Mi a teendő, ha kanyarodáskor nyikorog a gumi?

Bár ijesztő lehet, ha egyik napról a másikra csikorogni kezdenek az abroncsok a kanyarban, azonban általában egy viszonylag könnyen szervizelhető és veszélytelen problémára utal a szokatlan hang. Cikkünkben részletesen elmagyarázzuk a jelenség mögött álló okokat és bemutatjuk, hogy mi a teendő, ha kanyarodáskor nyikorog a gumi!

Az alapok: mi az a futómű és kerékösszetartás?

Mielőtt rátérnék arra, mi okozhatja az abroncsok recsegését és csikorgását kanyarodáskor, érdemes röviden bemutatni, mit jelent a futómű és kerékösszetartás. Kezdjük az előbbivel!

Futómű (felfüggesztés)

A futómű (más néven felfüggesztés) fontos feladatot lát el: kapcsolatot teremt az egyenetlen útfelület és az autó szerkezete között. A megfelelően beállított felfüggesztés növeli az utasok kényelmét, javítja a közlekedés biztonságot és fontos szerepet játszik a vezetéstechnikában. A felfüggesztés részei a következők:

  • Gömbfejek
  • Kormányzás alkatrésze
  • Lengéscsillapító
  • Lengőkarok
  • Rugók
  • Stabilizátor elemek
  • Szilentblokkok

Kerékösszetartás

A kerékösszetartás alatt az autó hosszanti szimmetriatengelye és az abroncsok középsíkja által zárt szögeltérést értjük. A fogalmat Kőfalusi Pál a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tankönyvében így határozza meg:

Kerékösszetartás jelentése: “A kerekenkénti összetartás felülnézetben a gépkocsi hosszanti szimmetriatengelye és a kerék középsíkja által bezárt szögként értelmezhető. Pozitívnak tekintjük, amikor a keréktárcsák pereme elöl egymáshoz közelebb van, mint hátul. Az első kerék hajtású gépkocsiknál általában az első kerekek egymástól széttartanak. (…) Az egymással párhuzamosan beállított kerekek szitálnának és radíroznának, ezzel pedig nehezítenék a kormányzást, valamint a kerekeket egymással összekötő rudazat elemeit mechanikailag folyamatosan és periodikusan terhelnék. Ezeknek a hatásoknak az ellensúlyozására a gyártó által megadott összetartást kell beállítani. Ezzel megnő a visszatérítő nyomaték és a menetstabilitás. A túl nagy összetartás viszont fokozott gumikopást és nagyobb gördülési ellenállást eredményez.”

Most, hogy ezt a két fontos fogalmat tisztáztuk, ideje megvizsgálni mi a teendő, ha kanyarodáskor nyikorog a gumi!

Miért nyikorog az abroncs kanyarban?

Amikor kanyarban szokatlan csikorgó hangot hallunk az abroncsok irányából, az szinte minden esetben az elállítódott kerékösszetartás miatt következik be. Amennyiben a gyártói előírásoktól eltérő a kerékösszetartás, az kellemetlen nyikorgásoz és egyéb negatív következményekhez vezethet, ilyen lehet például:

  • Abnormális abroncskopáshoz vezethet
  • Csökkenti a gumik életartamát
  • Csökkenti a vezetési élményt
  • Fokozza a gumikopást
  • Jelentősen csökkentheti az utazók komfortszintjét
  • Redukálhatja a közlekedésbiztonságot és fokozhatja a balesetek kockázatát
  • Rontja a kormányozhatóságot és úttartást

Mit tegyek, ha kanyarodáskor nyikorog a gumi?

Amennyiben kanyarodáskor nyikorog a gumi, akkor futómű beállítás szükséges. Ilyenkor a szakemberek számítógépes diagnosztikai eszközökkel ellenőrzik a futómű beállításait. Amennyiben eltér a gyártói előírásoktól, úgynevezett geometria korrekciót végeznek. Szerencsére a kerékösszetartás megfelelő beállítása az estek többségében elégséges megoldást jelent.

Fontos megjegyezni, hogy a futómű beállítás kizárólag profi eszközökkel és a szükséges szakismeretek birtokában végezhető el. Minden esetben kerülendő az otthoni kerékösszetartás beállítás, ez ugyanis veszélyes lehet és kárt tehet az autóban.

Gyakori kérdések és válaszok

Mit tehetek, ha kanyarodáskor nyikorog a fék?

Számos oka lehet annak, ha nyikorog a fék, ilyenek lehetnek az alábbiak:

  • Hibás fékalkatrészek
  • Helytelenül felszerelt fékbetét
  • Idegen test a fékbetét és tárcsa között (pl. kavics, por, homok)
  • Kopott fékbetét
  • Laza fékbetét és/vagy nyereg
  • Piszkos féktárcsa
  • Rozsdás, korrodált dobfék
  • Szakszerűtlenül rögzített féktárcsa
  • Túlmelegedés miatt cementit a fékbetéteken

Amennyiben nyikorog a fék, forduljon szakemberhez, a mielőbbi fékjavítás érdekében.

Szükséges a gumicsere, ha kanyarodásnál nyikorog a kerék?

Általában nem szükséges gumicsere, ha kanyarodásnál nyikorog a kerék. Elegendő a futómű beállítás a zavaró hang megszüntetéséhez.

Hogyan állítódik el a kerékösszetartás?

Számos egyéb ok mellett az alábbiak vezethetnek a kerékösszetartás előállítódásához:

  • Gyorshajtás fekvőrendőrön
  • Kátyúba hajtás
  • Meglazult futómű alkatrészek
  • Padkázás
  • Sérült vagy elhasznált futómű alkatrészek

Válassza az AKH szervizhálózatot!

Legyen szó kanyarodáskor nyikorgó abroncsokról vagy bármely egyéb műszaki problémáról, az AKH országos lefedettségű szervizhálózata készséggel áll rendelkezésére! Foglaljon másodpercek alatt időpontot online a több mint 150 szervizpont bármelyikére és bízza autóját szakértő csapatunkra!

Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át több, mint 150 ponton országos szervizhálózatunkban.

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!