál használat mellett is számos váratlan esemény vezethet gumiabroncs sérüléshez. Akár egy magasabb padka, akár egy mélyebb kátyú miatt deformálódott a gumi, fontos tudni, hogy az ilyen jellegű sérülés gyakran vezethet egyenlőtlen futófelületi kopáshoz a felfüggesztés geometriájának megváltozása miatt.
Túl magas vagy alacsony gumiabroncsnyomás
A megfelelő guminyomás fenntartása számos okból kritikusan fontos: csökkenti a fogyasztást, javítja a teljesítményt, fokozza a vezetési élményt és kíméletes az abronccsal. A túl magas vagy éppen túl alacsony abroncsnyomás egyenlőtlen kopáshoz vezethet. Mutatjuk, honnan ismerhető fel a probléma!
- Ha az abroncs külső részein jelentkezik a fokozott kopás, akkor valószínűleg alacsony a guminyomás.
- Amennyiben az futófelület középső részén észlelhető a fokozott elhasználódás, akkor feltehetőleg az optimálisnál magasabb az abroncsnyomás.
A probléma elkerülése érdekében javasoljuk, hogy fordítson extra figyelmet a TPMS guminyomás ellenőrző rendszer jelzéseire és szükség esetén végezzen manuális teszteket is.
Az egyenlőtlen futófelület kopás gyakori típusai
Ahhoz, hogy időben észlelhesse a problémát, érdemes megismerni a leggyakoribb abnormális kopási mintákat. Mutatjuk a legtöbbször előforduló hibákat!
Egyoldali aszimmetrikus kopás (pl. első gumi külső fele kopik)
Kizárólag az első gumi külső fele kopik? Netán a bal hátsó abroncs futófelületén jelentek meg az egyenlőtlen elhasználódás jelei? Ezekben az esetekben egyoldali aszimmetrikus kopásról beszélünk. Ezt általában futómű beállítási/elhasználódási hiba okozza, amelyet profi autószervizben lehetséges korrigálni.
Egyenlőtlen kagylós kopás
Az egyenlőtlen kagylós kopás során a futófelületből nagyobb csészeformájú gumidarabok hiányoznak. Rendszerint a sérült vagy helytelenül beállított lengéscsillapító rendszer áll a probléma hátterében.
Középső rész fokozott amortizálódása
Amikor a gyártói előírást jelentősen meghaladó mértékű a nyomás az abroncsokban, akkor a gumi középső része kitüremkedhet. Így ezt a területet fokozott súrlódás éri, amely a nagyobb mértékű kopást eredményez.
Külső és belső rész fokozott kopása
Amennyiben lapos az abroncs, tehát az előírtnál kisebb a guminyomás, akkor a szélső részeken (vállakon) megjelenhet a normálisat meghaladó kopás. Ebben az esetben túlzott hőmérséklet is fellép, amely szemcsésedést. “lemezes” kitöredezést is okozhat. A probléma elkerüléséhez érdemes rendszeresen ellenőrizni a elóírt nyomást.
Hogy előzhető meg az egyenlőtlen abroncskopás és mit tegyünk, ha már kialakult a probléma?
Számos negatív következménnyel járhat, ha a gumiabroncs felülete egyenetlenül kopik, így érdemes mindent megtenni a probléma megelőzése érdekében. Az alábbi egyszerű tippek követésével minimalizálható az abnormális kopás kockázata:
- Kerülje a dinamikus vezetési stílust!
- Fordítson extra figyelmet a magas padkák és kátyúk kerülésére!
- Vegyen igénybe centrírozás (kiegyensúlyozás) szolgáltatást minden gumicsere alkalmával!
- Vigye autóját rendszeresen futómű ellenőrzési vizsgálatra, ez új abroncs vásárlása után mindenképpen javasolt!
A fenti tanácsok követése ellenére is előfordulhat, hogy az abroncsok a normálistól eltérő módon kopnak. Ilyenkor szükséges felkeresni autószerviz műhelyt, ahol a szakemberek segíthetnek a probléma kezelésében.
Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át több, mint 100 ponton országos szervizhálózatunkban.
Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!