ADAC nyári gumi teszt 2024

Az ADAC 2024-es nyári gumi tesztjén a 215/55 R17 méretű nyári abroncsokat hasonlította össze. Nem csak télen, de nyáron is ugyanolyan fontos a biztonságos közlekedéshez, hogy az évszaknak megfelelő gumiabroncsot válasszuk, a döntésben pedig segítségünkre lehetnek az alábbi eredmények.

ADAC nyári gumi teszt 2024 – 215/55 R17 kompakt SUV-khez

Rövid összegzés:

Az ADAC idei nyári gumi tesztjében 16 gumiabroncsot hasonlított össze. A vizsgált 215/55 R17 méretű W (270 km/h-ig) és Y (300 km/h-ig) sebességosztályú abroncsokat elsősorban az alsó középkategóriába tartozó SUV-re szerelik, de középkategóriás járművekre is illik.

Az általános következtetés ebben a tesztdimenzióban pozitív: a 16 vizsgált modellből három gumiabroncs „jól”, tizenkettő „megfelelően” és egy gumiabroncs „elégségesen” teljesített. Ezúttal a legjobb 16 közé nem került olyan tesztabroncs, amely rosszul teljesített volna.

Érdemes azonban a részletekre is odafigyelni, mert az egyéni vezetési profiltól függően egy-egy megfelelő (és általában olcsóbb) tesztjelöltről is kiderülhet, hogy a saját igényeinknek megfelelően ajánlható.

ADAC abroncsteszt: Új vizsgálati kritériumok

Valamennyi abroncsmodellt tesztelték a vezetési és biztonsági jellemzők, valamint a kényelem és a gazdaságosság szempontjából. A fenntarthatósági kritériumokat azonban a gumiabroncsteszt standard értékelése is tartalmazta. Ezért az ADAC a 2023-as nyári gumiabroncsteszt óta új értékelési sémát alkalmaz a teszteknél: A végső pontszám mostantól a vezetésbiztonságra és a környezeti egyensúlyra vonatkozó egyedi pontszámokból tevődik össze.

A száraz és nedves úton való vezetésbiztonság azonban továbbra is a legfontosabb elem marad, 70 százalékos súlyozással. A kopás, az üzemanyag-fogyasztás és a zajkibocsátás a környezeti mérleg része (30 százalék). A gumiabroncs súlya, a kopás tömege és a szennyezőanyag-tartalom, illetve a gyártói tanúsítvány szintén beletartozik ebbe a pontszámba.

Gyártó/modellADAC-ítéletVezetésbiztonságKörnyezetvédelmi egyensúly
Continental PremiumContact 721,72,6
Michelin Primacy 4+2,12,21,7
Kumho Ecsta HS522,32,12,8
Debica Presto UHP 22,62,62,6
Dunlop Sport Maxx RT22,62,62,6
Bridgestone Turanza 62,62,82,2
Fulda SportControl 22,62,62,7
Hankook Ventus Prime42,72,72,1
Goodyear EfficientGrip Performance 22,72,71,6
Falken Ziex ZE 310 EcoRun2,82,83
Nexen N´Fera Primus332,7
Goodride Solmax 11333,1
Sailun Atrezzo ZSR2332,9
Semperit Speed-Life 33,13,12
Linglong Sport Master23,33,32,9
Vredestein Ultrac3,83,83,8
nagyon jó
0,6 – 1,5

1,6 – 2,5
megfelelő
2,6 – 3,5
elégséges
3,6 – 4,5
nem megfelelő
4,6 – 5,5

Az első három helyezett

A három „jó” minősítésű gumiabroncs a Continental, a Michelin és a Kumho márkától származik. Mindhárom modell összességében nagyon kiegyensúlyozott, ezért fenntartás nélkül ajánlható. Mégis mindegyik éllovas egyéni hangsúlyokat állít.

Az első alkalommal tesztelt Continental PremiumContact 7 száraz és nedves úton nyújtott átlagon felüli teljesítményével a vezetésbiztonság kategóriájában egyértelműen az első helyen áll, 1,7-es pontszámmal. Ugyanez vonatkozik a Michelin Primacy 4+-ra a környezetvédelmi mérlegben, ahol egyértelműen kiemelkedik, legalábbis közvetlen összehasonlításban a másik két jó értékelést kapott abronccsal.

A Kumho Ecsta HS52 a kettő közötti kompromisszumot jelenti: Vezetésbiztonság szempontjából a Michelinhez hasonlóan teljesít, a környezetvédelmi teljesítményt tekintve pedig ugyanolyan fenntartható, mint a Conti. A hannoveri gumiabroncshoz hasonlóan azonban a Kumho sem ér el megfelelőnél jobb eredményt a környezetvédelmi mérlegben viszonylag nagy súlya miatt. Ezt ellensúlyozza, hogy a teszt legkopásállóbb abroncsa a Kumho Ecsta HS52.

Ami szintén megkülönbözteti a csúcstriót a mezőny többi tagjától, az a kopásvizsgálat során az átlagon felüli előre jelzett futásteljesítmény, valamint az alacsony vagy nagyon alacsony abroncskopás.

Kumho Ecsta HS52

A széles középmezőny

A Debica Presto UHP 2, a Dunlop Sport Maxx RT2 és a Fulda SportControl 2 a vezetésbiztonság szempontjából kissé rosszabbul teljesít a nedves úton nyújtott gyengébb teljesítménye miatt, ezt pedig nem tudja ellensúlyozni a környezeti mérlegben elért jobb pontszámmal.

Ezzel szemben a Bridgestone Turanza 6, amely új a piacon, itt jó eredményt ér el, de a száraz és nedves úton mutatott gyengeségei miatt lemarad a jó vezetésbiztonsági értékelésről. Mindazonáltal a jó környezeti mérlegének köszönhetően néhány helyet javíthat a rangsorban.

A Hankook Ventus Prime4 és a Goodyear EfficientGrip Performance 2 (a legmagasabb pontszámmal) meggyőző a környezetvédelmi teljesítményük tekintetében, de kevésbé meggyőzőek nedves (Hankook) vagy száraz úton (Goodyear). A Falken jó minősítést ért el, viszont a tesztben a legnehezebb gumiabroncs, ami a környezeti mérleg leminősítéséhez vezet.

A Nexen N´Fera Primus, a Sailun Atrezzo ZSR2, a Semperit Speed-Life 3 és a Linglong Sport Master gumiabroncsok mind két fő kritériumban megfelelő eredményt értek el, a Semperit pedig jó minősítést kapott a környezeti mérleg tekintetében.

Elégséges eredmény

Ebben a dimenzióban a Vredestein Ultrac a sereghajtó. Ez az abroncs azonban nem a vezetési biztonsága miatt került leminősítésre: jó és biztonságos vezetési tulajdonságokat kínál száraz és nedves úton egyaránt. Környezeti egyensúlya az, pontosabban a kopása, ami megakadályozza a jobb eredmény elérésében.

Az azonos tesztjárművekkel és útviszonyokkal végzett kiterjedt konvojvezetés után az ADAC szakértői 27 200 kilométeres futásteljesítményt jósolnak a Vredestein Ultrac-nak. Összehasonlításképpen, a teszt legkopásállóbb abroncsával, a Kumho Ecsta HS52-vel 69 300 kilométert lehetett megtenni.

Ennek ellenére az abroncs jó alternatíva lehet a ritkán autózók számára, mivel nem jelent biztonsági kockázatot – és ezért nem feltétlenül jár nagyobb hátrányokkal minden sofőr számára.

Forrás: ADAC

Válogasson kedvére nyári gumi kínálatunkból, szereltesse át több, mint 100 ponton országos szervizhálózatunkban.

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!