in ,

Mire jó az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, vagyis rövidebb nevén, a TPMS?

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer folyamatosan monitorozza az abroncsokban lévő légnyomást és a fedélzeti számítógépen keresztül tájékoztatja a jármű vezetőjét az abroncsok állapotáról, így Ön biztonságban tudhatja magát, mert a rendszer azonnal értesíti, ha valamely abroncsban nem megfelelő a légnyomás.

De miért is fontos a TPMS és ezzel tisztában lenni?

  • Mert 2014 novemberétől minden új forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell TPMS rendszerrel.
  • A TPMS rendszer része a műszaki vizsgán ellenőrzött funkcióknak 2012. január 1. óta forgalomba helyezett gépjárművek esetében, vagyis hibás TPMS rendszerrel járművünk meg fog bukni a műszaki vizsgán.

Az autóm gyárilag nincs TPMS rendszerrel felszerelve. Szükséges ilyen rendszert utólag felszereltetnem?

Az új előírás által érintett járművek már gyárilag TPMS rendszerekkel felszerelve érkeznek, ellenkező esetben nem lehetne őket forgalomba helyezni. 

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek utólagos beszerelése nem kötelező.

3 fő előnye a TPMS szenzornak:

  • Növeli a vezetés biztonságát, mert folyamatosan információval látja el a sofőrt az abroncsok állapotáról.
  • Használatával elkerülhető a nem megfelelő légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztás, mely akár 25-30%-kal is több lehet így.
  • Megelőzi a túl alacsony légnyomás okozta gyorsabb kopást, ezáltal ritkábban lesz szükség az abroncsok cseréjére.

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek fajtái:

Keréktárcsa választásakor, amennyiben járművünk TPMS szenzorral van felszerelve, először is fontos megtudnunk, hogy direkt, vagy indirekt rendszerről van-e szó.

Indirekt TPMS rendszer:

Indirekt rendszer esetén az adatok a jármű ABS szenzorból származnak, tehát ebben az esetben bármilyen felnit választhatunk, mert az nincs hatással a TPMS rendszerre.

Direkt TPMS rendszer:

A direkt rendszerben a légnyomás mérését egy, az abroncs belsejében lévő vezeték nélküli jeladó végzi, mely magára a felnire van erősítve. Ebben az esetben figyelnünk kell arra, hogy a keréktárcsa alkalmas-e a keréknyomás-ellenőrző szenzor felszerelésére.

De mi is a különbség a két rendszer között és melyiknek mi az előnye, illetve a hátránya?

A fent említett két alapvető eltérésen túlmenően, nagyon fontos továbbá, hogy a direkt rendszerek rendkívül pontos értékeket képesek mutatni, mivel a keréknyomást közvetlenül az abroncs belsejéből, külön-külön méri, valamint parkolás közben is ellenőrzi azt és a pótkereket is szintén monitorozza.

Az indirekt rendszerek esetében a keréknyomást az ABS szenzorból érkező adatok alapján, azok forgási sebességéből számolja ki, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez. Ezen rendszerek továbbá, parkoló helyzetben nem mérik a légnyomást, tehát ha esetleg álló helyzetben kapnánk defektet, akkor a rendszer nem fog jelezni. Illetve ellentétben a direkt rendszerrel, ezek az abroncs hőmérsékletét sem kísérik figyelemmel.

A fentiekből tehát kiderült, hogy a direkt rendszerek sokkal pontosabb értékeket képesek mérni, azonban ebből adódóan szerelésük sokkal időigényesebb és költségesebb is, mivel mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal. 

Joggal merülhet fel az olvasóban a kérdés, hogy otthon én magam el tudom-e végezni a direkt szenzor felszerelését?

Azonban ezt senkinek sem javasoljuk, mivel a szenzorok felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképpen forduljon szakemberhez.

  • Minden kerékcserénél a szenzorhoz tartozó kopó alkatrészeket is cserélni kell, valamint ellenőrizni kell a szenzorokban lévő elemek állapotát, ugyanis élettartamuk nagyjából 4-5 év.
  • Új abroncsok esetén a szenzorokat is cserélnünk kell, melyet utána egy speciális eszközzel konfigurálni kell.
  • Ha egy szenzorban lemerült az elem, abban az esetben az egész szenzort cserélni kell! Elemet nem cserélünk benne!

A TPMS szenzorok programozása:

A TPMS szenzorokat az adott autóhoz kell programozni (feltanítani) abban az esetben, ha a kerekek pozíciója megváltozott, vagy ha új szenzor beépítésére kerül sor, Pl: felni csere esetén, vagy ha a szenzor sérült vagy elromlott.

Néhány típus automatikusan felismeri a szenzorait és újratanulja, ha a kerékpozíciók megváltoznak. (BMW, Mercedes, Landrover, Jaguar…) Néhány típusnak az OBDII csatlakozón keresztül kell feltanítani a szenzorok azonosítóit (ID) ha a szenzorok, vagy a kerekek pozíciói változnak. (Peugeot, Citroen, Renault, Toyota, Lexus…)
Ezért az ilyen programozásokat csak az ehhez megfelelő TPMS Diagnosztikai eszközökkel felszerelt szervizekben lehet elvégeztetni.

TPMS hibák és javításuk

Az elektronikus jeladók is meghibásodhatnak. Jellemzően egy idő után a gyárilag előre beépített energiaforrásuk kimerül, mely használat és idő korlátos. Előfordulhat defekt következtében a szelep tönkremenetele is, amikor pótolnunk kell a jeladó egységet. Defekt javító folyadék használatával tönkre tesszük a szelepet, ezért cseréje így megkerülhetetlen.

Kiviteltől függően gumi és fém szelepek vannak használatban, melyek időszakos karbantartása indokolt. A gumi szeleptöveket és a tömítéseket a biztonság fenntartása érdekében cserélni kell.

A TPMS szenzorok átlagos életkora:

kb: 4-5év vagy 160000Km, ha a benne levő akkumulátor lemerül, a szenzorokat újra kell cserélni.

Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Loading…

0

Comments

0 comments

Használtautó.hu – hazai téli gumi teszt 2020

Gumiabroncs csere – na de mégis hogyan?