Mit jelent a TPMS guminyomás ellenőrző rendszer?

A TPMS rendszer (tire pressure monitoring system) nyomásmérő szenzorok segítségével ellenőrzi a gumiabroncsok nyomását. Magyarul abroncsnyomás-ellenőrző rendszernek nevezik. 2014. november elsejétől az Európai Unióban forgalmazott autók mindegyike rendelkezik TPMS rendszerrel. 2015-től a forgalmi vizsgán ellenőrzik az abroncsnyomás-ellenőrző berendezést. Cikkünkben megismertetjük a legfontosabb információkat a TPMS rendszerekről!

TPMS rendszer típusai

Indirekt TPMS rendszer

Az indirekt rendszer az autó ABS szenzorát használja a gumik nyomásának monitorozásához. Ez pontatlanabb mérési eredményt nyújt, mint a direkt rendszer. Nem képes mérni az abroncs hőmérsékletét és parkoló helyzetben nem végez mérést. Így a pakolás közben keletkezett defektek észlelésére nem alkalmas. Az indirekt rendszerek szerelése kevésbé időigényes és költségük alacsonyabb, mint a direkt rendszerek.

Direkt TPMS rendszer

A direkt TPMS rendszerek mérik az abroncsok hőmérsékletét, pontos légnyomását és képesek parkolás közben is méréseket végezni. További előny, hogy a direkt rendszer képes azonosítani a problémás abroncs helyzetét. Direkt rendszer segítségével akár a pótkerék nyomása is vizsgálható.

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer előnyei

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer telepítése nem véletlen kötelező az új autók esetén. A TPMS rendszer számos előnnyel szolgálat a sofőr és környezete számára is. Az alábbiakban a TPMS rendszer legfontosabb előnyeit gyűjtöttük össze:

  • Üzemanyag felhasználás csökkentése: Nem megfelelő abroncsnyomás esetén az üzemanyag felhasználás szuboptimális. Ilyenkor rendszerint jelentősen növekszik az autó üzemanyag felhasználása, amely többlet költséget okoz a tulajdonos számára.
  • Környezeti terhelés redukálása: Túl a megnövekedett üzemanyag költségen, az energiafelhasználás növekedésével közlekedésünk ökológiai lábnyomai is növekszik. A TPMS rendszer időben jelez, így elkerülhetjük, hogy hónapokon át az optimálisnál alacsonyabb abroncsnyomással használjuk autónkat.
  • Abroncs amortizáció csökkentése: Tudta, hogy a túl alacsony abroncsnyomás abnormális és korai kopáshoz vezethet? Ha nem szeretné idejekorán lecserélni gumi szettet, akkor érdemes a gyártó által meghatározott nyomást fenntartani az abroncsokban. Ebben lehet segítségünkre a TPMS rendszer, ami jelzést küld, ha túl alacsony a nyomás.
  • Baleseti kockázat csökkentése: Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy csökkenti a közúti balesetek kockázatát. A rendszer jelzésének köszönhetően azelőtt észlelhetjük a defeketet, mielőtt saját magunk és mások testi épségét veszélyeztető helyzetbe kerülnénk.

Jelez a TPMS rendszer? Ezt érdemes tenni!

Hirtelen felvillant a műszerfalon egy autó kerék piktogram és egy felkiáltójel? Jó eséllyel a TPMS rendszer jelzett. Fontos tudni, hogy a jelzés nem minden esetben az abroncsnyomásra vonatkozik. Kétféle jelzést adhat a TPMS rendszer:

  • Nem optimális az abroncsnyomás.
  • Meghibásodott a TPMS rendszer.

A piktogram alapján sokszor nem egyértelmű, melyik helyzet áll fenn, ezért érdemes ellenőrizni a gyártó használati utasításban a piktogramok jelentését.

Miután észlelte a hibajelzést, érdemes az alábbi lépéseket követnie:

  1. Lépés: Keressen olyan biztonságos megállási lehetőséget, ahol a forgalomban lévő autók szabad közlekedését és saját biztonságát nem veszélyezteti!
  2. Lépés: Ellenőrizze az abroncsokat és keresse a defekt nyomait! Nem talált külsérelmi nyomot, vagy egyéb a defektre utaló jelet? Akkor nem szükséges az azonnali gumicsere! Defektje van? Akkor a további lépések követése helyett végezzen szakszerű abroncs cserét vagy hívjon autómentőt!
  3. Lépés: Használjon autópumpát az abroncsnyomás korrigálásához! Ha nem jelzi a készülék az ideális nyomás szintet, akkor ellenőrizze a gyártó weboldalán!
  4. Lépés: Később, legalább 5 órás parkolást követően, ismételje meg a nyomás mérést! Miután kihűltek az abroncsok, változhat a nyomás!

Gyakori kérdések az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer kapcsán

Kötelező a TPMS rendszer?

Igen, a gyártók számára kötelező a TPMS rendszerek telepítése az új autókba. Az Európai Unióban forgalmazott autók 2014 november 1. óta mind tartalmaznak TPMS rendszert. Hazánkban 2015-től a műszaki vizsgákon ellenőrzik az abroncsnyomás-ellenőrző rendszereket.

Mit jelent a TPMS piktogram? Van különbség a jelzések között?

 Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer általában 2 jelzéssel kommunikál:

  • nem megfelelő abroncsnyomás,
  • TPMS rendszer meghibásodása.

A piktogramok megjelenése gyártónként eltérhet, így javasoljuk, ellenőrizze a használati útmutatóban leírtakat.

Melyek az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek típusai?

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek két fő kategóriába sorolhatóak:

  • Direkt: Az abroncsba szerelt mérőműszer ellenőrzi a nyomást.
  • Indirekt: A gumik nyomását az autó ABS szenzora monitorizálja.

A direkt vagy indirekt rendszert érdemes választani?

A direkt vagy indirekt rendszer egyaránt rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal. Saját preferenciái alapján érdemes választania. Kijelenthetőek az alábbiak:

  • A direkt rendszer pontosabb mérési eredményt ad, szerelése azonban költségesebb és nagyobb szakértelmet igényel.
  • Az indirekt rendszer kisebb pontosságú, alacsonyabb költségű és szerelése kevésbé komplex.

Felszerelhetőek a nyomásérzékelő szenzorok akár otthon is?

Nem javasoljuk, hogy a nyomásérzékelő szenzorokat a kellő szakmai ismeret hiányában, egyedül próbáljon meg felszerelni. Kérje ki szakember segítségét TPMS rendszer installációjához, szervizeléséhez és ellenőrzéséhez!

Kötelező az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer felszerelése?

Ahogy fentebb olvashatta, az Európai Unióban forgalmazni kívánt autók 2014. november 1-től kötelező, hogy rendelkezzenek TPMS rendszerrel. Ez a gyártó kötelezettsége. Amennyiben gépjárműve nem tartalmaz TPMS rendszert, mert az említett időpont előtt került a forgalomba, nem kötelező, hogy felszereltesse az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.

Mennyi TPMS rendszerek várható élettartama?

A TPMS rendszerek várható élettartamát elsősorban a megtett kilométerek mértéke határozza meg. A szenzorokban található akkumulátor hozzávetőleg 160.000 kilométerig működik. Átlagos használat mellett 5-6 évig működhet az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert szolgáló akkumulátor. Az akkumulátor lemerülése esetén, új szenzorok vásárlása szükséges.

Összefoglalás

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer segíthet a túlzott és abnormális gumikopás elkerülésében, csökkentheti a nem megfelelő nyomás miatti üzemanyag felhasználást és növelheti a vezetés biztonságát. 2014. novembere óta kötelező minden új autóba installálni TPMS rendszert és 2015. óta a forgalmi vizsgán ellenőrzik a rendszer állapotát. A direkt rendszerek pontosabb képet adnak az abroncsnyomásról, azonban szerelésük költségesebb és időigényesebb, mint az indirekt rendszereké.

Megválaszolatlan kérdése maradt felni ügyekben és további szaktanácsot kérne? Forduljon bizalommal az AKH szervizekhez!

Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át országszerte több, mint 200 helyen.

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Vélemény, hozzászólás?