ADAC téligumi teszt 2023

Az ADAC téligumi teszt 2023 idén a 205/60 R16 H és a 225/45 R17 H méretű téli gumikat hasonlította össze a megmérettetésen.

A hideg évszakban létfontosságú az optimális tapadás havon, jégen és nedves úton – ezt a téli gumiabroncsok biztosítják. De melyik az idei év legmegfelelőbb téli gumija?

ADAC téligumi teszt 2023 kompakt SUV-khez – 205/60 R16 H

Rövid összegzés:

  • A Continental, a Goodyear, a Semperit és a Michelin melett a BF Goodrich, a Vredestein és a Bridgestone is az élmezőnyben végzett
  • A középmezőny versenyzői változatos eredményeket értek el kölönböző hibákkal és erősségekkel
  • Két abroncs nem felet meg a kritériumoknak

Az ADAC idei téligumi tesztjében 16 gumiabroncsot hasonlított össze. A tesztelt 205/60 R16 méretű H sebességosztályú (210 km/h-ig) gumiabroncsokat elsősorban a kompakt SUV-kre szerelik, de az alsó középkategóriás autókhoz is illik.

ADAC téligumi teszt 2023
Téligumi teszt 2023: Tesztvezetés a VW T-Roc-kal© ADAC/Marc Wittkowski
  • ADAC téligumi teszt 2023 – Jó eredmények:

Az általános következtetés ebben a tesztdimenzióban pozitív: Hét gumiabroncs különösen ajánlott, hét modell pedig még mindig megfelelően teljesít. Ezeknél az abroncsoknál érdemes a részletekre is odafigyelni, mert az egyéni vezetési profiltól függően egy-egy megfelelő (és általában olcsóbb) tesztjelöltről is kiderülhet, hogy a saját igényeinknek megfelelően ajánlható.

Két abroncsmodell mutat komoly hiányosságokat a vezetésbiztonság terén: a Lassa Snoways 4 havon és jégen, valamint az Austone Athena SP-901 száraz és különösen nedves úton. Ezért az ADAC ítélete mindkét tesztalany esetében „nem megfelelő”.

  • ADAC téligumi teszt 2023 205/60 R16 H áttekintés
Gyártó/modellADAC-ítéletVezetésbiztonságKörnyezetvédelmi egyensúly
DUNLOP Winter Sport 52,22,12,3
MICHELIN Alpin 62,22,32,0
GOODYEAR UltraGrip 9+2,32,32,4
CONTINENTAL WinterContact TS 870 P2,42,32,5
Hankook Winter i*cept RS32,42,22,8
BRIDGESTONE BLIZZAK LM 0052,42,13,1
Firestone WINTERHAWK 42,52,33,0
BFGoodrich G-FORCE WINTER 22,62,72,4
FULDA KRISTALL CONTROL HP 22,62,92,0
Kleber KRISALP HP32,83,02,4
FALKEN EUROWINTER HS023,03,12,7
Barum POLARIS 53,13,42,3
VREDESTEIN Wintrac3,13,42,4
UNIROYAL WinterExpert3,23,32,9
LASSA SNOWAYS 45,25,22,7
AUSTONE ATHENA SP-9015,35,33,1
nagyon jó (0,6 – 1,5)
jó (1,6 – 2,5)
megfelelő (2,6 – 3,5)
elégséges (3,6 – 4,5)
nem megfelelő (4,6 – 5,5)

  • Nagyon kiegyensúlyozott: a hét legjobban teljesítő modell

Nem kevesebb, mint hét nagyon kiegyensúlyozott abroncsmodell kapott jó minősítést ebben a tesztdimenzióban a vezetési biztonság (70%) és a környezetvédelmi teljesítmény (30%) súlyozása alapján, így fenntartás nélkül ajánlhatóak. Azonban érdemes egy pillantást vetni a részletes értékelésekre is, mert ezek az eredmények a személyes vezetési profiltól függően döntő erejűek lehetnek az abroncsválasztásnál.

Ha például sokat és autópályán is gyakran autózik, akkor érdemes különös figyelmet fordítania a száraz úton mutatott vezetési komfortra. Itt a hét gumiabroncs közül csak kettő kapott jó értékelést: a Dunlop Winter Sport 5 és a Michelin Alpin 6. Ezek mindig megfelelő visszajelzést adnak a vezetőnek a kormánykeréknél, valamint minden kormánymozdulatot stabilan és az elvárásoknak megfelelően hajtanak végre. Emellett ez a két modell rendelkezik a legnagyobb futásteljesítménnyel a hét gumiabroncs közül.

Nedves úton a Bridgestone Blizzak LM005 a legrövidebb féktávval magasra rakta a lécet, szorosan követi a Firestone Winterhawk 4 és a Goodyear UltraGrip 9+.

Azok, akik a hideg évszakban gyakrabban terveznek téli utakon közlekedni, jól járnak a Hankook Winter i*cept RS3-mal. A Continental TS 870 P valahol középen egyensúlyoz, minden szakágban jó teljesítménnyel, de csúcsteljesítmények nélkül.

  • Megfelelő: a középpálya

Hét tesztalany ért el megfelelő összeredményt. Öt közülük a környezetvédelmi mérlegben jó minősítést kapott, de egyik modell sem ért el megfelelőnél jobb értékelést a vezetésbiztonság terén. Mivel legalább egy fő kritériumban gyengeségeket mutattak, az ADAC általános értékelésében nem kerülhettek a jó kategóriába. A Kleber Krisalp HP3, a Barum Polaris 5, a Vredestein Wintrac és az Uniroyal WinterExpert száraz úton mutattak hiányosságokat. Nedves úton a BFGoodrich G-Force Winter 2, a Fulda Kristall Control HP2, a Kleber, a Barum és az Uniroyal abroncsai mutattak hiányosságokat. A legtöbb esetben a tesztmezőnyhöz képest gyengébbnek bizonyultak vizes kezelhetőségben: alul- és túlkormányzottság miatt nem lehet őket olyan pontosan kormányozni, gyorsításkor hamarabb veszítik el a tapadást, és a fékútjuk is valamivel hosszabb – például enyhe kormányszög esetén. Téli utakon a Barum Polaris és Falken Eurowinter HS02 nem ért el megfelelőnél jobb eredményt.

FALKEN EUROWINTER HS02

Az ADAC szakértői így értékelik a Falken Eurowinter HS02 abroncsát: ” A FALKEN EUROWINTER HS02 száraz úton jó visszajelzést ad a vezetőnek és a határértékeken is biztonságos. Emellett átlagon felüli fékutat kínál, ennek megfelelően jó minősítéssel. Nedves úton a FALKEN a féktávolság mérésekben és a hosszirányú aquaplaningben is jól teljesít. A keresztirányú aquaplaningben azonban nem ér el megfelelőnél jobb eredményt. Kezelhetőségben is elmarad a jó minősítés. Összességében az abroncs még mindig elegendő tartalékot kínál, és a tesztautó biztonságosan végigvezethető a pályán, de a jobb pontosság érdekében a hosszirányú és az oldalirányú erőket egy kicsit jobban kellene kombinálni. A téli utakon az EUROWINTER HS02 csak megfelelő eredményeket ér el. Mind a féktáv- és a tapadásmérésekben, mind a kezelhetőségben elmarad a jó értékeléstől. A tesztautó kezelhetősége nem különösebben precíz, valamint a határtartomány is szűk – a tesztautó hajlamos az alulkormányzottságra vagy a túlkormányzottságra. Egyedül a jégen végzett féktávmérésekben kap jó értékelést a FALKEN, átlagos eredménnyel. A FALKEN EUROWINTER HS02 a környezetvédelmi mérlegben nem ér el megfelelőnél jobb eredményt. Bár az előre jelzett futásteljesítmény és a kopás még mindig jó minősítést kapott, az EUROWINTER HS02 a nagyobb súlya miatt lemarad a jó hatékonysági értékelésről. A fenntarthatóság szempontjából elégséges minősítést kapott.

Ami a futásteljesítményt illeti, a Fulda pozitívan emelkedik ki a teszt legmagasabb futásteljesítményével (56 000 kilométer, 1,3-as osztályzat), míg az Uniroyal a legalacsonyabb előre jelzett futásteljesítményt kínálja a megfelelő abroncsok csoportjában (37 000 kilométer, 2,9-es osztályzat).

  • Vezetésbiztonság: két modell nem megfelelő

Két modell esetében az ADAC mérnökei a vezetésbiztonság terén mutatkozó gyengeségeik miatt nem tanácsolják a vásárlást, ezért az ADAC a Lassa Snoways 4-et és az Austone Athena SP-901-et logikusan a nem megfelelt kategóriába sorolta. A Lassa Snoways száraz és nedves úton még jó minősítést kapott, de havas úton a kezelhetőségét a versenytársakhoz képest rosszra értékelték. Ezzel szemben az Austone havas úton a mezőny legjobb pontszámát szerzi meg, de száraz úton nem jut túl az elégséges értékelésen, sőt, nedves úton a nem megfelelt kategóriába sorolták. Nedves úton elsősorban a rossz kezelhetőségi tulajdonságai a hibásak, de az Austone abroncsa produkálta a leghosszabb nedves fékutat és az aquaplaning tulajdonságai is ennek az abroncsnak a leggyengébbek.

Egy megdöbbentő példa: Amikor a teszt legjobb nedves féktávú abroncsa, a Bridgestone Blizzak már régen megállt egy vészfékezés után 80 km/h-ról nedves aszfalton, az Austone abroncsa még mindig 40 km/h sebességgel hajt el mellette.

  • Működik: környezetvédelem és pénzmegtakarítás

A tesztabroncsok teljesítménye között a környezeti egyensúly tekintetében is nagy a szakadék, különösen, ha közelebbről megnézzük a 16 tesztjelölt várható futásteljesítményét. Ha ugyanis a kilométereket évszakokban értelmezzük (feltételezve, hogy évente 15 000 kilométert autózunk, és ebből körülbelül 7500 kilométert téli gumival), akkor a Fulda nyolc évig vezethető, amíg eléri a törvényben előírt minimális profilmélységet. A Bridgestone abroncsa ezzel szemben mindössze öt szezont bír ki, amíg 1,6 milliméterre kopik.

ADAC téligumi teszt 2023 középkategóriás kompakt autókra – 225/45 R17 H

Az ADAC idei tesztjén a 225/45 R17 H méretben is 16 abroncs került a döntőbe. Ebben a kategóriában a Continental, a Michelin, a Goodyear és a Dunlop jár az élen.

Négy nagyon kiegyensúlyozott abroncsmodell jó, tizenegy gumiabroncs pedig megfelelő minősítést kapott, egy modell pedig teljesen megbukott.

Annak ellenére, hogy az új járműveken a gumiabroncsok mérete és méretválasztéka is növekvő tendenciát mutat, az idei 225/45 R17 H tesztméret még mindig az egyik legkelendőbb a téli gumiabroncsok szegmensében is. Olyan alsó középkategóriás kompakt autókra illik, mint az Opel Astra vagy a VW Golf.

  • Fontos szempont: A személyes vezetési profil

A középmezőnyben érdemes a részletekre is odafigyelni, mert az egyéni vezetési profiltól függően egy-egy megfelelő (és általában olcsóbb) tesztjelöltről is kiderülhet, hogy a saját igényeinknek megfelelően ajánlható.

ADAC téligumi teszt 2023
A Golf tesztautó elárulja: 2023-ban 50 éves az ADAC abroncstesztje© ADAC/Marc Wittkowski
  • ADAC téligumi teszt 2023 – Új tesztkritériumok

A 2023-as nyári gumiabroncsteszthez hasonlóan az ADAC a téli gumiabroncsteszt értékelési sémáját is továbbfejlesztette: a végső pontszám a vezetésbiztonságra és a környezeti egyensúlyra adott egyedi pontszámokból tevődik össze.

A legfontosabb elem (70%-os súlyozással) azonban továbbra is a vezetésbiztonság száraz, nedves és téli utakon. A kopás, az üzemanyag-fogyasztás és a zajszint a környezeti mérleg (30%) része. A gumiabroncs tömege, a kopási tömege, valamint a szennyezőanyag-tartalom és a gyártói tanúsítvány szintén a környezeti mérleg eredményét határozza meg.

  • ADAC téligumi teszt 2023 225/45 R17 H áttekintés
Gyártó/modellADAC-ítéletVezetésbiztonságKörnyezetvédelmi egyensúly
CONTINENTAL WinterContact TS 8702,02,02,0
MICHELIN Alpin 62,22,31,8
GOODYEAR UltraGrip Performance +2,22,32,1
DUNLOP Winter Sport 52,42,61,8
VREDESTEIN Wintrac Pro2,62,72,3
SEMPERIT SPEED GRIP 52,62,82,1
Hankook Winter i*cept RS32,62,72,4
Giti GitiWinter W22,72,62,9
Kumho WINTERCRAFT WP522,72,72,8
Apollo ASPIRE XP WINTER2,82,92,6
Nokian Tyres WR Snowproof3,03,22,4
PIRELLI CINTURATO WINTER 23,03,32,2
YOKOHAMA BluEarth-WINTER V9063,03,02,9
Sava eskimo hp23,03,42,2
BRIDGESTONE BLIZZAK LM 0053,23,23,1
Kormoran SNOW5,45,42,0
nagyon jó (0,6 – 1,5)
jó (1,6 – 2,5)
megfelelő (2,6 – 3,5)
elégséges (3,6 – 4,5)
nem megfelelő (4,6 – 5,5)

  • Négy nagyon kiegyensúlyozott gumiabroncs

A VW Golf tesztautón négy gumiabroncs viselkedett különösen kiegyensúlyozottan, ezért összességében jó minősítést kaptak. A tesztalanyok erősségei azonban különbözőek, ezért fontos, hogy az egyéni vezetési profiltól függően megnézzük a részletes értékeléseket is.

A Continental WinterContact TS 870 a kiváló vezetési teljesítmény és a lehető legjobb környezeti mérleg között egyensúlyoz a télies és nedves utakon elért legjobb pontszámokkal. Nedves utakon a Bridgestone Blizzak ugyan megelőzi megfelelő általános értékeléssel, de ebben a dimenzióban havon és jégen viszonylag gyengén teljesít.

A Michelin Alpin 6 és a Goodyear Ultra Grip Performance + szintén jó pontszámot kapott, nagyon hasonló teljesítménnyel. A Michelin abroncsa a jobb előre jelzett futásteljesítményének köszönhetően (61 000 kilométer) éppen csak megelőzi a Goodyear modelljét (54 400 kilométer) a környezetvédelmi mérlegben. Hasonlóan magas futásteljesítménnyel és ennek megfelelően jó környezeti mérleggel a Dunlop Winter Sport 5 is bekerült a legjobban közé, annak ellenére, hogy nedves úton enyhe gyengeségeket mutat.

  • Alternatívák a széles középmezőnyben

A középmezőnyben megfelelő minősítéssel 11 tesztalany kapott helyet. Ebben a kategóriában a személyes vezetési profil még fontosabb, mint a jó besorolású gumiabroncsok esetében. Vannak ugyanis olyan abroncsok, amelyeknek a száraz, a nedves vagy a téli utakon vannak enyhe gyengeségeik, de a környezeti teljesítmény szempontjából jó eredményt értek el. Azok a vásárlók, akiknek az egyéni vezetési stílusukból fakadóan kevésbé számítanak az adott modellek gyengeségei, akár még spórolhatnak is az abroncsválasztással.

Száraz úton a Nokian Tyres WR Snowproof, a Pirelli Cinturato Winter 2, valamint a Sava eskimo hp2 egyértelmű gyengeségeket mutat. Sajnos a Nokian és a Sava modellek vizes úton sem meggyőzőek, míg a Pirelli ismét a vizes és téli utakon ért el jó eredményeket.

Nedves úton a már említett Bridgestone Blizzak LM005 a legjobb eredményt érte el, megelőzve a Hankook Winter i*cept RS3 abroncsát, de a téli utakon mutatott gyengeségei miatt lemaradt a jobb összesített eredményről. A Yokohama BlueEarth-Winter V906, az Apollo Aspire XP Winter és a Semperit Speed Grip 5 is a téli utakon mutattak gyengeségeket.

A Bridgestone Blizzak a 36.100 kilométeres előre jelzett futásteljesítménye és magas abroncskopása miatt csak megfelelő minősítést ért el a környezetvédelmi egyensúly tekintetében. Itt a Kumho Wintercraft érte el a legjobb eredményt 64.000 kilométeres futásteljesítménnyel, megelőzve ezzel még a kopásállóságáról jól ismert Micheln Alpin-t (61.000 kilométer) is.

Kumho WINTERCRAFT WP52

Az ADAC szakértői így értékelik a Kumho WINTERCRAFT WP52 abroncsát: „A Kumho WINTERCRAFT WP52 csak száraz úton nyújt megfelelő visszajelzést és megfelelő pontosságot a vezetőnek. A sofőrnek mind kormányzáskor, mind kanyarodáskor időnként korrigálnia kell. Ráadásul a Kumho-val felszerelt tesztautó dinamikus kitérőmanőverek vagy sávváltások során hajlamos némileg túlkormányzottá válni – a határon való viselkedése egyszerűen már nem értékelhető jónak. A fékútja viszont a tesztmezőnyhöz képest átlagon felüli. Nedves úton a WINTERCRAFT WP52 a féktávolság mérésekben és a hosszirányú aquaplaningben is jól teljesít. Aquaplaning oldalirányú viselkedésben, valamint kezelhetőségben azonban nem jut túl a megfelelő értékelésen. Bár az abroncs összességében tartalékokat kínál és a tesztautó még mindig biztonságosan vezethető a pályán, egy jobb értékeléshez az abroncsnak több tapadást és pontosságot kellene mutatnia, valamint jobban kellene kombinálnia a hosszirányú és oldalirányú erőket. A WINTERCRAFT WP52 a téli utakon jó minősítést kapott. Különösen a havon és jégen való fékezésben, valamint a kezelhetőségben kapott jó értékelést. A kezelhetőségben jó irányíthatóságot kínál, a határterületen bőséges tartalékkal. A havon való tiszta tapadás tekintetében éppen csak lemarad a jó minősítésről. A környezeti egyensúly szempontjából a Kumho WINTERCRAFT WP52 nem teljesít jól. Bár a tesztben a legmagasabb előre jelzett futásteljesítményt kínálja, amire nagyon jó pontszámot kapott és a kopása is jónak minősül, a hatékonyság terén lemarad a jó pontszámról, amely a környezeti mérleg leminősítéséhez vezet. Súlya jóval az átlag felett van, de még így is megfelelőre értékelést ért el. Az üzemanyag-fogyasztása jó szinten van, de ez már nem elég ahhoz, hogy kompenzálja a súlyértékelést.

  • Nem megfelelő: Kormoran SNOW

A táblázat alján a lengyelországi Kormoran Snow áll. A legrosszabb száraz teljesítmény mellett a tesztben a legrosszabb nedves teljesítményt is ez az abroncs nyújtotta. A legjobb példa erre a nedves fékezés: ahol a Hankook Winter i*cept-tel szerelt tesztautó már áll, ott a Kormorannal még mindig 36 km/h körüli sebességgel halad el.

Az aquaplaningben hosszirányban és oldalirányban elért legrosszabb eredmények, valamint az alacsony tapadási szint, a nedves kezelhetőségi pálya kanyarjaiban tapasztalható korai alulkormányzottság és túlkormányzottság miatt az abroncs csak a nem megfelelő kategóriába sorolható. Ezen az sem segít, hogy az abroncs a mezőny messze legjobb teljesítményét nyújtotta havas úton.

Válogasson kedvére téligumi kínálatunkból, szereltesse át az országban bárhol, 200 szerviz pontunk vagy szerviz Partnerünk bármelyikénél.

Ne maradjon le újdonságainkról, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre!