Fékjavítás: minden, amit tudni érdemes a fékszerviz kapcsán

A fékrendszer hibátlan műszaki állapota és működése elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Cikkünkben bemutatjuk, melyek a leggyakoribb meghibásodására utaló jelek és összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat a fékjavítás kapcsán.

A fékrendszer feladata és típusai

A fékrendszer célja a jármű sebességének lassítása és helyzetének rögzítése. Egy közúti helyzetben segíthet a baleset elkerülésében, emelkedőn történő araszoláskor megakadályozhatja az autó hátragurulását, parkoláskor segít a precíz manőverezésben és számos egyéb helyzetben kritikusan fontos szerepet lát el. Mielőtt bemutatnánk a fékjavítás módszereit, fontos szót ejteni a rendszer típusairól.

Az autóban két egymástól függetlenül működő fékrendszer található, amelyek más feladatokat látnak el:

  • Üzemi fék: Az üzemi fék elsősorban közlekedési funkciókat lát el, a fékpedállal irányítható. A cikkben az üzemifék rendszer hibáit és javítási lehetőségeit ismertetjük.
  • Rögzítőfék: A rögzítőfék vagy ismertebb nevén kézifék feladata az autó helyzetének rögzítése álló helyzetben. Parkoláskor a rögzítőfék aktiválásával tudjuk megakadályozni az autó elmozdulását.

Gyakori fékhibák: honnan tudhatjuk, hogy eljött a fékjavítás ideje?

A fékrendszer számos kopó alkatrészt tartalmaz, így normál használat mellett is idővel szükségessé válik egyes komponensek cseréje. Olykor pedig idő előtt is meghibásodhat a fékrendszer. Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló műszaki problémákat és az árulkodó jeleket. Ismerje fel időben a problémát és tegyen a biztonságos közlekedésért!

Kopott fékbetét

A fékpedál lenyomása megemeli a főfékhenger nyomását, amely a fékcső rendszerén keresztül a munkahengerbe jut. Itt erővé transzformálódik a nyomás, amely a fékbetétet a féktárcsákhoz nyomja. Ekkor a fokozott súrlódás következtében először lassul, majd megáll az autó. Mellékesen a mozgási energia hőenergiává alakul, amely akár 500°C hőmérsékletre melegítheti a fékrendszer alkatrészeit. Természetes, hogy idővel amortizálódik a fékbetét.

A kopott fékbetét leggyakoribb jelei a következők:

  • abnormálisan kemény vagy puha fékpedál,
  • zavaró, csikorgó hang fékezéskor,
  • rezonál a kormány fékezéskor.

Fontos, hogy a kopott fékbetét kárt tehet a féktárcsában és csökkenti a rendszer hatékonyság. Így a csereperiódus lejártát követően (általában 40-50000 kilométer) vagy a fenti jelek tapasztalásakor forduljon szakemberhez.

Kopott féktárcsa

A féktárcsa acélból vagy vasból készült alkatrész. A modern autók többségén az első és a hátsó tengelyre is felszerelik a féktárcsákat. Kiemelten fontos szerepe van a fékrendszer működésében. Ahogy a betét, így a tárcsa is idővel elkopik a fokozott súrlódás következtében. A leggyakoribb meghibásodások között megtaláljuk a következőket:

  • A féktárcsa túlterhelés kövezetében megrepedhet. Ilyenkor jellegzetes kékes elszíneződések jelennek meg az alkatrész felületén. Kizárólag cserével orvosolható a sérült féktárcsa miatti meghibásodás.
  • A helytelenül felszerelt fékbetét következtében kialakulhat az egyenlőtlen tárcsa kopás. Mivel egyenlőtlen hőhatás éri az alkatrész felületét, így a kopás mellett akár elszíneződés is megjelenhet.
  • A szakszerűtlenül beszerelt vagy a gyártói előírásoknak nem megfelelő fékbetét használata súlyos kárt tehet a tárcsában, például a súrlódóanyag rákenődhet a féktárcsára. A szennyeződés gátolhatja az alkatrészt a megfelelő működésben.
  • Fékpor, kavics törmelék és egyéb apró szemű mikroszennyeződés bejuthat a fékrendszerbe. Ennek következtében kis méretű, azonban mély üregek alakulhatnak ki a tárcsán, amelyek idővel repedésekhez vezethetnek. Amennyiben hornyokat észlel a féktárcsán, kizárólag a csere jelent megoldást.

A kopott féktárcsa jelentősen megnövelheti a féktávot. Amennyiben a fenti jelek bármelyikét tapasztalja, vigye autóját professzionális szervizbe.

Csikorog a fék

Zavaróan csikorog a fék? Ennek számos oka lehet, a leggyakoribbak:

  • cementit, vagyis kemény üledék került a fékbetétre;
  • egyéb szennyeződés jutott a fékbetét felületére, ilyen lehet a por vagy kavics;
  • helytelenül rögzítették a fékbetétet;
  • kizárólag a fékbetét cserét végezték el, az elhasználódott tárcsa maradt;
  • a fékdobon rozsda található, amely akadályozza a megfelelő működését;
  • szennyeződés található a féktárcsán;
  • kopott a fékbetét;
  • meghibásodott alkatrész.

A fenti estek mindegyikében indokolt és szükséges a fékjavítás, amelyet szigorúan tilos elhalasztani. Míg a korán észlelt meghibásodás általában költséghatékonyan és egyszerűen javítható, addig a szervizelés elodázásával fokozódik a baleset kockázat és nagyobb műszaki kár keletkezhet az autóban.

Beesik a fékpedál / kemény fékpedál

Az AKH szerviz kollégái gyakran találkoznak a “beesik a fékpedál” és “puha fékpedál” panaszokkal. Az előbbi esetben általában a főfékhenger szivárgása okozza a problémát. Az utóbbi esetben előforduló probléma forrása lehet a főfékhenger, a fékcső, de lehet a fékmunkahenger szivárgása miatt is.

Fékszerviz

Fékjavítás árak 2023-ban

A fékjavítás árak a pár tízezer forintos összegtől a több százezres határig terjednek. Általában igaz, hogy a probléma korai észlelésével és a rendszeres műszaki állapotfelméréssel elkerülhetjük az igazán költséges meghibásodásokat. 

Gyakori kérdések és válaszok

Fékezéskor remeg a fékpedál – mit tehetek?

Amennyiben fékezéskor remeg a fékpedál, akár súlyos meghibásodás is lehet az autónál. Ilyen esetben vigye gépjárművét szakszervizbe mielőbb!

Honnan tudom, hogy kopott a fékbetét? Mi a kopott féktárcsa jele?

A fékbetét csereperiódus általában 40-50000 kilométer. Amennyiben az autó műszaki könyvében meghatározott csereperióduson túl van, egészen biztos, hogy a betét kopott. Emellett érdemes figyelni a következő jelekre: 

  • remegő kormány,
  • nyikorgó hang,
  • kemény vagy puha fékpedál.

Mi a teendő, ha a fékpedál lassan benyomható?

A fékpedál lassan benyomható? Nos, ennek számos oka lehet, például főfékhenger hiba, levegő került a fékrendszerbe, meghibásodott az ABS. Vigye autóját szervizbe a lehetséges hiba felderítéséhez és javításához!

Milyen a kopott fékbetét hangja?

A kopott fékbetét hangja fémes, csikorgó és zavaró. 

Miért csikorog a fék?

A fék általában azért csikorog, mert a fékbetét és/vagy a féktárcsa a használat következtében elkopott. Ilyenkor fékcsere szükséges.

Prémium minőségű gumi- és autószerviz szolgáltatások az Ön közelében – használja térképes keresőnket!

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!