in

Csúsztatás nélkül

Téli gumival biztonságos a közlekedés

A biztonságos téli autózás egyik előfeltétele az autó és a vezető felkészültsége, amely ideális esetben nem csupán a téli gumira való váltásból és a jégkaparó megkereséséből áll. 

Bár hazánkban is egyre enyhébbek a telek, a három leghidegebb hónapban még mindig előfordulnak kemény mínuszok, hó, jég és rengeteg csapadék. Ahhoz, hogy télen is biztonságos legyen az autózás, érdemes alaposan felkészülni. A nyári gumik télire cserélése a legkézenfekvőbb feladat. Jellemzően az első hidegebb napok beköszöntével indul meg a roham a gumisoknál, amely némi előrelátással könnyen elkerülhető (például a gumi.hu webáruház ügyfélbarát bejelentkezési rendszerében).  

Fontos a gumi kora és állapota, vizes-havas körülmények között nem feltétlenül elegendő a KRESZ által előírt 1,6 milliméteres profilmélységre támaszkodni. Minél mélyebb a mintázat, annál hatékonyabban vezeti el a vizet az abroncs; és ha a mintázat jónak is tűnik, a sokéves, repedezett gumiknak akkor sincs helye az autón.

Ha nem sikerül szemrevételezéssel eldönteni, hogy alkalmas-e még a gumi a használatra, a gyártásra vonatkozó egzakt gyártási dátumot az oldalfalba préselt, DOT felirat utáni, 8–12 karakter hosszúságú kódból lehet megtudni. A számsor utolsó négy számjegye árulja el a gyártás évét és hetét, így egészen pontosan meghatározható, mikor készült a gumi. 

Magyarországon nincs hivatalos életkor-korlátozás, de az Európában több országban meghatározott 5-6 éves kor után már illendő lecserélni a gumikat

Ebből következik, hogy hiába szőrös még egy újnak tűnő gumiabroncs, ha az oldalába ütött gyártási dátum szerint elmúlt 6 éves, nem szabad felszerelni. 

Használt gumi vásárlásakor körültekintően kell eljárni, mert a személyautók abroncsait tilos újrafutózni és a barázdákat utólagos vágással mélyíteni, mivel a futófelület vastagságát nem úgy méretezték, mint az így tervezett haszonjárművek abroncsai esetében. Az így felújított gumi életveszélyes lehet! 

Hazánkban akár a négyévszakos gumi is jó választásnak bizonyulhat, de érdemes odafigyelni, hogy lehetőleg tesztgyőztes, téli minősítésű legyen a kiszemelt. Külföldi utazásnál előfordulhat, hogy minősítés hiányában nem lehet belépni olyan országba, ahol előírás a téli gumi használata. Ugyanígy már itthon is megkövetelhetik egyes útszakaszokon a hólánc használatát, a határon – például Ausztriában – télen ellenőrzik a meglétét, akkor is, ha nem valamelyik síterep a célpont.  

Ha megvan a biztonságot jelentő négytenyérnyi tapadás, mindenképpen ellenőrizni kell az autó hűtőrendszerének állapotát, és hogy a hűtőfolyadék megfelelő koncentrációban tartalmazzon fagyállót. Ugyanígy a téli ablakmosóra való váltást sem szabad halogatni, betöltéskor pedig érdemes addig öblíteni a rendszert, amíg mindenhová el nem jut a folyadék. A vékony csövekbe ugyanis már fagypont közelében is belefagy a nyári folyadék, és meggátolja a koszos szélvédő tisztítását.  

Kritikus pont az akkumulátor állapota, öregedésével egyre jobban megviseli a hideg, amelynek általában előjel nélküli gyorshalál a végeredménye. Mindezek megelőzhetők egy őszi átvizsgálással, amely akár saját kezűleg vagy szakszervizben is kivitelezhető. 

Ha az autó rendben van, a vezetőnek is érdemes felkészülnie a télre. Egy biztonságos és forgalomtól elzárt területen ki lehet próbálni, hogyan viselkedik az autó csúszós viszonyok között. Ilyenkor begyakorolható az elindulás, a hirtelen és fokozatos fékezés, a motorfékkel lassítás; kitapasztalható, mennyivel nő a féktáv, hogyan (nem) lehet alulkormányzott vagy tapadást veszített gumikkal manőverezni. 

Új autó és új gumik vásárlása után szokatlan lehet az autó viselkedése, ezért ebben az esetben is érdemes próbálgatni, hogy milyen havas-jeges körülmények között vezetni. A gyakorlóterepet még az első hó lehullása előtt ajánlott megtalálni, és alaposan szemügyre venni, a hó alatt elrejtőző gödrök, padkák, az eltérő minőségű burkolatok ugyanis könnyen rémálommá változtathatják az amúgy jó mókát.  

A modern autók vezetőasszisztens megoldásai gyakran elfedik az autó valós viselkedését, és elhitetik a vezetővel, hogy minden körülmények között ura a helyzetnek. Ám ez hamis biztonságérzetet adhat, ezért is érdemes ellenőrzött körülmények között, akár kikapcsolt elektronikával is kísérletezni. 

Borítókép:  Petar Petkovski innen: Unsplash

Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Loading…

0

Comments

0 comments

A 7 fok legendája

A mitikus 7 fok és a téli gumik

Ha cserbenhagy a technika